Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Akcja Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom

< poprzedni | następny > 02.03.2006

Akcja Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów weźmie udział w międzynarodowej akcji Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom, mającej na celu edukację konsumentów w zakresie przysługujących im praw w handlu elektronicznym. Tegoroczna edycja odbywającego się przez cały marzec przedsięwzięcia skoncentruje się na zwalczaniu niechcianej korespondencji elektronicznej

Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom (Fraud Prevention Month) to inicjatywa Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) zrzeszającej 33 państwa, w tym Polskę. W marcu tego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zorganizuje w jej ramach szereg działań mających na celu podnoszenie poziomu świadomości na temat prawnych możliwości zwalczania niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną (spamu). Ich adresatami będą nie tylko konsumenci, ale także pracownicy administracji, organów ścigania oraz przedsiębiorcy funkcjonujący na rynku usług internetowych.

Kampania stanowi jednocześnie wypełnienie przez Prezesa UOKiK zobowiązań nałożonych we wrześniu 2005 roku przez Komitet Europejski Rady Ministrów.

Jak wynika z badań firmy Ferris Research opublikowanych w ubiegłym roku przez New York Times ok. 60 proc. listów elektronicznych to spam. Aż 15 miliardów e-maili wysyłanych każdego dnia to niechciana korespondencja handlowa. Obecnie zjawisko to dotyczy już nie tylko niezamówionych wiadomości otrzymywanych za pomocą poczty elektronicznej, lecz obejmuje również krótkie wiadomości tekstowe (SMS) i komunikatory internetowe. Ze względu na skalę problemu i jej globalny charakter, niemożliwe jest jego zwalczanie w ramach jednej instytucji czy kraju. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaangażował się w inicjatywy międzynarodowe, z których jedną jest Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom.

W ramach Miesiąca Przeciwdziałania Oszustwom UOKiK: 14 marca 2006 roku zorganizuje konferencję naukową poświęconą bezpieczeństwu w internecie, a w szczególności problematyce niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną. Z inicjatywy Urzędu, przy współpracy z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji, odbędzie się również spotkanie dostawców usług internetowych w celu skoordynowania działań dotyczących zwalczania spamu oraz zainicjowania prac nad kodeksem dobrych praktyk w tym zakresie. Ponadto w marcu UOKiK wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową zorganizuje warsztaty szkoleniowe dla prokuratorów na temat ścigania przestępców internetowych oraz zwalczania niechcianej korespondencji handlowej. Warto odnotować, że przesyłanie spamu jest wykroczeniem, zagrożonym karą grzywny do 5 tys. złotych.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE