Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Znamy laureatów konkursu UOKiK na najlepsze prace magisterskie

< poprzedni | następny > 01.03.2017

Znamy laureatów konkursu UOKiK na najlepsze prace magisterskie

Nadużycie pozycji dominującej na rynku reklamy online i wyszukiwarek internetowych - to tematyka najlepszej pracy magisterskiej o ochronie konkurencji. W dziedzinie ochrony konsumentów najwyżej oceniona praca została poświęcona konsumenckiemu prawu do sądu

Osiem lat temu UOKiK po raz pierwszy wybrał najlepsze prace magisterskie dotyczące ochrony konkurencji. Pomysłodawcą konkursu był ówczesny i zarazem obecny Prezes Urzędu Marek Niechciał. Z czasem inicjatywa ewoluowała. Po dwóch latach od ogłoszenia pierwszej edycji konkurs rozszerzono o tematykę konsumencką, a od 2015 roku Urząd nagradza także najlepsze prace doktorskie.

Cieszymy się, że studenci podejmują aktualne i ważkie tematy, także takie, z którymi obecnie mierzą się urzędy antymonopolowe i organy Unii Europejskiej. Problematyka prac nagrodzonych w tej edycji konkursu może być drogowskazem dla studentów kolejnych roczników. Chcemy bowiem dać jasny sygnał - doceniamy odwagę i ambicję autorów opracowań wnoszących coś nowego do trwającego dyskursu - podsumowuje Bernadeta Kasztelan-Świetlik, Wiceprezes UOKiK i przewodnicząca Kapituły oceniającej prace z obszaru ochrony konkurencji.

Nagrodzone prace magisterskie – konkurencja

I nagrodę w wysokości 5 tys. zł i Wyróżnienie Stowarzyszenia Prawa Konkurencji otrzymała Edyta Stopyra, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego za pracę Nadużycie pozycji dominującej na rynku reklamy online i wyszukiwarek internetowych jako wyzwanie dla prawa konkurencji Unii Europejskiej, napisaną pod kierunkiem dr. hab. Roberta Grzeszczaka. Zdaniem Kapituły autorka poruszyła ważne, aktualne i ciekawe zagadnienie, a pracę wyróżnia wysoki poziom merytoryczny, przemyślana struktura oraz staranność opracowania.

II nagrodę w wysokości 2 tys. zł otrzymał Kamil Bułakowski, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego za pracę Systemy rabatowe stosowane przez przedsiębiorstwa dominujące w świetle unijnego prawa konkurencji, której promotorem była dr hab. Anna Zawidzka-Łojek. Kapituła doceniła umiejętność logicznego i przejrzystego wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnokonkurencyjnych oraz podjęcie kwestii istotności analizy ekonomicznej w ocenie systemów rabatowych stosowanych przez dominantów.

III nagrodę w wysokości 1 tys. zł przyznano Lidii Dutkiewicz z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za pracę Prawo pomocy publicznej w Unii Europejskiej. Perspektywa finansowania portów lotniczych i porozumień między portami lotniczymi a przewoźnikami lotniczymi, napisaną pod kierunkiem dr. hab. Macieja Mataczyńskiego. Uznanie Kapituły zdobyło podjęcie przez autorkę aktualnego tematu, a także duża staranność jego udokumentowania.

Wyróżnienie otrzymał Marcin Mleczko z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, za pracę Problemy proceduralne i systemowe związane ze stosowaniem decyzji zobowiązujących w polskim prawie ochrony konkurencji, napisaną pod kierunkiem prof. dr. hab. Pawła Podreckiego. Zdaniem Kapituły pracę wyróżnia logiczność analizy, dobór literatury oraz własne przemyślenia autora.

Nagrodzone prace magisterskie - konsumenci

II nagrodę w wysokości 2 tys. zł otrzymał Wojciech Dybka, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie za pracę Konsumenckie prawo do sądu, której promotorem była dr hab. Marlena Pecyna. W ocenie Kapituły autor ciekawie sformułował problem badawczy a pracę charakteryzuje wysoki poziom merytoryczny.

III nagrodę w wysokości 1 tys. zł przyznano dwóm osobom - Marcie Pietrzak, absolwentce Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie za pracę Wpływ reklamy na treść umowy konsumenckiej, której promotorem był prof. dr hab. Fryderyk Zoll oraz Patrycji Budzyńskiej z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego za pracę Ochrona zbiorowych interesów konsumentów w świetle nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, napisaną pod kierunkiem dr hab. Moniki Namysłowskiej. Przyznając Wyróżnienie Marcie Pietrzak Kapituła doceniła nowatorski zakres opracowania a nagradzając Patrycję Budzyńską, Kapituła podniosła dojrzałość pracy i samodzielnie wnioski autorki.

Kapituła postanowiła także przyznać dwa Wyróżnienia. Otrzymują je Katarzyna Morawska, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie za pracę Prawne regulacje ochrony prywatności konsumenta w kontekście zjawiska Big data, której promotorem był dr iur. Michał Będkowski-Kozioł, oraz Michał Klein z Wydziału Prawa i Administracji Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni za pracę Sytuacja prawna konsumenta usług equity release w Polsce, napisaną pod kierunkiem prof. zw. dr. hab. Jerzego Młynarczyka.

Osobom poszukującym inspiracji w wyborze tematyki pracy magisterskiej proponuję śledzenie wszelkich aktywności Prezesa UOKiK w obszarze ochrona konsumentów. Informujemy o nich na naszej strony internetowej. Istotne poglądy przedstawiane w toku postępowań sądowych, rekompensata publiczna, ostrzeżenie konsumenckie czy nowa ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich to tylko niektóre z propozycji – wskazuje Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK i Przewodnicząca Kapituły oceniającej prace z obszaru ochrony konsumentów.

Skład Kapituły oceniającej prace z zakresu ochrony konkurencji:

  • Bernadeta Kasztelan-Świetlik, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przewodnicząca Kapituły
  • prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, wykładowca akademicki i kierownik Zakładu Badań nad Bankructwami Przedsiębiorstwa w Instytucie Finansów Korporacji i Inwestycji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
  • dr Rudolf Ostrihansky, senior partner i radca prawny w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
  • dr Marta Sendrowicz, członek zarządu Stowarzyszenia Prawa Konkurencji, partner w kancelarii Allen & Overy
  • dr Maciej Sobolewski, adiunkt i wykładowca akademicki na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego
  • dr Dariusz Szafrański, wykładowca akademicki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Małgorzata Szwaj, członek zarządu Stowarzyszenia Prawa Konkurencji, Partner i   radca prawny w kancelarii Linklaters

Skład Kapituły oceniającej prace z zakresu ochrony konsumentów:

  • Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przewodnicząca Kapituły
  • dr hab. Monika Jagielska, wykładowca akademicki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
  • Norbert Jeziolowicz, Dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych w Związku Banków Polskich
  • dr Katarzyna Karasiewicz, wykładowca akademicki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, partner associate i radca prawny w kancelarii Deloitte Legal, Pasternak, Korba, Moskwa, Jarmul i Wspólnicy
  • dr hab. Monika Namysłowska, wykładowca akademicki i kierownik Zakładu Europejskiego Prawa Prywatnego w Katedrze Europejskiego Prawa Gospodarczego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, wspólnik w kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Lubasz i Wspólnicy
  • prof. dr hab. Jerzy Pisuliński, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • prof. dr hab. Fryderyk Zoll, wykładowca akademicki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego

Studentów ostatniego roku kierunków prawnych i ekonomicznych już teraz zachęcamy do udziału w kolejnej odsłonie konkursu. Prace magisterskie obronione w terminie od 16 października 2016 roku do 15 października 2017 roku można nadsyłać do Urzędu do 31 października 2017 r.

UOKiK czeka także na prace doktorskie poświęcone prawu antymonopolowemu i ochronie konsumentów. Można je nadsyłać do 31 października 2018 r. Główna nagroda to 8 000 zł.

Szczegóły, regulaminy i wzory formularzy zgłoszeniowych dostępne są na stronie https://uokik.gov.pl/konkurs_dla_studentow.php

Dodatkowe informacje:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Katarzyna Bereza (konsumenci)
tel. 22 55 60 220
e-mail: katarzyna.bereza@uokik.gov.pl

Monika Dobrzańska (konkurencja)
tel. 22 55 60 136
e-mail: monika.dobrzanska@uokik.gov.pl

Tagi: konkurs, prace magisterskie, studenci, laureaci, spotkanie, edukacja, nagrody,

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

 

Warto przeczytać

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Kontrola koncentracji w 2018 roku
Kontrola koncentracji w 2018 roku

W 2018 r. UOKiK wydał 228 zgód na połączenia i przejęcia przedsiębiorców. To najwięcej decyzji od 11 lat. Celem kontroli koncentracji jest ochrona rynków przed zakłóceniem reguł konkurencji, np. monopolizacją.   ...>

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości