Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rusza projekt edukacyjny Moje konsumenckie ABC

< poprzedni | następny > 01.03.2006

Rusza projekt edukacyjny Moje konsumenckie ABC

Kupujesz to? – pod takim hasłem rozpoczyna się adresowana do dzieci i młodzieży kampania edukacyjno-informacyjna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dzięki niej najmłodsi poznają swoje prawa, dowiedzą się, jak skutecznie rozwiązywać problemy oraz do jakich instytucji mogą zwrócić się po bezpłatną pomoc

Wiedza na temat mechanizmów rynkowych, praktyk marketingowych czy podstawowych praw konsumenckich jest w Polsce niewielka. Młodzież i dzieci są grupami szczególnie narażonymi na negatywne konsekwencje nieznajomości reguł panujących we współczesnym świecie. Niezbędne jest zatem podjęcie długofalowych działań edukacyjnych mających na celu podniesienie świadomości konsumenckiej najmłodszych.

„Moje konsumenckie ABC” jest najnowszym projektem edukacyjnym i informacyjnym skierowanym przede wszystkim do dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 18 lat a także ich rodziców. Kampania składa się z wielu różnych elementów przeznaczonych dla przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. W jej ramach realizowany będzie także pilotażowy program dla studentów „Etyka w biznesie”.

Najważniejszymi założeniami kampanii jest m.in.: zwiększenie znajomości praw przysługujących najmłodszym konsumentom, rozbudzenie krytycznego podejścia młodzieży do oferty rynkowej i technik sprzedaży, a także edukacja w zakresie umiejętnego korzystania z reklamy jako źródła informacji o produktach i usługach oraz wzmocnienie asertywnych postaw młodzieży wobec przekazów reklamowych i praktyk marketingowych.

Kampanię pod dwuznacznym hasłem Kupujesz to? rozpoczyna ogólnopolska konferencja naukowa, która odbędzie się 2 marca w warszawskim Pałacu Staszica. W jej trakcie zaprezentowane zostaną wyniki ogólnopolskich badań społecznych: „W krainie konsumpcji: nastolatki wobec marki, reklamy, konsumpcji” przeprowadzonych przez CBOS na zlecenie UOKiK. Celem sondażu było m.in. określenie stopnia niezależności nastolatków w dokonywanych przez nich wyborach konsumenckich oraz znajomości przysługujących im praw.

W trakcie konferencji socjologowie, psychologowie, prawnicy oraz antropologowie kultury spróbują odpowiedzieć na pytanie: Jak skutecznie edukować młodzież i dzieci, by wzrosła ich świadomość konsumencka oraz by w rozsądny sposób odnosili się do działań marketingowo-reklamowych.

Jednocześnie zostanie uruchomiona strona internetowa www.konsumenckieabc.pl, gdzie oprócz informacji na temat praw konsumenckich (w formie historyjek – opowiadań) dostępne będą gry edukacyjne, testy, konkursy oraz internetowe forum dyskusyjne „Młodzi o konsumpcji”.

Kolejnym elementem kampanii będą publikacje informacyjne i edukacyjne: kolorowanki, komiksy oraz podręczniki i filmy dla nastolatków. Studenci otrzymają skrypt na temat etyki w biznesie. W ramach akcji powstają również scenariusze lekcji dla poszczególnych typów szkół. Ponadto 900 wychowawców przedszkoli i 1600 nauczycieli szkół podstawowych w całej Polsce weźmie udział w szkoleniach dotyczących edukacji konsumenckiej.

Począwszy od kwietnia odbędzie się siedem regionalnych konferencji naukowych: w Krakowie (29 marca), Lublinie (6 kwietnia), Wrocławiu (10 maja), Gdańsku (18 maja), Katowicach (31 maja)Poznaniu (6 czerwca) oraz Szczecinie (7 czerwca). W tych samych miastach przeprowadzone zostaną warsztaty dla studentów kierunków ekonomicznych, poświęcone społecznej odpowiedzialności biznesu oraz odbędą się happeningi na temat znaczenia etyki w biznesie.

Trwającą do września kampanię zakończy podsumowująca przedsięwzięcie ogólnopolska konferencja naukowa.

Kampania „Moje konsumenckie ABC” jest finansowana ze środków Unii Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Tel. (22) 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Tagi: strona www, konsumenckie abc

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE