Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Poczta Polska zapłaci karę

< poprzedni | następny > 30.12.2005

Poczta Polska zapłaci karę

Poczta Polska została ukarana dwiema karami finansowymi w łącznej wysokości niemal 4,5 mln złotych. Rynkowy monopolista nie zastosował się do prawomocnych decyzji Prezesa UOKiK i nie zaniechał bezprawnych działań

W 2001 i 2003 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje stwierdzające naruszenie ustawy antymonopolowej przez Pocztę Polską. Postępowania administracyjne prowadzono wówczas na wniosek samorządów Cieszyna i Strzelec Opolskich.

Jak stwierdził UOKiK, na podstawie obowiązującego w całym kraju regulaminu Poczty Polskiej klienci chcący korzystać z odroczonego terminu płatności - zobowiązani byli uiszczać dodatkową opłatę. W opinii Prezesa Urzędu sposób ustalania jej wysokości był arbitralny i nie wynikał z rzeczywiście ponoszonych przez Pocztę Polską kosztów. Zależnie od umowy, opłata wynosiła od kilku do aż dwudziestu procent wartości nadawanych przesyłek, bez uzasadnienia rzetelną analizą ekonomiczną.

Urząd antymonopolowy ustalił ponadto, że Poczta Polska dowolnie kształtowała opłatę za „czynności dodatkowe” w przypadku korzystania z odroczonego terminu płatności. Zaliczano do niej między innymi koszty przyjęcia przesyłki do nadania czy wystawienia faktury. Tymczasem czynności te miały charakter standardowy - były wykonywane przez pracowników poczty niezależnie od tego, czy usługa była opłacona znaczkami, czy też skredytowana. W opinii Prezesa UOKiK taka praktyka przynosiła rynkowemu monopoliście nieuzasadnione korzyści. Również koszt finansowania odroczonej płatności przez Pocztę Polską wielokrotnie przekraczał oprocentowanie rynkowe.

Opisane praktyki Poczty Polskiej Prezes Urzędu uznał za nadużywanie przez monopolistę jego pozycji rynkowej i nakazał ich zaniechanie. Na przedsiębiorcę zostały również nałożone kary pieniężne. Poczta Polska nie wniosła od decyzji skutecznych odwołań do sądu.

UOKiK wszczął postępowania w celu sprawdzenia, czy prawomocne decyzje zostały wykonane. W ich toku ustalono, że do października 2005 roku wciąż obowiązywał regulamin, na podstawie którego Poczta Polska pobierała nieuzasadnione opłaty z tytułu nadawania przesyłek za opłatą kredytowaną.

Przedsiębiorca nie podjął ponadto żadnych kroków zmierzających do zmiany kwestionowanych umów.

Zgodnie z ustawą antymonopolową, za każdy dzień zwłoki w wykonaniu prawomocnej decyzji Prezes UOKiK nakłada na przedsiębiorcę karę pieniężną. Może ona wynieść od 500 do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki. W przypadku niewykonania przez Pocztę Polską decyzji z 2003 roku, jako podstawę sankcji finansowej przyjęto minimalną sumę - 500 euro, co dało karę w wysokości przekraczającej 1 mln.

Natomiast za niewykonanie decyzji z 2001 roku przedsiębiorcę ukarano sumą ponad 3 mln 400 tys. złotych (równowartość 837 tys. euro). Jej wysokość obliczono przyjmując 1 tys. euro za każdy dzień zwłoki, ponieważ Poczta Polska została ukarana za niewykonanie tej decyzji już po raz drugi.

Łącznie obie kary nałożone na Pocztę Polską wyniosły niemal 4,5 mln złotych. Decyzje nie są prawomocne - przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry