Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
II faza postępowania - trzy koncentracje
< poprzedni | następny > 28.12.2016
UOKiK wydał w ostatnim okresie trzy postanowienia o przejściu do drugiej fazy postępowań w sprawie koncentracji. Łącznie w 2016 roku było siedem takich spraw, na ponad 190 wydanych decyzji
Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie w sprawach koncentracji jest dwuetapowe. Pierwszy etap postępowania trwa do miesiąca. Natomiast w sprawach szczególnie skomplikowanych, w których istnieje prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji lub wymagających badania rynku, postępowanie może zostać wydłużone o 4 miesiące. Wydanie postanowienia o przedłużeniu terminu zakończenia postępowania nie przesądza o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana. Przejście postepowania do drugiej fazy jest rzadkością. W 2016 r. na 190 wydanych decyzji w sprawie koncentracji zdarzyło się tak w zaledwie siedmiu przypadkach.
Greenbrier Europe Holdings
Pierwsze z postępowań dotyczy utworzenia wspólnego przedsiębiorcy przez Greenbrier Europe Holdings oraz Astra Rail Management. Greenbrier Europe Holdings jest międzynarodowym dostawcą sprzętu transportowego oraz usług dla przemysłu kolejowego. Astra zajmuje się przede wszystkim produkcją sprzętu kolejowego.
W trakcie prowadzonego postępowania UOKiK uznał, że działalność uczestników koncentracji pokrywa się na europejskim rynku sprzedaży wagonów kolejowych. Nowoutworzona spółka może uzyskać na nim pozycję dominującą, dlatego niezbędne jest przeprowadzenie analiz rynkowych oraz zbadanie relacji pomiędzy obiema spółkami.
Lagardere Duty Free
W drugiej fazie rozpatrywane będzie również przejęcie przez Lagardere Duty Free kontroli nad Inflight Service Poland. Obie spółki zajmują się sprzedażą towarów w sklepach na lotniskach. Informacje udzielone przez wnioskodawcę nie pozwalają na precyzyjne określenie rynku właściwego zarówno w aspekcie produktowym, jak i geograficznym. Dlatego konieczne jest przeprowadzenie szczegółowego badania rynku.
Calypso Fitness
Ostatnia z opisywanych spraw to przejęcie Calypso Fitness przez Benefit Systems. Pierwsza ze spółek prowadzi działalność m.in. w zakresie oferowania pracodawcom dostępu do szerokiego zakresu usług, głównie sportowych. Calypso Fitness prowadzi 27 klubów fitness na terenie całej Polski.
Działalność uczestników koncentracji pokrywa się na w zakresie pozapłacowych świadczeń pracowniczych i usług sportowo-rekreacyjnych. Nie istnieją wiarygodne, publicznie dostępne dane dotyczące ich wielkości, dlatego te przedstawione przez Benefit Systems wymagają zweryfikowania i przeprowadzenia badania rynku.
Informacje dodatkowe
Na stronie internetowej Urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez Urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji. Więcej informacji o zasadach koncentracji przedsiębiorców w przygotowanym specjalnie opracowaniu.
Informujemy również, że od 1 stycznia 2017 r. zmienia się wysokość opłaty za złożenie wniosku o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji. Należność będzie wynosiła 15 tys. zł. Zgłaszający przedsiębiorca musi uiścić opłatę w gotówce w kasie lub na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Prezesa UOKiK. Obecnie jest to I Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście ul. Lindleya 14, 02-013 Warszawa. Numer konta można uzyskać bezpośrednio w urzędzie skarbowym.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 183, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konkurencji, kontrola koncentracji, Greenbrier Europe Holdings, Astra Rail Management, Lagardere Duty Free, Inflight Service Poland, Calypso Fitness, Benefit Systems
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (146,5 KB, doc, 2016.12.28)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie