Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Interchange i Money Exchange - dwie decyzje UOKiK

< poprzedni | następny > 09.03.2018

Interchange i Money Exchange - dwie decyzje UOKiK
  • Urząd zakwestionował sposób prezentacji kursów kupna i sprzedaży walut.
  • Przedsiębiorcy musieli zmienić tablice z kursami, a Interchange otrzymał ponad 1,2 mln zł kary.
  • Kantory należące do sieci „Interchange” działają w miejscach popularnych wśród turystów, np. na lotniskach i dworcach.

Wypowiedź Zygmunta Rajchemby z delegatury UOKiK we Wrocławiu
Wypowiedź Zygmunta Rajchemby z delegatury UOKiK we Wrocławiu


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

W Polsce działa prawie 5 tys. kantorów. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudził sposób prezentacji kursów walut na tablicach kantorów należących do sieci „Interchange”. Urząd wszczął postępowania pod koniec 2016 r. Podstawą do podjęcia działań było zawiadomienie Narodowego Banku Polskiego. Otrzymaliśmy również skargi bezpośrednio od konsumentów, w tym od zagranicznych turystów, którzy zostali wprowadzeni w błąd co do wysokości kursów walut.

Zwyczajowo w kolumnie lewej znajdziemy kurs skupu waluty, a w prawej kurs sprzedaży. Tablice w kantorach prowadzonych przez Interchange Polska i Money Exchange Poland (działają w ramach jednej sieci „Interchange”) miały odwrotną kolejność, dlatego wielu klientów myślało, że wymieniają walutę na złotówki po wyższym kursie, prezentowanym po lewej stronie tablicy. Tymczasem różnica w stosunku do innych kantorów sięgała nawet 30 proc. Przykładowo, konsumenci za 100 euro otrzymywali ok. 300 zł, zamiast ok. 400 zł.

Urząd wydał dwie decyzje – W toku postępowania okazało się, że kantory od kilku lat otrzymywały reklamacje klientów. Anulowały znaczną ilość transakcji na ich wniosek. Zapytaliśmy o liczbę reklamacji konkurentów, którzy stosują prawidłowe tablice. Rezultat? Nie wpływały do nich prośby o zwrot pieniędzy, a liczba transakcji anulowanych wynosiła zero lub była symboliczna. To potwierdza, że jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że na tablicy w kolumnie lewej znajdziemy kurs skupu waluty, a w prawej kurs sprzedaży. Decyzji dotyczącej Interchange nadaliśmy rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że musi natychmiast zmienić tablice. Money Exchange dobrowolnie zmienił praktykę– mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Spółka Money Exchange uniknęła kary finansowej, z kolei na Interchange urząd nałożył ponad 1,2 mln zł kary (1 238 332 zł). Na jej wysokość wpływ miało to, że ten kantor nie zmienił praktyki, pomimo wcześniejszego upomnienia prezesa UOKiK. Ponadto praktyka występowała w dużych miastach na obszarze całego kraju (Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Kraków, Katowice, Wrocław), od ponad czterech lat. Przedsiębiorcy muszą opublikować decyzje na swoich stronach internetowych. Decyzje nie są prawomocne, obie spółki odwołały się do sądu.

Otrzymujemy sygnały o tym, że inne kantory mogą stosować tablice z odwrotnym układem kolumn z kursami walut. Mogą tym wprowadzać w błąd, dlatego sprawdzimy działania pozostałych kantorów.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, kara, Interchange, Money Exchange, kantory

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje
Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje dotyczące firm organizujących pokazy handlowe. Vitaldream oraz R.A.M. Polska sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego. Firmy wprowadzały konsumentów w błąd co do właściwości urządzenia.   ...>

Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej
Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej

Koszule czy swetry były z innych materiałów niż wynikało z etykiet, ręczniki nie trzymały wymiarów, a obrusy plamoodporne okazały się nieodporne na olej.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera
UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera

Spółka Döhler zobowiązała się do zmiany praktyk, które stosowała wobec dostawców owoców. Rolnicy m.in. szybciej dostaną pieniądze za swoje produkty. To efekt decyzji UOKiK.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości