Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Seniorze, uważaj! - podsumowanie kampanii UOKiK

< poprzedni | następny > 17.07.2018

Seniorze, uważaj! - podsumowanie kampanii UOKiK
  • Akcja trwała od marca do czerwca 2018 r.
  • Ostrzegała seniorów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
  • Wsparło ją kilkadziesiąt podmiotów.


Kampania dotyczyła problemu nieuczciwości niektórych przedsiębiorców wobec starszych osób i wykorzystywania ich ufności oraz nieznajomości prawa konsumenckiego.

Handlowcy nakłaniają do zakupu zestawów garnków, pościeli czy urządzeń paramedycznych, z reguły po drastycznie zawyżonych cenach lub bez właściwości opisywanych w trakcie pokazów w hotelach lub sanatoriach. Inni sprzedawcy z kolei przychodzą do domu starszych osób i proponują im niższe rachunki za gaz, prąd lub telefon, sugerując, że reprezentują dotychczasowego dostawcę tych usług. Naraża to seniorów na nieświadome zerwanie umowy i poniesienie dotkliwych strat finansowych.

W ramach kampanii opracowano dwa komunikaty w formie animowanych infografik. Materiał ostrzega przed nieuczciwymi praktykami, ale też informuje o jednym z praw konsumenta ― 14-dniowym terminie na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem.

Komunikaty emitowane były m.in. w radiu, w telewizji oraz środkach komunikacji miejskiej. Było to możliwe dzięki uprzejmości partnerów, którzy zgodzili się na emisję na niekomercyjnych warunkach. Były to:

W kampanię włączyły się również wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, lokalne media oraz inne podmioty, np. sanatoria.

  • Telewizja: ITI Neovision, Kino Polska, Polsat, Republika S.A., Stopklatka TV, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN
  • Radio: CEM Spes Media Group, Grupa Polskie Rozgłośnie Akademickie, Polskie Radio, RMF
  • Ekrany LCD i publikacje w Internecie: Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Metro Warszawskie, MPK Łódź, MPK Wrocław, MZA Warszawa, MZK Zielona Góra, Polskie Koleje Państwowe, Poczta Polska, Urząd Miasta Łodzi, Tesco Polska, Wirtualna Polska, Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Dodatkowe informacje:

Wydział Promocji i Edukacji
Stanisław Janikowski
Tel. 22 55 60 220
E-mail: stanislaw.janikowski@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, senior, kampania, ostrzeżenia, nieuczciwe praktyki rynkowe,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Kontrola koncentracji w 2018 roku
Kontrola koncentracji w 2018 roku

W 2018 r. UOKiK wydał 228 zgód na połączenia i przejęcia przedsiębiorców. To najwięcej decyzji od 11 lat. Celem kontroli koncentracji jest ochrona rynków przed zakłóceniem reguł konkurencji, np. monopolizacją.   ...>

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości