Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Lublinie

< poprzedni | następny > 06.04.2006

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Lublinie

Wpływ rodziców, nauczycieli i innych dorosłych - w tym specjalistów od marketingu oraz reklamy - na konsumenckie zachowania dzieci i młodzieży był tematem drugiej z siedmiu regionalnych konferencji naukowych kampanii "Moje konsumenckie ABC"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poza Lublinem - zorganizuje, w ciągu trzech najbliższych miesięcy, jeszcze pięć konferencji naukowych na temat edukacji konsumenckiej najmłodszych: w Szczecinie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach

W Polsce żyje około czterech milionów dwieście tysięcy dzieci i młodzieży w wieku 9 - 18 lat. Jeśli każdy z nich wydawałby 20 złotych kieszonkowego, to razem mają około 84 milionów złotych miesięcznie. Najmłodsi są więc poważnymi konsumentami. Są też doradcami dla swoich rodziców przy droższych, poważniejszych zakupach. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS na zlecenie UOKiK, za własne pieniądze nastolatki kupują przede wszystkim słodycze (ponad 60 proc.) oraz napoje (ok. 50 proc.). Często też wydają kieszonkowe na książki, czasopisma i płyty (ok. 50 proc.). Z badania wynika ponadto, że rodzice pytają dzieci o zdanie w przypadku dokonywania kosztownych zakupów. Niemal co trzecie dziecko sugeruje rodzicom, jaką markę czy rodzaj produktu powinni nabyć.

Psycholodzy i pedagodzy podczas dyskusji na konferencji w Lublinie zwrócili uwagę, że młodzież i dzieci są grupami szczególnie narażonymi na negatywne konsekwencje nieznajomości reguł rynku. Tym bardziej, że dorośli (rodzice i nauczyciele) często nie zdają sobie sprawy z wzorców, jakie przekazują nastolatkom. A dodatkowo, sami nie posiadają wystarczających informacji na temat praw konsumenckich i reguł rządzących rynkiem oraz reklamą.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamierza, by prowadzone w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Moje konsumenckie ABC”, działania edukacyjne zwiększyły znajomość praw przysługujących najmłodszym. Dlatego między innymi uruchomił stronę internetową www.konsumenckieabc.pl, gdzie oprócz informacji na temat podstawowych praw konsumenckich (w formie historyjek - opowiadań) dostępne sa gry edukacyjne, testy, konkursy oraz internetowe forum dyskusyjne „Młodzi o konsumpcji”.

Najważniejszymi założeniami kampanii UOKiK są, m.in.: zwiększenie znajomości przepisów przysługujących konsumentom, rozbudzenie krytycznego podejścia młodzieży do oferty rynkowej i technik sprzedaży, w czym mają pomóc happeningi dla studentów. Z kolei szkolenia dla nauczycieli posłużą edukacji w zakresie umiejętnego korzystania z reklamy jako źródła informacji o produktach i usługach oraz wzmocnieniu asertywnych postaw dzieci i młodzieży wobec przekazów reklamowych i praktyk marketingowych.

Kampania trwa do końca września tego roku, jest współfinasowana z funduszy UOKiK i UE.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE