Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rada Ministrów przyjęła Politykę Ochrony Konkurencji i Konsumentów

< poprzedni | następny > 22.09.2015

Rada Ministrów przyjęła Politykę Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Usprawnienie systemu ochrony konkurencji i konsumentów, udoskonalenie metod wykrywania karteli, przeciwdziałanie naruszeniom praw słabszych uczestników rynku – to główne założenia Polityki ochrony konkurencji i konsumentów, którą przyjęła dzisiaj Rada Ministrów

Misją UOKiK są działania na rzecz jak najwyższego poziomu dobrobytu konsumenta przez skuteczną ochronę konkurencji oraz interesów i praw słabszych uczestników rynku. Istotne jest przy tym jednoczesne respektowanie zasad sprawiedliwości proceduralnej w relacjach z przedsiębiorcami. W Polityce Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiamy, w jaki sposób pogodzić i zrealizować te cele – mówi Prezes UOKiK Adam Jasser.

Po raz pierwszy rządowe strategie rozwoju konkurencji oraz polityki konkurencji zostały ujęte w jednym dokumencie. Ochrona konkurencji i konsumentów mają bowiem wspólny cel - dobrobyt konsumenta i tworzenie warunków gospodarczych, w których efektywna konkurencja oznacza także uczciwe relacje przedsiębiorców ze słabszymi uczestnikami rynku. Połączenie wątków konsumenckich i tych związanych z ochroną konkurencji w jednym dokumencie podkreśla tę synergię oraz zwiększa przejrzystość i spójność działań państwa w tych obszarach

Polityka koncentruje się na usprawnieniu systemu ochrony konkurencji i konsumentów. Dokument nie jest bowiem jedynie programem działania UOKiK lecz zwraca uwagę na najważniejsze kierunki aktywności innych podmiotów (m.in. regulatorów sektorowych, członków Rady Ministrów, organów kontroli oraz organizacji pozarządowych), a także na korzyści wynikające z wymiany doświadczeń i współpracy pomiędzy nimi.

Rywalizacja rynkowa jest, obok odpowiedniego otoczenia instytucjonalno-prawnego, kluczowym elementem sprawnie funkcjonującej gospodarki. Stanowi dźwignię rozwoju i szybszego wzrostu, stymuluje przedsiębiorców do podnoszenia efektywności, a także kreuje warunki dla rozwoju innowacji. W efekcie tworzy nowe miejsca pracy, wymusza spadek cen, wzrost jakości oraz daje konsumentom większy wybór produktów i usług. Dlatego tak istotne jest skuteczne oraz konsekwentne eliminowanie i zapobieganie powstawaniu niedozwolonych porozumień, praktyk nadużywania pozycji dominującej oraz efektywna kontrola koncentracji przedsiębiorców.

Konkurencja nie jest jednak wartością samą w sobie. Jej ostatecznym beneficjentem jest zawsze konsument. Głównym celem ochrony konkurencji jest więc zapewnienie warunków do jej funkcjonowania wszędzie tam, gdzie może wpływać na zwiększenie efektywności gospodarowania i innowacyjności, a co za tym idzie  dobrobyt konsumentów. W sytuacji braku konkurencji, zbudowanie prokonsumenckiego rynku jest mocno utrudnione. Nie tworzy to tym samym zaufania słabszych uczestników rynku do otoczenia, w którym funkcjonują. Ochrona konkurencji i konsumentów jest ważnym narzędziem ochrony wolności gospodarczej. Społeczna gospodarka rynkowa opiera się bowiem na trzech zasadach porządku konkurencyjnego:

  • wolności konkurowania, rozumianej jako wolność firm od zachowań antykonkurencyjnych innych przedsiębiorców, np. zmów czy nadużywania pozycji dominującej na rynku;
  • wolności od interwencji, rozumianej jako wolność od nieuzasadnionych szerszym interesem publicznym zakłóceń konkurencji przez państwo;
  • uczciwości konkurencji, rozumianej jako posługiwanie się wobec innych uczestników rynku (konkurentów, klientów, konsumentów) tylko metodami zgodnymi z dobrymi obyczajami.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK  
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 183, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ochrona konkurencji, polityka ochrony, system,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE