Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Szczecinie

< poprzedni | następny > 08.06.2006

Moje konsumenckie ABC - konferencja w Szczecinie

Dzieci i młodzież oglądają reklamy przez trzy godziny w ciągu tygodnia. W ten sposób przeciętnie zapamiętują około tysiąca reklam rocznie. Choć nastolatki same na ich temat mówią, że są denerwujące, to jednak je lubią i świetnie rozpoznają. O stosunku najmłodszych konsumentów do marki i o etyce w reklamie dyskutowano na siódmej regionalnej konferencji naukowej zorganizowanej w ramach kampanii edukacyjnej "Moje konsumenckie ABC"

Reklama jest - szczególnie dla młodych dzieci - źródłem wiedzy o świecie. Najmłodsi nie odróżniają ich od innych programów czy audycji. Dopiero starsze dzieci stają się wobec nich bardziej krytyczne, ale nie wszystkie. Z badania, jakie na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przeprowadził CBOS wynika, że nastolatki nie zawsze traktują reklamy jako praktyczny środek komunikacji między producentem a konsumentem. Większość ma do przekazu marketingowego emocjonalny stosunek. Dla nich reklamowany produkt, usługa czy pokazywany w nich styl życia, stają się wyznacznikiem własnego prestiżu oraz pozycji w grupie rówieśniczej.

UOKiK w prowadzonej kampanii informacyjno - edukacyjnej "Moje konsumenckie ABC" pokazuje na czym polega rynek, kupowanie, marketing i reklama. Celem kampanii jest propagowanie pragmatycznego i rzeczowego stosunku dzieci i młodzieży do zakupów oraz przekazów reklamowych i praktyk marketingowych. Stąd hasło kampanii: "Kupujesz to?".

Na konferencji w Szczecinie prawnicy, ekonomiści i psychologowie zastanawiali się nad pozytywnymi i negatywnymi wpływami reklam na rozwój dzieci i młodzieży. Dyskutowali na temat etyki i reklamy. Z przytaczanych badań wynika, że połowa polskich menedżerów twierdzi, że normy etyczne powinny być uwzględniane, jeśli nie kolidują z celami ekonomicznymi firmy. A nieco więcej, bo 60 procent uważa, iż interesy firmy są ważniejsze, niż interesy konsumentów. Zastanawiano się więc na ile skuteczne są przepisy prawne, na ile ważne kodeksy dobrych praktyk stosowane przez reklamodawców.

Dla dzieci i młodzieży ważne jest by poznały mechanizmy tworzenia reklam i innych przekazów marketingowych i by nauczyły się traktować je jako środek komunikacji. Ważne jest także aby odróżniały przekaz marketingowy od rzeczywistej informacji o produktach zawartych na opakowaniach i etykietach.
Realizacji celów kampanii służy strona internetowa www.konsumenckieabc.pl. Wydawane są także książeczki dla uczniów, prowadzone są szkolenia dla nauczycieli, publikowane są scenariusze lekcji oraz przygotowywany jest film edukacyjny. Wszystko po to by przybliżyć najmłodszym konsumentom ich prawa i obowiązki.

Trwająca od marca do września kampania jest współfinasowana z funduszy UOKiK i UE.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE