Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

< poprzedni | następny > 05.10.2018

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
  • Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem.
  • Uczniowie dowiadują się od nich m.in. czym się różni rękojmia od gwarancji i jak bezpiecznie kupować w sieci.
  • Miejski rzecznik konsumentów w Opolu szkoli ok. 1500 nastolatków rocznie.

Wypowiedź Aleksandry Kapnik z UOKiK
Wypowiedź Aleksandry Kapnik z UOKiK

 

Zaczął się rok szkolny, wraz z nim w niektórych szkołach pojawili się rzecznicy konsumentów. Podczas specjalnych lekcji zapoznają uczniów z podstawowymi prawami konsumentów, możliwymi zagrożeniami, pytają o ich doświadczenia, prowadzą dyskusje.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów docenia inicjatywę wielu miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy nawiązali kontakty ze szkołami i dzielą się z uczniami swoją wiedzą i doświadczeniem.  – Jeżdżąc po Polsce, miałem sygnały z wielu miejsc, że rzecznicy bardzo się angażują w działania edukacyjne – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Rzecznicy przeważnie mają zajęcia z uczniami szkół średnich, którzy wkrótce będą pełnoletni. Młodzież w tym wieku robi już samodzielnie drobne zakupy. Jednak – o czym nie wszyscy wiedzą - aż do ukończenia 18 lat na poważniejsze transakcje, np. kupno laptopa, nastolatek musi mieć zgodę rodziców. Inaczej zakup można unieważnić. Podczas lekcji rzecznicy poruszają tematy zakupu towarów, możliwości ich reklamacji, bezpiecznego korzystania z internetu i telefonów komórkowych, ochrony danych osobowych. Do szkół zabierają przygotowane przez siebie prezentacje oraz atrakcyjne dla młodzieży gadżety, np. naklejki na smartfony z numerem infolinii konsumenckiej.

Wypowiedź Marka Trejdy miejskiego rzecznika konsumentów w Opolu
Wypowiedź Marka Trejdy miejskiego rzecznika konsumentów w Opolu

 

- Staramy się, żeby lekcje były ciekawe. Prowadzimy je w formie warsztatów. Zależy nam na interakcji. Dlatego pytamy uczniów o ich doświadczenia, np. z reklamacjami. Wielu nie ma świadomości, że może skorzystać z rękojmi, wie tylko o gwarancji. Od nas dowiadują się, że nawet jeśli np. gwarancja na baterię do laptopa wygasa po pół roku, to i tak mogą ją przez 2 lata reklamować u sprzedawcy w ramach rękojmi. Radzimy też, żeby uważali na zagrożenia podczas zakupów w internecie, np. podczas płatności zwracali uwagę, czy przy adresie strony jest kłódka, która świadczy o tym, że strona jest bezpieczna  – opowiada Marek Trejda, miejski rzecznik konsumentów w Opolu, który od kwietnia 2018 r. wspólnie Izbą Adwokacką oraz Wydziałem Prawa Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się edukacją konsumencką w II i III klasach szkół średnich. Cel: w ciągu roku przeszkolić 1500 uczniów, aby w przyszłości stali się świadomymi konsumentami, którzy znają swoje prawa i umieją z nich korzystać. Podczas lekcji Marek Trejda wykorzystuje przygotowaną przez siebie prezentację.


- Do młodzieży najlepiej przemawiają formy graficzne i przykłady wzięte z życia – mówi Tomasz Gierczak, miejski rzecznik konsumentów w Gorzowie Wielkopolskim, który w tym roku szkolnym zamierza odwiedzić z prelekcją i prezentacją wszystkie szkoły średnie w mieście. – Będziemy rozmawiać m.in. o zakupach towarów, możliwości reklamacji w ramach rękojmi. Młodzi często kupują przez internet. Dziewczyny - ubrania i buty, chłopcy – komórki, gry komputerowe, sprzęt elektroniczny. Zdarzają się problemy z wysyłką, nie wszyscy wiedzą o prawie do odstąpienia od umowy – dodaje.

Wypowiedź Anny Magnuszewskiej powiatowego rzecznika konsumentów w Płońsku
Wypowiedź Anny Magnuszewskiej powiatowego rzecznika konsumentów w Płońsku

Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Anna Magnuszewska, powiatowy rzecznik konsumentów w Płońsku, od wielu lat cyklicznie spotyka się z uczniami I klas szkół średnich. – Przeważnie te lekcje odbywają się w ramach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości albo na godzinach wychowawczych. Mówię o podstawowych zagadnieniach z zakresu prawa konsumenckiego: rękojmi i gwarancji, umowach zawieranych przez telefon lub internet, na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie obowiązki mają sprzedawcy. Młodzież jest bardzo zainteresowana, zapamiętują przykłady, zadają pytania na lekcji i po niej, radzą się w prywatnych sprawach konsumenckich, np. że babcia poszła na pokaz i był wielki problem. Potem pewnie opowiadają o spotkaniu w domach, bo po każdej takiej lekcji przychodzą do mnie licznie konsumenci z danej miejscowości – opowiada Anna Magnuszewska.

Oprócz pracy z uczniami, rzecznicy konsumentów zajmują się także edukacją seniorów. Niektórzy prowadzą również wykłady dla studentów.

Kim są powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów

Rzecznicy konsumentów działają w Polsce od 1999 r. Pomagają w indywidualnych sprawach, m.in. udzielają bezpłatnych porad, mogą interweniować u przedsiębiorców, wytoczyć powództwo na rzecz konsumenta. Znajdziesz ich w każdym powiecie i mieście na prawie powiatu, skorzystaj z wyszukiwarki na stronie UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, rzecznicy konsumentów, edukacja, szkoły

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przeszukanie UOKiK: Dell
Przeszukanie UOKiK: Dell

UOKiK przeprowadził przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z sektora informatycznego.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy
Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy

Czy spółka Solgar Polska narzucała sprzedawcom detalicznym ceny suplementów diety? Czy konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej?   ...>

Zaproszenia na pokaz - kara za telefony
Zaproszenia na pokaz - kara za telefony

Spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) dzwoniła do konsumentów, mimo że się na to nie zgodzili. Urząd nałożył za to karę finansową.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych
Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych

Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.   ...>

UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"
UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"

Trwa ogólnopolska akcja UOKiK ostrzegająca konsumentów. Dotyczy ona nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z inwestowaniem oszczędności. ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości