Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną

< poprzedni | następny > 13.09.2018

UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną
  • Opóźniony lub odwołany lot, zaginiony bagaż, niezgodny z ofertą standard hotelu – to najczęstsze przyczyny sporów konsumentów z liniami lotniczymi i biurami podróży.
  • O tych problemach Wiceprezes UOKiK rozmawiała z branżą turystyczną.
  • Dziś odbędzie się już drugie spotkanie dotyczące sytuacji w sezonie wakacyjnym.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierają skargi klientów, którzy są niezadowoleni z imprezy turystycznej zorganizowanej przez biuro podróży. Zgłoszenia najczęściej dotyczą gorszej klasy hotelu, opóźnionego lotu, braku odpowiedzi na reklamację.

Imprezy turystyczne kupujemy wiele miesięcy przed odlotem. Podróżni, którzy piszą do urzędu, są zaskoczeni tym, że ze względu na nagłą zmianę godzin lotów, ich wyjazd się skrócił. Zależy nam na tym, aby podróżny miał pewność, że organizator wyjazdu dotrzyma słowa obiecanego w umowie. Nie chcemy dysproporcji między kontraktem a warunkami na miejscu. Rozmawiamy o tym z branżą turystyczną – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK.

Dziś w siedzibie UOKiK odbędzie się już drugie spotkanie z biurami podróży. Przedstawiciele UOKiK, Ministerstwa Sportu i Turystyki, Urzędu Lotnictwa Cywilnego będą kontynuowali rozmowy z branżą o sytuacji w sezonie turystycznym i napływających skargach. Przedmiotem dyskusji są m.in. określanie planów lotów, przyczyny opóźnień i sposób informowania o nich podróżnych, odpowiedzi na reklamacje. Spotkania będą kontynuowane, żeby wypracować rozwiązania, dzięki którym konsument nie będzie zaskakiwany zmianą warunków wyjazdu.

Apel do linii lotniczych

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Dorota Karczewska skierowała też apel do 26 linii lotniczych działających w Polsce i UE. Zachęca w nim do korzystania z systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, zwanego ADR (od angielskiego Alternative Dispute Resolution).

- W ocenie urzędu przystąpienie do systemu świadczy o profesjonalizmie i wysokich standardach obsługi klienta. Jest wyrazem społecznej odpowiedzialności biznesu oraz dbałości o relację z konsumentem. Pozytywnie wpływa również na zaufanie do marki linii lotniczej – przekonuje w liście do przewoźników Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK.

Postępowania polubowne trwają dużo krócej niż sprawy w sądzie, są dobrowolne, mniej sformalizowane i przeważnie bezpłatne.

Najczęściej konsumenci i linie lotnicze spierają się o opóźniony lub odwołany lot albo zaginiony czy zniszczony bagaż. Choć do działającego w UOKiK punktu kontaktowego co miesiąc ok. 10 osób zgłasza problemy z reklamacją lotu, to tylko nikły odsetek tych spraw znajduje rozstrzygnięcie w drodze polubownej.

Wiceprezes UOKiK przypomina przewoźnikom także o prowadzonej przez Komisję Europejską platformie ODR (Online Dispute Resolution). Ułatwia ona polubowne rozwiązywanie sporów w przypadku zakupów przez internet. Firmy, którzy sprzedają online np. bilety lotnicze, mają obowiązek zamieszczenia na swojej stronie linku do platformy, a na niej - swojego adresu e-mail. Aby zachęcić przedsiębiorców do aktywnego korzystania z platformy ODR, KE zamierza dofinansować kompatybilne z nią narzędzia informatyczne. Przeznaczyła na to w sumie 400 tys. euro. Wnioski o wsparcie na maksimum 75 proc. inwestycji można składać do 22 listopada 2018 r.

UOKiK docenia przedsiębiorców, którzy starają się polubownie rozwiązywać spory. Wraz z Senackim Zespołem ds. Ochrony Konsumentów ustanowił tytuł Amicus Consumentium. Co roku jest on przyznawany firmom, które propagują tę ideę. - Otrzymanie wyróżnienia z pewnością wpłynie na pozytywne postrzeganie prokonsumenckiej postawy zwycięskiego przedsiębiorcy i dostarczy mu dodatkowej promocji – podkreśla w liście wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska.

Informacje o podmiotach ADR właściwych do rozstrzygania sporów w poszczególnych branżach (np. usług finansowych czy sprzedaży konsumenckiej) można znaleźć na stronie: www.polubowne.uokik.gov.pl. Zawiera ona m.in.: rejestr podmiotów uprawnionych i ich wyszukiwarkę, animowaną infografikę w przystępny sposób wyjaśniającą, jak skorzystać z polubownych metod rozwiązywania sporów, oraz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Punkt kontaktowy w UOKiK (informacje o systemie ADR, pomoc w wypełnianiu wniosków)
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 332, 22 55 60 333
E-mail: kontakt.adr@uokik.gov.pl
Wizyty osobiste: pon. 12-16, czw. 8:30-12:30, wt./śr./pt 10-14

 

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, turystyka, konsumenci, wakacje, usługi turystyczne, biuro podróży, urlop, touroperatorzy

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK sprawdzi związki sportowe
UOKiK sprawdzi związki sportowe

Czy działania PZPN i innych związków sportowych wobec firm bukmacherskich naruszają prawo konkurencji? UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. ...>

Międzynarodowy apel do firm Apple i Google
Międzynarodowy apel do firm Apple i Google

Aplikacje ściągane na telefon mogą prosić konsumentów o dostęp do różnych danych, które będą potem wykorzystywać.  UOKiK wspólnie z 26 organami ochrony konsumentów apeluje o zmiany. ...>

Światowy Dzień Konsumenta
Światowy Dzień Konsumenta

Rzecznicy konsumentów pomagają już od 20 lat. Wyróżniliśmy 30 z nich. Co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika.    ...>

Ochrona konkurencji - najnowsze działania UOKiK
Ochrona konkurencji - najnowsze działania UOKiK

Postępowanie antymonopolowe dotyczące podziału rynku energii cieplnej w Warszawie, w tym zarzuty dla menadżerów firm. Przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z branży informatycznej.   ...>

Tydzień konsumenta - filmiki z poradami od stowarzyszenia Aquila
Tydzień konsumenta - filmiki z poradami od stowarzyszenia Aquila

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji przez cały tydzień przypominamy o twoich prawach.    ...>

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości