Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach

< poprzedni | następny > 20.04.2016

Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach

Bezpieczeństwo podróży, oszczędność paliwa czy oddziaływanie na środowisko - te kryteria mogą wpływać na wybór opon. Informacje na ten temat są zawarte na specjalnych etykietach, które skontrolowała Inspekcja Handlowa

imie nazwisko, stanowisko
Dariusz Łomowski, Zastępca Dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej, wyniki kontroli

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

Dariusz Łomowski, Zastępca Dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej, objaśnienie etykiety
Dariusz Łomowski, Zastępca Dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej, etykiety na oponach, o projekcie europejskim

Celem kontroli Inspekcji Handlowej było sprawdzenie prawidłowości oznakowania opon zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przypominamy, że zgodnie z prawem, etykieta musi informować o efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia oraz klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Dzięki tym informacjom konsumenci mogą bez problemu porównywać opony różnych producentów i wybrać korzystniejszą dla siebie ofertę.

W III kwartale 2015 roku wojewódzkie inspektoraty IH skontrolowały 61 producentów i dystrybutorów opon oraz pojazdów. Jedynie 3 proc. (9 produktów na 294 sprawdzonych) zbadanych partii opon miało niewłaściwe etykiety. Zastrzeżenia dotyczyły ich formatu lub wielkości (były one za małe) informacji, co mogło utrudnić konsumentom zapoznanie się z parametrami produktów. 

Zadowalający jest fakt, że przedsiębiorcy, u których wykryto uchybienia, podejmowali dobrowolne działania i oznaczali opony właściwymi etykietami.   

Naklejka na oponie - informacje dla konsumenta

  • Dostępne w punkcie sprzedaży opony powinny być zaopatrzone w naklejki lub etykiety – tam powinieneś znaleźć najważniejsze informacje o klasie efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia, jak również klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Te same informacje powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Porównując te parametry przedstawione na etykiecie, łatwiej dokonasz świadomego wyboru opon o odpowiednich właściwościach, uwzględniając poziom bezpieczeństwa i wpływ na środowisko.
  • Kupując przez Internet, masz prawo do zwrotu produktu w ciągu 14 dni od momentu jego odbioru. Zwrot opon w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy.
  • Produkt, który okazał się wadliwy masz prawo reklamować przez 2 lata od daty jego zakupu. Pamiętaj, że podczas reklamacji musisz posiadać paragon albo inny dowód zakupu. Dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły tobie podczas zakupów.
  • Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa lub oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Inspekcji Handlowej w UOKiK.

Infografika - etykiety na oponach

UOKiK w międzynarodowym projekcie dotyczącym monitoringu rynku opon

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bierze udział w trwającym do 2018 roku projekcie dotyczącym monitorowania obrotu rynku opon. Reprezentanci 13 państw Unii Europejskiej (Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Polski, Rumunii, Szwecji) oraz Turcji wymienią się informacjami oraz dobrymi praktykami dotyczącymi kontroli poprawności etykietowania opon. Uczestnicy wspólnego przedsięwzięcia przeprowadzą czynności kontrolne wobec 15 tysięcy partii opon, sprawdzą dokumentację dotyczącą 1500 partii tych wyrobów, a w ramach projektu przeprowadzone zostaną badania laboratoryjne 150 różnych modeli produktów. 


Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, Inspekcja Handlowa, kontrola Inspekcji Handlowej, opony, etykiety na oponach, etykiety

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE