Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Jutro finał XIV Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 10.04.2018

Jutro finał XIV Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej
  • Zapraszamy media na finał Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej.
  • 46 uczniów z wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych zawalczy o zwycięstwo.
  • Wyniki poznamy 11 kwietnia o godz. 14:30 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.

Już Jutro odbędzie się finał Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej im. Elżbiety Połczyńskiej, wieloletniej prezes poznańskiego oddziału Federacji Konsumentów. Wydarzenie organizowane jest po raz 14. Już w środę, 11 kwietnia, 46 uczniów wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych sprawdzi swoją znajomość prawa konsumenckiego. Konkurs objął patronatem Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego.

Eliminacje

W tym roku w eliminacjach wzięło udział ponad 400 uczniów szkół ponadgimnazjalnych reprezentujących 16 powiatów województwa wielkopolskiego. Aby dostać się do finału, musieli rozwiązać test ze znajomości prawa konsumenckiego. Pytania dotyczyły, takich zagadnień jak zasady składania reklamacji, gwarancje, umowy zawierane z biurem podróży, czy przez internet. Do finału awansowało 46 uczniów i to oni już jutro będą rywalizować o tytuły laureatów. Finał odbędzie się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.

Nagrody

Trzech najlepszych laureatów zdobędzie medale, a zwycięzcy klasyfikacji indywidualnej cenne nagrody. Rzecznik konsumentów najlepszego powiatu w klasyfikacji drużynowej otrzyma puchar prezesa UOKiK.

O Olimpiadzie

Organizatorami Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej są: Delegatura UOKiK w Poznaniu, samorząd województwa wielkopolskiego, wielkopolskie oddziały Federacji Konsumentów, Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów oraz powiaty województwa wielkopolskiego. Sponsorem Olimpiady jest również Rzecznik Finansowy oraz Fundacja Edukacji Ubezpieczeniowej.

Finał rozpocznie się 11 kwietnia o godzinie 10.00 w sali sesyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Zapraszamy dziennikarzy na uroczystość wręczenia nagród, która odbędzie się w tym samym miejscu o godzinie 14.30.

Sprawdź, czy znasz odpowiedź na pytania, na które odpowiadali uczestnicy olimpiady. Oto przykłady:

Piotr otrzymał pożyczkę z Banku Spółdzielczego w kwocie 10.000 zł na okres 3 lat. Następnego dnia po zawarciu umowy Piotr dowiedział się, że pożyczek w tej samej kwocie, ale o dużo niższych kosztach udziela Dobry Bank w Poznaniu. Chcąc skorzystać z oferty Dobrego Banku, Piotr odstąpił od umowy zawartej z Bankiem Spółdzielczym w 10-tym dniu od zawarcia umowy. Jakich środków, poza kwotą wypłaconej pożyczki, może żądać Bank Spółdzielczy od Piotra? 

a.         prowizji za korzystanie z pożyczki nie wyższej niż odsetki umowne

b.        odsetek za okres korzystania z pożyczki

c.         kosztów przygotowania umowy

d.        Bank nie może żądać żadnych innych środków poza kwotą wypłaconej pożyczki

Zofia wykupiła wycieczkę zagraniczną w biurze podróży i wyruszyła na wakacje. Na miejscu miała szereg zastrzeżeń odnośnie warunków panujących w hotelu, ale nikomu ich nie zgłosiła. Szesnastego dnia po powrocie Zofia:

a.    nie może złożyć reklamacji, bo nie zgłosiła zastrzeżeń rezydentowi w hotelu

b.    nie może złożyć reklamacji, gdyż minęło już 14 dni od jej powrotu z wycieczki

c.    może złożyć reklamację, bo termin na jej złożenie jeszcze nie upłynął

d.    może złożyć reklamację tylko, jeżeli taką możliwość gwarantowała umowa

Poprawne odpowiedzi: 1B, 2C

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, Poznań, wydarzenia

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE