Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wyroki sądowe: ochrona konsumentów

< poprzedni | następny > 03.10.2018

Wyroki sądowe: ochrona konsumentów
  • Telekomunikacja Internetowa, Ogród Zdrowia, VRM Group.
  • To przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony konsumentów.

 

Telekomunikacja Internetowa  – sygn. akt VII AGa 1081/18

Pierwszy z wyroków dotyczył pozwu z grudnia 2012 r. Prezes UOKiK wniósł o uznanie za niedozwolone i zakazanie wykorzystywania przez spółkę postanowienia wzorca umowy o treści: „Odpowiedzialność Dostawcy jest ograniczona do wysokości opłaty za świadczenie usług przez miesiąc, obliczonej w zależności od opłacanego przez Klienta abonamentu, jako jednokrotność abonamentu miesięcznego, 1/3 abonamentu kwartalnego lub 1/12 abonamentu rocznego”. Zdaniem urzędu, klauzula stanowiła niedozwolone postanowienie umowne, ponieważ ograniczała odpowiedzialność odszkodowawczą wobec konsumentów.

W lipcu 2018 r. Sąd Apelacyjny oddalił odwołanie spółki od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ze stycznia 2017 r. Sądy podzieliły stanowisko UOKiK odnośnie do abuzywności zakwestionowanej klauzuli. Zdaniem sądu, Telekomunikacja Internetowa nie może ograniczać konsumentowi prawa do odszkodowania i narzucać zakresu swojej odpowiedzialności.

Ogród Zdrowia – sygn. akt XVII AmA 7/16

Drugi z opisywanych wyroków dotyczy odwołania spółki Ogród Zdrowia z Gorzowa Wielkopolskiego od decyzji z grudnia 2015 r. Prezes UOKiK stwierdził, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca zapraszał konsumentów na badania układu kostnego nie informując o handlowym celu organizowanych spotkań. W trakcie pokazów wprowadzał również konsumentów w błąd co do istnienia szczególnej korzyści cenowej na oferowane towary. Urząd nałożył na Ogród Zdrowia kary finansowe w łącznej wysokości ponad 35 tys. zł.

W sierpniu 2018 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w całości podzielił stanowisko UOKiK i oddalił odwołanie spółki. Sąd wskazał, że treść ulotek kolportowanych wśród konsumentów i logotyp używany przez przedsiębiorcę (eskulap owinięty wokół kielicha) mogły sugerować działalność związaną z ochroną zdrowia. Tymczasem zajmuje się on głównie sprzedażą. SOKiK zgodził się również z Prezesem UOKiK w zakresie stosowanej przez spółkę praktyki dotyczącej sposobu prezentacji cen na oferowane przez nią towary. Sąd orzekając zwrócił uwagę, że spółka prowadziła sprzedaż wyłącznie poza lokalem przedsiębiorstwa i w praktyce nigdy nie stosowała zawyżonych cen „katalogowych”. Zdaniem sądu kary zostały określone na właściwym poziomie, a działania spółki miały charakter umyślny.

 VRM Group – sygn. akt XVII AmA 48/16

Trzeci z opisywanych wyroków dotyczy odwołania VRM Group od decyzji z marca 2016 r. UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca zapraszał konsumentów na prezentacje swoich towarów handlowych, sugerując że są to badania układu krążenia prowadzone przy współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. VRM Group podawał nieprawdziwe informacje o uzyskaniu wyróżnień „Firma roku” i „Medal Europejski” za oferowany przez siebie produkt. W rzeczywistości wyróżnienia te dotyczyły wcześniejszych wersji urządzenia. Prezes UOKiK nałożył na spółkę kary finansowe w łącznej wysokości ponad 145 tys. zł.

W sierpniu 2018 r. SOKiK w całości podzielił stanowisko urzędu i oddalił odwołanie spółki. W ocenie sądu zaproszenia kierowane do konsumentów nie zawierały informacji o handlowym celu praktyki i mogły prowadzać ich w błąd. Sąd stwierdził też, że nie budzi wątpliwości, że oferowane przez VRM Group produkty nie otrzymały sugerowanych wyróżnień. Nowszej wersji urządzenia nagradzanego nie można automatycznie przypisać wyróżnienia przyznanego wersji starszej. Również współpracy z jednym z pracowników naukowych uniwersytetu nie można utożsamiać ze współpracą z samym uniwersytetem. Za szczególnie naganne sąd uznał kierowanie zarzuconych praktyk do osób starszych i utrzymał wysokość kar nałożonych przez UOKiK.

Baza wyroków

Od listopada 2015 r. na stronie UOKIK działa baza wyroków sądowych. Zamieszczane są w niej informacje dotyczące wszystkich rozstrzygnięć w sprawach decyzji z zakresu praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie klauzul za niedozwolone (w których powodem był prezes UOKiK). Baza dostępna jest w zakładce „Wyroki” na stronie internetowej UOKiK: http://decyzje.uokik.gov.pl/bp/wyroki.nsf. Szczegóły dotyczące zasad zamieszczania wyroków znajdują się w dokumencie: Zasady informowania o sprawowaniu sądowej kontroli nad decyzjami prezesa UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 345
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, wyroki sądowe, Telekomunikacja Internetowa, Ogród Zdrowia, VRM Group

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Rusza kampania "Poznaj swojego kontrahenta"
Rusza kampania "Poznaj swojego kontrahenta"

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Nie wszystkie meble bez VAT - kara dla BRW
Nie wszystkie meble bez VAT - kara dla BRW

Reklamy promocji w Black Red White z czerwca 2017 r. wprowadzały w błąd. Plakaty, billboardy i ulotki z hasłem „MEBLE I DODATKI bez VAT” sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary, a nie tylko wybrane.  ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości