Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Interchange i Money Exchange - dwie decyzje UOKiK

< poprzedni | następny > 09.03.2018

Interchange i Money Exchange - dwie decyzje UOKiK
  • Urząd zakwestionował sposób prezentacji kursów kupna i sprzedaży walut.
  • Przedsiębiorcy musieli zmienić tablice z kursami, a Interchange otrzymał ponad 1,2 mln zł kary.
  • Kantory należące do sieci „Interchange” działają w miejscach popularnych wśród turystów, np. na lotniskach i dworcach.

Wypowiedź Zygmunta Rajchemby z delegatury UOKiK we Wrocławiu
Wypowiedź Zygmunta Rajchemby z delegatury UOKiK we Wrocławiu


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

W Polsce działa prawie 5 tys. kantorów. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudził sposób prezentacji kursów walut na tablicach kantorów należących do sieci „Interchange”. Urząd wszczął postępowania pod koniec 2016 r. Podstawą do podjęcia działań było zawiadomienie Narodowego Banku Polskiego. Otrzymaliśmy również skargi bezpośrednio od konsumentów, w tym od zagranicznych turystów, którzy zostali wprowadzeni w błąd co do wysokości kursów walut.

Zwyczajowo w kolumnie lewej znajdziemy kurs skupu waluty, a w prawej kurs sprzedaży. Tablice w kantorach prowadzonych przez Interchange Polska i Money Exchange Poland (działają w ramach jednej sieci „Interchange”) miały odwrotną kolejność, dlatego wielu klientów myślało, że wymieniają walutę na złotówki po wyższym kursie, prezentowanym po lewej stronie tablicy. Tymczasem różnica w stosunku do innych kantorów sięgała nawet 30 proc. Przykładowo, konsumenci za 100 euro otrzymywali ok. 300 zł, zamiast ok. 400 zł.

Urząd wydał dwie decyzje – W toku postępowania okazało się, że kantory od kilku lat otrzymywały reklamacje klientów. Anulowały znaczną ilość transakcji na ich wniosek. Zapytaliśmy o liczbę reklamacji konkurentów, którzy stosują prawidłowe tablice. Rezultat? Nie wpływały do nich prośby o zwrot pieniędzy, a liczba transakcji anulowanych wynosiła zero lub była symboliczna. To potwierdza, że jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że na tablicy w kolumnie lewej znajdziemy kurs skupu waluty, a w prawej kurs sprzedaży. Decyzji dotyczącej Interchange nadaliśmy rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że musi natychmiast zmienić tablice. Money Exchange dobrowolnie zmienił praktykę– mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Spółka Money Exchange uniknęła kary finansowej, z kolei na Interchange urząd nałożył ponad 1,2 mln zł kary (1 238 332 zł). Na jej wysokość wpływ miało to, że ten kantor nie zmienił praktyki, pomimo wcześniejszego upomnienia prezesa UOKiK. Ponadto praktyka występowała w dużych miastach na obszarze całego kraju (Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Kraków, Katowice, Wrocław), od ponad czterech lat. Przedsiębiorcy muszą opublikować decyzje na swoich stronach internetowych. Decyzje nie są prawomocne, obie spółki odwołały się do sądu.

Otrzymujemy sygnały o tym, że inne kantory mogą stosować tablice z odwrotnym układem kolumn z kursami walut. Mogą tym wprowadzać w błąd, dlatego sprawdzimy działania pozostałych kantorów.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, kara, Interchange, Money Exchange, kantory

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Parki rozrywki - kontrola UOKiK
Parki rozrywki - kontrola UOKiK

„Wejście na teren parku na własną odpowiedzialność”, „Wszystkie decyzje Organizatora są ostateczne”, „Uwaga! Nie ma możliwości zmiany zakupionego biletu” – takie postanowienia wzbudziły zastrzeżenia UOKiK.   ...>

UOKiK dla rolnictwa - każdy sygnał od rolnika jest ważny
UOKiK dla rolnictwa - każdy sygnał od rolnika jest ważny

Rolniku, chcesz anonimowo zawiadomić UOKiK o niedozwolonej praktyce? Pisz: przewaga@uokik.gov.pl. Pamiętaj, UOKiK prowadzi wiele działań, w których Twój sygnał może być bardzo ważny.      ...>

Trwały nośnik - kolejne decyzje UOKiK
Trwały nośnik - kolejne decyzje UOKiK

Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA, i Plus Bank nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. W toku pozostaje 7 postępowań.    ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Seniorze, uważaj! - podsumowanie kampanii UOKiK
Seniorze, uważaj! - podsumowanie kampanii UOKiK

Akcja trwała od marca do czerwca 2018 r. Ostrzegała seniorów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Wsparło ją kilkadziesiąt podmiotów. ...>

Postępowania polubowne coraz bardziej popularne - sprawozdanie za 2017 rok
Postępowania polubowne coraz bardziej popularne - sprawozdanie za 2017 rok

Ponad 18 tys. wniosków o pozasądowe rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w 2017 r. do podmiotów uprawnionych. UOKiK zachęca przedsiębiorców do udziału w systemie ADR.   ...>

Jak rozwiązać spór przez internet? Skorzystaj z platformy ODR
Jak rozwiązać spór przez internet? Skorzystaj z platformy ODR

Konsumencie, zawarłeś umowę przez internet ze sprzedawcą z Polski lub innego kraju UE i chcesz złożyć skargę?   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości