Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Seniorze, uważaj! - podsumowanie kampanii UOKiK

< poprzedni | następny > 17.07.2018

Seniorze, uważaj! - podsumowanie kampanii UOKiK
  • Akcja trwała od marca do czerwca 2018 r.
  • Ostrzegała seniorów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
  • Wsparło ją kilkadziesiąt podmiotów.


Kampania dotyczyła problemu nieuczciwości niektórych przedsiębiorców wobec starszych osób i wykorzystywania ich ufności oraz nieznajomości prawa konsumenckiego.

Handlowcy nakłaniają do zakupu zestawów garnków, pościeli czy urządzeń paramedycznych, z reguły po drastycznie zawyżonych cenach lub bez właściwości opisywanych w trakcie pokazów w hotelach lub sanatoriach. Inni sprzedawcy z kolei przychodzą do domu starszych osób i proponują im niższe rachunki za gaz, prąd lub telefon, sugerując, że reprezentują dotychczasowego dostawcę tych usług. Naraża to seniorów na nieświadome zerwanie umowy i poniesienie dotkliwych strat finansowych.

W ramach kampanii opracowano dwa komunikaty w formie animowanych infografik. Materiał ostrzega przed nieuczciwymi praktykami, ale też informuje o jednym z praw konsumenta ― 14-dniowym terminie na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem.

Komunikaty emitowane były m.in. w radiu, w telewizji oraz środkach komunikacji miejskiej. Było to możliwe dzięki uprzejmości partnerów, którzy zgodzili się na emisję na niekomercyjnych warunkach. Były to:

W kampanię włączyły się również wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, lokalne media oraz inne podmioty, np. sanatoria.

  • Telewizja: ITI Neovision, Kino Polska, Polsat, Republika S.A., Stopklatka TV, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN
  • Radio: CEM Spes Media Group, Grupa Polskie Rozgłośnie Akademickie, Polskie Radio, RMF
  • Ekrany LCD i publikacje w Internecie: Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Metro Warszawskie, MPK Łódź, MPK Wrocław, MZA Warszawa, MZK Zielona Góra, Polskie Koleje Państwowe, Poczta Polska, Urząd Miasta Łodzi, Tesco Polska, Wirtualna Polska, Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Dodatkowe informacje:

Wydział Promocji i Edukacji
Stanisław Janikowski
Tel. 22 55 60 220
E-mail: stanislaw.janikowski@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, senior, kampania, ostrzeżenia, nieuczciwe praktyki rynkowe,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje
Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje dotyczące firm organizujących pokazy handlowe. Vitaldream oraz R.A.M. Polska sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego. Firmy wprowadzały konsumentów w błąd co do właściwości urządzenia.   ...>

Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej
Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej

Koszule czy swetry były z innych materiałów niż wynikało z etykiet, ręczniki nie trzymały wymiarów, a obrusy plamoodporne okazały się nieodporne na olej.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera
UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera

Spółka Döhler zobowiązała się do zmiany praktyk, które stosowała wobec dostawców owoców. Rolnicy m.in. szybciej dostaną pieniądze za swoje produkty. To efekt decyzji UOKiK.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości