Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Święta i Sylwester - garść porad w prezencie od UOKiK

< poprzedni | następny > 21.12.2017

Święta i Sylwester - garść porad w prezencie od UOKiK
  • Nieudana impreza sylwestrowa? Złóż reklamację.
  • Nietrafiony prezent? Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy.
  • Fajerwerki? Nie kupuj z niepewnych źródeł, czytaj instrukcję.

Wypowiedź zastępcy mazowieckiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej Renaty Jezierskiej
Wypowiedź zastępcy mazowieckiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej Renaty Jezierskiej

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Wypowiedź rzecznika prasowego UOKiK Małgorzaty Cieloch
Wypowiedź rzecznika prasowego UOKiK Małgorzaty Cieloch


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

 

Wspaniałych prezentów na Boże Narodzenie i szampańskiej zabawy sylwestrowej – tego życzy Państwu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gdyby coś jednak poszło nie tak, dorzucamy w prezencie garść świątecznych porad.

  1. Wadliwy prezent. Dostałeś buty, które po kilku dniach zaczynają się rozklejać. Albo suszarkę do włosów, która nie działa. Zareklamuj je. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku powinieneś dostać gotówkę, przy reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Na reklamację masz 2 lata od daty zakupu.
  2. Nietrafiony prezent. Sweter, który przyniósł Mikołaj, jest za ciasny albo po prostu ci się nie podoba. Jeśli został kupiony przez internet tuż przed świętami, to nie ma problemu. Możesz go odesłać, a za zwrócone pieniądze kupić coś, z czego będziesz zadowolony. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Trudniej będzie, jeśli Mikołaj kupował w tradycyjnym sklepie. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. I to on stawia warunki – może w ogóle nie przyjąć towaru, zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową czy zażądać oryginalnego opakowania.
  3. Nieudana zabawa sylwestrowa. Miała być muzyka na żywo, 3 ciepłe dania i alkohol bez ograniczeń – była muzyka z płyt, 1 danie i kieliszek szampana. Taką imprezę możesz reklamować, domagaj się zwrotu części pieniędzy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.
  4. Fajerwerki. Aby sylwester nie zakończył się tragedią, pamiętaj o kilku zasadach. Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła. Sprawdź, czy nie wysypuje się z nich mieszkanka pirotechniczna, czy mają zabezpieczony lont, czy nie mają pękniętej obudowy lub innych uszkodzeń. Szukaj instrukcji -  powinny być w niej informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Odpalaj petardy i rakiety na otwartej przestrzeni, nie kieruj ich na ludzi, zwierzęta, drzewa czy budynki. Więcej rad w poradniku UOKiK.   
  5. Nie ma twojego płaszcza. Po imprezie sylwestrowej okazuje się, że twojego okrycia nie ma w szatni. Nie daj się zbyć, nawet gdy wisi informacja „za rzeczy pozostawione w szatni nie ponosimy odpowiedzialności”. To przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca, który prowadzi szatnię, odpowiada za powierzone mu rzeczy. Domagaj się zwrotu płaszcza albo odszkodowania.
  6. Nieudany wyjazd świąteczny. Kupiłeś wycieczkę na narty. Zgodnie z umową miałeś być zakwaterowany w 4-gwiazdkowym hotelu z basenem i sauną, a mieszkałeś w 3-gwiazdkowym bez żadnych dodatkowych atrakcji. Złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Masz na to 30 dni od zakończenia imprezy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, poradnik, Święta Bożego Narodzenia, Sylwester, fajerwerki, porady

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE