Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Istotny pogląd w sprawie - podsumowanie działań UOKiK

< poprzedni | następny > 13.07.2017

Istotny pogląd w sprawie - podsumowanie działań UOKiK
  • Ponad 100 istotnych poglądów w sprawach sądowych z udziałem konsumentów – to efekt dotychczasowej pracy UOKiK.
  • Większość dotyczyła kredytów hipotecznych w CHF i ubezpieczeń na życie z UFK
  • Prezes UOKiK może wydać istotny pogląd, jeśli przemawia za tym interes publiczny.

Wypowiedź Marka Niechciała prezesa UOKiK
Komentarz prezesa UOKiK Marka Niechciała

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów dała prezesowi UOKiK nowe narzędzia ochrony słabszych uczestników rynku. Jednym z nich jest możliwość przedstawiania sądom poglądów istotnych dla toczących się spraw, w których uczestniczą konsumenci.

Już wcześniej z możliwości wydawania istotnych poglądów mógł korzystać Rzecznik Finansowy oraz organizacje społeczne.

Do końca czerwca 2017 r UOKiK otrzymał ponad 270 wniosków o wydanie istotnego poglądu w sprawie. Przedstawił ich ponad 100. Większość odnosiła się do kredytów hipotecznych denominowanych we franku szwajcarskim. Spory konsumentów dotyczyły m. in. sposobu ustalania oprocentowania, kursów walut czy ubezpieczenia niskiego wkładu. Część poglądów odnosiła się do opłat likwidacyjnych występujących w umowach ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK).

- Wzrost liczby spraw wpływających do sądów powszechnych w sprawach konsumenckich stanowi niewątpliwie wyzwanie dla wymiaru sprawiedliwości. Dzięki możliwości przedstawienia istotnego dla sprawy poglądu możemy nie tylko wzmocnić pozycję konsumentów, lecz także przyczynić się do ujednolicenia orzecznictwa sądów powszechnych - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. - Poza branżą finansową, ubezpieczeniową istnieją też inne obszary, w których widzimy nierozstrzygnięte spory pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami. W tych sprawach będziemy wydawać kolejne poglądy – dodaje.

Istotny pogląd w sprawie - zasady

Istotny pogląd w sprawie to pisemne stanowisko prezesa UOKiK, w którym urząd przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, toczącego się przed sądem, z udziałem konsumenta. Pogląd może dotyczyć dowolnej sprawy, w której stroną jest konsument, nie tylko kredytu czy polisolokaty.

Przesłankami przedstawienia przez prezesa UOKiK istotnego poglądu w danej sprawie jest po pierwsze uznanie, że sprawa ta dotyczy ochrony konkurencji i konsumentów, a po drugie, że przemawia za tym interes publiczny. Przesłanki te muszą wystąpić łącznie.

W każdym przypadku Prezes UOKiK ocenia stan faktyczny i prawny, orzecznictwo w danej sprawie oraz wniosek skierowany przez powodów. Dlatego ocena prawna przedstawiona przez urząd nie może stanowić odniesienia dla innych spraw, które pozornie mogą wydawać się podobne.

Prezes UOKiK może przedstawić istotny pogląd w sprawie z własnej inicjatywy, na wniosek konsumenta lub przedsiębiorcy, bądź na wniosek sądu. Wszystkie wydawane przez urząd istotne poglądy są na bieżąco publikowane na stronie internetowej. Ponadto z części z nich przygotowywane są komunikaty prasowe.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, istotny pogląd w sprawie

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE