Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Multimedia Polska ukarana i zobowiązana do rekompensaty publicznej
< poprzedni | następny > 22.02.2016

Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych. Umowa obejmuje również zawartość programową pakietu. UOKiK zobowiązał Multimedia Polska do rekompensaty publicznej
Katarzyna Araczewska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
O wydanej decyzji Prezesa UOKiK
O postępowaniu w sprawie ITI Neovision
Stwierdzając praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, UOKiK, może określić obowiązek usunięcia jej skutków w drodze rekompensaty publicznej. Najnowsza decyzja nakłada na operatora telewizji kablowej Multimedia Polska obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi wypowiedzenie umowy w przypadku braku akceptacji zmian wprowadzonych przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od konsumentów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do konsumentów informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.
W toku postępowania przeciwko spółce UOKiK analizował skargi konsumentów i organizacji konsumenckich, oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych. Urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi.
Gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy. Spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście w tym zakresie przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie ilość kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów.
Postępowanie Urzędu wykazało, że spółka nie tylko nie przyznawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce. Ze skarg konsumentów wynikało bowiem, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne - kanałem filmowym. W dodatku operator nie zawsze informował abonentów o zmianach programowych w formie pisemnej.
Urząd zdecydował też o zastosowaniu środków zmierzających do usunięcia trwających skutków praktyki. W ramach rekompensaty publicznej byli abonenci spółki, którzy w związku ze zmianami programowymi rozwiązali umowę i zwrócili przedsiębiorcy ulgę przyznaną za zawarcie umowy na czas określony otrzymają zwrot pobranych kwot. Aktualni abonenci dotknięci zmianami programowymi zostaną poinformowani za pośrednictwem listów poleconych oraz strony internetowej operatora o przysługującym im prawie do rozwiązania umowy bez ponoszenia kosztów, gdy operator jednostronnie zmienia ofertę programową. Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 4,81 mln zł.
Po uprawomocnieniu, decyzja UOKiK będzie stanowić prejudykat dla dochodzenia przez konsumentów roszczeń indywidualnych. W takim wypadku sąd w postępowaniu dowodowym będzie zobowiązany uwzględnić stan faktyczny opisany w decyzji.
To nie jedyne działania Urzędu na rynku operatorów telewizji dotyczące wprowadzenia przez przedsiębiorców zmian w ofercie programowej w czasie trwania umów abonenckich. W marcu 2015 UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował jednostronną zmianę umowy przez ITI Neovision. Efektem była również rekompensata publiczna. Obecnie Urząd prowadzi także dwa postępowania wyjaśniające, w których bada, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutów naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez wspomnianą już spółkę ITI Neovision oraz UPC Polska. W postępowaniach Urząd przygląda się zmianom zawartości programowej pakietów w trakcie trwania umowy oraz działaniom nadawców telewizji, analizując przekazy reklamowe, w którym zachęcali oni do zawierania umów o świadczenie usług telewizji w oparciu o konkretną treść dostępną na danym kanale, która jest następnie wycofywana (w przypadku ITI Neovision były nią transmisje rozgrywek piłkarskich ligi włoskiej francuskiej i hiszpańskiej). Postępowania prowadzą Delegatury UOKiK we Wrocławiu (ITI Neovision) i Bydgoszczy (UPC).
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: telewizja kablowa, cyfra+, nc+, iti neovision, telewizja, decyzja, ochrona konsumentów, rekompensata publiczna, multimedia polska, upc polska,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (163,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DDK 30/2015 (535,76 KB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Katarzyny Araczewskiej z UOKiK na temat wydanej decyzji (3,52 MB, mp3, 2016.06.14)
- Wypowiedź Katarzyny Araczewskiej z UOKiK na temat postępowania w sprawie ITI Neovision (696,95 KB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
- Praca
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)