Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Manufaktura - kancelaria odszkodowawcza

< poprzedni | następny > 12.09.2018

Manufaktura - kancelaria odszkodowawcza
  • Utrudnianie konsumentom wypowiedzenia umowy z kancelarią, podawanie cen netto, a nie brutto.
  • To praktyki kancelarii odszkodowawczej Manufaktura, która prowadzi stronę www.paktus.pl.
  • Firma działa przede wszystkim na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Postępowanie przeciwko kancelarii odszkodowawczej Manufaktura z Wrocławia zostało wszczęte w kwietniu 2017 r. Spółka świadczy usługi w zakresie dochodzenia roszczeń z tytułu odszkodowań od ubezpieczycieli. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły klauzule, które Manufaktura zamieszczała w swoich umowach:

  1. Spółka zastrzegała, że klient nie może wypowiedzieć kontraktu. Zgodnie z prawem, może to zrobić. Jeżeli nie zrobi tego z ważnych przyczyn, to będzie musiał oddać część wydatków, które poniosła już kancelaria.
  2. Manufaktura podawała ceny netto, a nie brutto. Zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca musi informować o cenie ostatecznej, która uwzględnia podatki.

- Działalność kancelarii odszkodowawczych jest istotna szczególnie dla tych konsumentów, których nie stać na usługi profesjonalnych radców prawnych czy adwokatów. Często zakłady ubezpieczeniowe stwarzają trudności konsumentom, gdy chcą dochodzić swoich roszczeń samodzielnie – zdarzają się odmowy wypłaty odszkodowań lub ich zmniejszanie. Przeciętny konsument nie ma ani fachowej wiedzy, ani doświadczenia w takich sprawach. Stąd rozwój kancelarii, który jest odpowiedzią na te problemy. Popieramy jednocześnie prace nad uregulowaniem tego rynku, które prowadzi Senat – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd pozytywnie ocenia m.in. maksymalne wynagrodzenie za usługi kancelarii odszkodowawczych, czy obowiązkowe ubezpieczenie OC. Postulujemy, aby umowy były zawierane pisemnie, a pracownicy kancelarii mieli określone obowiązki informacyjne wobec konsumentów. Zależy nam też na tym, aby określone zostały zasady ustalania wynagrodzenia kancelarii czy wypowiedzenia umowy przez klienta.

Kancelaria odszkodowawcza Manufaktura musi zapłacić ponad 10 tys. zł kary (10 196 zł) i powiadomić konsumentów listem poleconym o rozstrzygnięciu prezesa UOKiK. Decyzja urzędu zostanie także zamieszczona na stronie www.paktus.pl. Spółka zaniechała stosowania kwestionowanych klauzul, co miało wpływ na wysokość kary. Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Manufaktura odwołała się do sądu.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, postępowanie, decyzja, Manufaktura, kancelaria odszkodowawcza

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK sprawdzi związki sportowe
UOKiK sprawdzi związki sportowe

Czy działania PZPN i innych związków sportowych wobec firm bukmacherskich naruszają prawo konkurencji? UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. ...>

Międzynarodowy apel do firm Apple i Google
Międzynarodowy apel do firm Apple i Google

Aplikacje ściągane na telefon mogą prosić konsumentów o dostęp do różnych danych, które będą potem wykorzystywać.  UOKiK wspólnie z 26 organami ochrony konsumentów apeluje o zmiany. ...>

Światowy Dzień Konsumenta
Światowy Dzień Konsumenta

Rzecznicy konsumentów pomagają już od 20 lat. Wyróżniliśmy 30 z nich. Co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika.    ...>

Ochrona konkurencji - najnowsze działania UOKiK
Ochrona konkurencji - najnowsze działania UOKiK

Postępowanie antymonopolowe dotyczące podziału rynku energii cieplnej w Warszawie, w tym zarzuty dla menadżerów firm. Przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z branży informatycznej.   ...>

Tydzień konsumenta - filmiki z poradami od stowarzyszenia Aquila
Tydzień konsumenta - filmiki z poradami od stowarzyszenia Aquila

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji przez cały tydzień przypominamy o twoich prawach.    ...>

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości