Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Biuro doradcze VOX - decyzja UOKiK

< poprzedni | następny > 27.11.2015

Biuro doradcze VOX - decyzja UOKiK

Zobowiązywanie konsumentów do zapłaty wynagrodzenia pośrednikowi nawet gdy nie przyczynił się on do wypłaty odszkodowania może być niezgodne z prawem. Po interwencji Prezesa UOKiK, przedsiębiorca zaniechał stosowania zakwestionowanych praktyk

Ireneusz Maciąg, Zastępca Dyrektora Delegatury UOKiK w Lublinie
Ireneusz Maciąg, Zastępca Dyrektora Delegatury UOKiK w Lublinie

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

Biuro Doradcze VOX z Szydłowca zajmuje się m.in. dochodzeniem w imieniu klientów roszczeń od zakładów ubezpieczeniowych. UOKiK zajął się analizą praktyk przedsiębiorcy po otrzymaniu zawiadomienia od konsumenta.

Postępowanie Urzędu wykazało, że w umowach zawieranych z konsumentami przedsiębiorca zastrzegał m.in., że kwoty przyznanych świadczeń dla Klienta od zakładów ubezpieczeń w terminie trzech miesięcy po rozwiązaniu niniejszej umowy stanowić będą efekt działań i starań Biura Doradczego. W opinii UOKiK praktyka ta umożliwiała przedsiębiorcy pobieranie wynagrodzenia niezależnie od tego czy przyczynił się on do odzyskania świadczeń przez klienta. Tymczasem zgodnie z prawem jeżeli przedsiębiorca nie wykonał umowy, nie należy mu się wynagrodzenie.

Urząd zakwestionował też m.in. stosowanie we wzorcach umownych postanowienia zgodnie z którym konsumenci zrzekali się dochodzenia roszczeń od Biura Doradczego VOX w przypadku gdy nie wykona ono zlecenia. Zdaniem UOKiK praktyka ta mogła być niezgodna z prawem ponieważ ograniczała odpowiedzialność przedsiębiorcy względem konsumenta za nienależyte wykonanie umowy. Gdy przedsiębiorca nie wywiązuje się ze zobowiązań konsument ma prawo dochodzić rekompensaty.

W trakcie postępowania wyjaśniającego, bezpośrednio przed wszczęciem przez UOKiK postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Biuro Doradcze VOX zaniechało stosowania zakwestionowanych postanowień wzorców umownych. Prezes UOKiK nałożył na przedsiębiorcę obowiązek wysłania do konsumentów propozycji podpisania aneksów do obowiązujących jeszcze umów w terminie 30 dni od uprawomocnienia się decyzji.

Pomoc dla konsumentów: rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl .

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, decyzja, biuro doradcze vox,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE