Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Poznaniu

< poprzedni | następny > 07.06.2006

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Poznaniu

Siedmiu na dziesięciu nastolatków chodzi na zakupy przynajmniej raz w tygodniu. Co piąty jest w sklepie codziennie. Tylko osiem procent nastolatków odwiedza sklepy rzadziej niż raz w miesiącu. Niektórzy pomagają rodzicom i przynoszą sprawunki potrzebne dla całej rodziny, inni kupują już tylko dla siebie: słodycze, napoje i czasopisma w sklepikach szkolnych. O tym co dzieci kupują i w jaki sposób wpływać na to, by ich zachowania konsumenckiej były racjonalne, dyskutowano w Poznaniu.

Pedagodzy, psycholodzy, socjolodzy oraz rzecznicy konsumentów spotkali się na szóstej regionalnej konferencji naukowej organizowanej w ramach kampanii edukacyjnej "Moje konsumenckie ABC".
W styczniu, na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Centrum Badania Opinii Społecznej spytało ponad 3,3 tys. uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum, jak często robią zakupy? Jakie mają doświadczenia? Czy znają swoje prawa i obowiązki związane z kupowaniem? Czy lubią robić zakupy sami, czy z kolegami?

Okazuje się, że wiedzą, co chcą kupić i w jakim sklepie. Prawie połowa decyzję o tym, co chce kupić, podejmuje zanim pójdzie do sklepu. Rzadko się zdarza, że najpierw idą do sklepu, a potem dopiero rozglądają się, na co chcą wydać pieniądze. Chłopcy są bardziej stanowczy i zdecydowani niż dziewczęta. Te chętnie rozmawiają o zakupach z koleżankami. Radzą się ich, gdzie mają zrobić zakupy oraz jaki wybrać towar. Najmłodsi (uczniowie czwartych i piątych klas) korzystają z rad rodziców, a niekiedy również starszego rodzeństwa.

W wielu rodzinach nastolatki nie tylko same robią zakupy, ale też podejmują decyzje na temat poważnych zakupów wspólnie z wszystkimi domownikami. Oznacza to, że rodzice liczą się ze zdaniem swoich dzieci i proszą je o radę.

Dzieci i młodzież uczą się przede wszystkim zachowań konsumenckich w domach rodzinnych, rzadziej w szkołach. Dyskutujący na konferencji psycholodzy i pedagodzy zwracali uwagę na to, że edukacja konsumencka dzieci powinna polegać przede wszystkim na uzmysławianiu im zasad rządzących rynkiem, współczesnym marketingiem, pokazaniu praw i obowiązków. Ale wiedza ta powinna być przekazywana jako obiektywne informacje a nie wartościujące opinie.

Kampania edukacyjno - informacyjna "Moje konsumenckie ABC", realizowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma pomóc dzieciom i młodzieży poznać prawa konsumenckie, pokazać na czym polega rynek, kupowanie, marketing i reklama. Jej celem jest propagowanie pragmatycznego i rzeczowego stosunku dzieci i młodzieży do zakupów oraz przekazów reklamowych i praktyk marketingowych. Stąd hasło kampanii: "Kupujesz to?".

W ramach Kampanii powstała strona internetowa www.konsumenckieabc.pl, wydawane są publikacje dla uczniów, prowadzone szkolenia dla nauczycieli, publikowane scenariusze lekcji oraz przygotowywany jest film edukacyjny.

Trwająca od marca do września kampania jest współfinasowana z funduszy UOKiK i UE.


Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE