Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Moje konsumenckie ABC - konferencja we Wrocławiu

< poprzedni | następny > 11.05.2006

Moje konsumenckie ABC - konferencja we Wrocławiu

Internet sprzyja przemyślnym i racjonalnym zakupom dokonywanym przez nastolatków - tak wynika z badań, których wyniki zostały przedstawione we Wrocławiu na trzeciej regionalnej konferencji naukowej, organizowanej w ramach kampanii "Moje konsumenckie ABC"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach skierowanej do dzieci i młodzieży kampanii informacyjno - edukacyjnej "Moje konsumencke ABC" zaprosił wrocławskich ekonomistów, prawników, psychologów, pedagogów i rzeczników konsumentów z Dolnego Śląska do debaty na temat "Młody konsument w sieci - aspekty prawne, medialne, edukacyjne, konsumenckie i marketingowe".

Interenet jest medium coraz bardziej popularnym wśród dzieci i młodzieży. Z ankiety przeprowadzonej w Szkole Podstawowej nr 39 we Wrocławiu wynika, że komputery w domach ma ponad 80 procent uczniów, a więcej niż połowa dysponuje dostępem do Internetu. Ci z uczniów, którzy go nie mają, najczęściej korzystają z sieci u kolegów i koleżanek z klasy. Inni są stałymi bywalcami kawiarenek internetowych.

Z ogólnopolskiego sondażu dzieci i młodzieży przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Moje konsumenckie ABC” wynika, że co siódmy nastolatek zapytany przez CBOS wydaje swoje kieszonkowe na kawiarenki internetowe.

Co prawda Internet jest wciąż dla dzieci i młodzieży przede wszystkim miejscem wyszukiwania gier komputerowych (w ankietowanej szkole nie znalazł się żaden uczeń, który by ich nie lubił), jednak coraz częściej służy nastolatkom do robienia zakupów.

W trakcie debaty dr Agata Gąsiorowska z Politechniki Wrocławskiej przyznała, że zakupy w sieci znacznie różnią się od dokonywanych w tradycyjnych sklepach. Nie są tak impulsywne. Wymagają chwili zastanowienia, koncentracji, konieczności potwierdzenia transakcji. Wszystko to nie sprzyja zakupom nagłym i nieprzemyślanym. Internet i zakupy on-line mogę być skuteczną formą konsumenckiej edukacji, choć chęć bezustannego wyszukiwania internetowych okazji może powodować ryzyko uzależnienia od Internetu.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że dzieci i młodzież powinni korzystać z zakupów internetowych pod nadzorem dorosłych. Niestety z doświadczeń portali i e-sklepów wynika, że młodzież często omija zapisy regulaminów sklepów z zakazem kupowania przez osoby niepełnoletnie. Młodzież korzysta z danych, jakie dostają od rodziców: numery ich dowodów osobistych czy PESEL. W takich sytuacjach odpowiedzialność prawna związana z transakcją spoczywa na dorosłych.

Kampania "Moje konsumenckie ABC" służy zwiększeniu znajomości przepisów konsumenckich dzieci i młodzieży oraz wzmocnieniu asertywnych postaw wobec przekazów reklamowych i praktyk marketingowych. W jej ramach powstała strona internetowa www.konsumenckieabc.pl; wydawane są publikacje dla uczniów; prowadzone są szkolenia dla nauczycieli.

W maju i w czerwcu odbędą się jeszcze cztery konferencje regionalne: w Gdańsku, w Katowicach, w Poznaniu i w Szczecinie.

Kampania trwa od marca tego roku i potrwa do końca września, jest współfinasowana z funduszy UOKiK i UE.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE