Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Lublinie

< poprzedni | następny > 06.04.2006

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Lublinie

Wpływ rodziców, nauczycieli i innych dorosłych - w tym specjalistów od marketingu oraz reklamy - na konsumenckie zachowania dzieci i młodzieży był tematem drugiej z siedmiu regionalnych konferencji naukowych kampanii "Moje konsumenckie ABC"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poza Lublinem - zorganizuje, w ciągu trzech najbliższych miesięcy, jeszcze pięć konferencji naukowych na temat edukacji konsumenckiej najmłodszych: w Szczecinie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach

W Polsce żyje około czterech milionów dwieście tysięcy dzieci i młodzieży w wieku 9 - 18 lat. Jeśli każdy z nich wydawałby 20 złotych kieszonkowego, to razem mają około 84 milionów złotych miesięcznie. Najmłodsi są więc poważnymi konsumentami. Są też doradcami dla swoich rodziców przy droższych, poważniejszych zakupach. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS na zlecenie UOKiK, za własne pieniądze nastolatki kupują przede wszystkim słodycze (ponad 60 proc.) oraz napoje (ok. 50 proc.). Często też wydają kieszonkowe na książki, czasopisma i płyty (ok. 50 proc.). Z badania wynika ponadto, że rodzice pytają dzieci o zdanie w przypadku dokonywania kosztownych zakupów. Niemal co trzecie dziecko sugeruje rodzicom, jaką markę czy rodzaj produktu powinni nabyć.

Psycholodzy i pedagodzy podczas dyskusji na konferencji w Lublinie zwrócili uwagę, że młodzież i dzieci są grupami szczególnie narażonymi na negatywne konsekwencje nieznajomości reguł rynku. Tym bardziej, że dorośli (rodzice i nauczyciele) często nie zdają sobie sprawy z wzorców, jakie przekazują nastolatkom. A dodatkowo, sami nie posiadają wystarczających informacji na temat praw konsumenckich i reguł rządzących rynkiem oraz reklamą.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamierza, by prowadzone w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Moje konsumenckie ABC”, działania edukacyjne zwiększyły znajomość praw przysługujących najmłodszym. Dlatego między innymi uruchomił stronę internetową www.konsumenckieabc.pl, gdzie oprócz informacji na temat podstawowych praw konsumenckich (w formie historyjek - opowiadań) dostępne sa gry edukacyjne, testy, konkursy oraz internetowe forum dyskusyjne „Młodzi o konsumpcji”.

Najważniejszymi założeniami kampanii UOKiK są, m.in.: zwiększenie znajomości przepisów przysługujących konsumentom, rozbudzenie krytycznego podejścia młodzieży do oferty rynkowej i technik sprzedaży, w czym mają pomóc happeningi dla studentów. Z kolei szkolenia dla nauczycieli posłużą edukacji w zakresie umiejętnego korzystania z reklamy jako źródła informacji o produktach i usługach oraz wzmocnieniu asertywnych postaw dzieci i młodzieży wobec przekazów reklamowych i praktyk marketingowych.

Kampania trwa do końca września tego roku, jest współfinasowana z funduszy UOKiK i UE.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry