Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Bezpieczeństwo produktów - raport UOKiK

< poprzedni | następny > 01.12.2016

Bezpieczeństwo produktów - raport UOKiK

Ponad 6 tys. kontroli, niemal 17 tys. sprawdzonych produktów – to efekt działań 9 organów nadzoru rynku. 37 proc. wyrobów zostało zakwestionowanych ze względu na niezgodność z przepisami

nagranie audio
Wypowiedź Macieja Kucharczuka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na temat systemu nadzoru rynku

 

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej w Polsce funkcjonuje system nadzoru rynku, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów. W ramach systemu kontrole prowadzą: Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Inspekcja Ochrony Środowiska, Urząd Transportu Kolejowego, Nadzór Budowlany, Wyższy Urząd Górniczy, Urzędy Morskie oraz Inspekcja Transportu Drogowego. Kontrole prowadzone przez te organy skupiają się zarówno na nieżywnościowych produktach konsumenckich (np. zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, elektronarzędzia czy drobne maszyny ogrodnicze), jak i na wyrobach używanych przez profesjonalistów (np. specjalistyczne maszyny stosowane w przemyśle, urządzenia ciśnieniowe czy środki ochrony indywidualnej chroniące przed szkodliwymi warunkami pracy). Takie rozwiązanie daje gwarancję ochrony konsumentów oraz wszystkich uczestników rynku.

W 2015 r. organy nadzoru rynku przeprowadziły ponad 6 tys. kontroli, w których zakwestionowały niemal 37 proc. skontrolowanych produktów, najczęściej były to zabawki, maszyny, urządzenia radiowe i telekomunikacyjne. W stosunku do roku 2014 - o 22 proc. wzrosła liczba zakwestionowanych produktów. Cieszy fakt, że 83 proc. przedsiębiorców, którzy udostępnili na rynku niezgodne produkty, przeprowadziło działania naprawcze, polegające m.in. na dostosowaniu produktów do norm bezpieczeństwa.

Rola UOKiK i Inspekcji Handlowej

Najwięcej kontroli przeprowadziła w 2015 roku Inspekcja Handlowa: ponad 2 tys., co stanowi 35 proc. działań wszystkich organów nadzoru. Inspektorzy sprawdzili niemal 8,5 tys. produktów, a zakwestionowali ponad 3 tys. (37 proc.). Najwięcej zastrzeżeń wzbudziły: zabawki i drobny sprzęt elektryczny (np. lampki choinkowe).

 

W 2015 roku do Departamentu Nadzoru Rynku wpłynęło 114 skarg informujących o produktach potencjalnie niespełniających obowiązujących wymagań. Najczęściej skargi dotyczyły samochodów, sprzętu elektronicznego i zabawek. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów corocznie publikuje „Raport dotyczący funkcjonowania systemu kontroli wyrobów podlegających dyrektywom nowego podejścia” oraz opracowuje „Krajowy program nadzoru rynku”. Ponadto na bieżąco przekazuje informacje lub wnioskuje do innych instytucji kontrolnych o podjęcie działań (w 2015 r. było to 20 spraw, z czego większość dotyczyła materiałów budowlanych). UOKiK prowadzi rejestr wyrobów niezgodnych z wymaganiami lub stwarzających zagrożenie, a za pomocą systemu RAPEX powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa o produktach niebezpiecznych wykrytych na terenie Polski.

Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa produktu, w zależności od jego rodzaju, można zgłosić do Inspekcji Handlowej lub do innych wyspecjalizowanych organów nadzoru rynku (np. potencjalnie niezgodne materiały budowlane do organów nadzoru budowlanego).

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 55 60 111, 55 60 219
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: bezpieczeństwo produktów, system nadzoru rynku, znak CE, raport UOKiK, Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Inspekcja Ochrony Środowiska, Urząd Transportu Kolejowego, Nadzór Budowlany, Wyższy Urząd Górniczy, Urzędy Morskie, Inspekcja Transportu Drogowego,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Telekomunikacja Cyfrowa - ostrzeżenie konsumenckie
Telekomunikacja Cyfrowa - ostrzeżenie konsumenckie

UOKiK ostrzega: Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd. Przedstawiciele spółki twierdzą, że reprezentują dotychczasowego operatora. ...>

Jakość paliw w 2016 roku
Jakość paliw w 2016 roku

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,36 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. ...>

Rusza program dla sygnalistów
Rusza program dla sygnalistów

Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>

Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki
Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki

Doprecyzowanie sytuacji, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK.  ...>

Polski Prąd i Gaz (d. Polska Energetyka PRO) - decyzja
Polski Prąd i Gaz (d. Polska Energetyka PRO) - decyzja

Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą spółki Polski Prąd i Gaz (dawniej Polska Energetyka PRO). Przedstawiciele spółki podszywali się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu. ...>

Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku
Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi  ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci  ...>

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki
Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed świętami wspólnie zwracają uwagę na ryzyko związane z korzystaniem z usług firm pożyczkowych pobierających opłaty za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę przed decyzją o jej ewentualnym przyznaniu ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE