Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

One Debt Partners - postępowanie UOKiK

< poprzedni | następny > 20.12.2018

One Debt Partners - postępowanie UOKiK
  • UOKiK wszczął postępowanie przeciwko One Debt Partners.
  • Firma windykowała należności od osób, które zostały wcześniej wprowadzone w błąd przez operatora telekomunikacyjnego - PGT.
  • Jeśli dostałeś nakaz zapłaty z sądu, pomoże ci Stowarzyszenie Aquila.

Wypowiedź Zbigniewa Kaczmarka z delegatury UOKiK we Wrocławiu
Wypowiedź Zbigniewa Kaczmarka z delegatury UOKiK we Wrocławiu


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko spółce One Debt Partners dotyczy sposobu windykacji wierzytelności, które spółka nabyła od firmy telekomunikacyjnej PGT w lutym 2017. PGT działała pod marką „Telefonia Polska Razem” i podszywała się pod dotychczasowego operatora, telefonicznie oferując zmianę warunków umowy. W rzeczywistości konsumenci podpisywali nowy kontrakt. Prezes UOKiK wydał decyzję, w której stwierdził, że PGT stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Spółka One Debt Partners nie powinna windykować wierzytelności, które powstały w wyniku nieuczciwych praktyk. Zgodnie z dobrymi obyczajami, nabywca wierzytelności powinien wcześniej dowiedzieć się, w jaki sposób powstały. Informacje o decyzji UOKiK  dotyczącej PGT były powszechnie dostępne zarówno na stronie internetowej UOKiK, jak i w różnych serwisach branżowych i jeszcze przed zawarciem umowy pomiędzy spółkami w lutym 2017 – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Kolejną praktyką, którą kwestionujemy było to, że w treści wezwań do zapłaty windykator zamieszczał ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych dotyczących zobowiązania do Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Nie informował jednak, że dłużnik może zgłosić sprzeciw. Ponadto takie ostrzeżenie pojawiało się nawet w przypadku, gdy łączna kwota zobowiązań wynosiła mniej niż 200 zł, co jest niezgodne z przepisami.

Ze zgromadzonych informacji wynika, że firma windykacyjna One Debt Partners wysyłała do konsumentów informacje o zakupie wierzytelności już po podjęciu czynności windykacyjnych oraz dochodziła należności pomimo, że wystąpiła z pozwem sądowym o ich zapłatę.

Windykator powinien w pierwszej kolejności skontaktować się z dłużnikiem i przekazać mu informację, że zakupił jego dług. Jeśli konsument nie zapłacił dobrowolnie, a wierzyciel skierował sprawę do sądu, to do czasu jej rozstrzygnięcia nie powinien żądać od zapłaty, ponieważ może okazać się nienależna. Może to być próba wywarcia nacisku, a to narusza dobry obyczaj. Nasze postępowanie może zakończyć się nałożeniem na przedsiębiorcę kary w wysokości do 10 proc. jego obrotu z roku poprzedniego – dodaje Marek Niechciał.

Pomoc dla konsumentów

Wypowiedź Małgorzaty Miś prezes Stowarzyszenia Aquila
Wypowiedź Małgorzaty Miś prezes Stowarzyszenia Aquila


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Zawarłeś umowę z firmą, która podszyła się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu, gazu, usług telekomunikacyjnych? Dostałeś nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Jak najszybciej skontaktuj się ze Stowarzyszeniem Aquila, które udziela pomocy prawnej na etapie sądowym. Pamiętaj, że na obronę przed nakazem zapłaty masz tylko 14 dni od dnia, w którym go odbierzesz. Pomocy udzielają również miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @@UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, postępowanie, windykacja, usługi telekomunikacyjne, telekomy, One Debt Partners, PGT, Telefonia Polska Razem, stowarzyszenie Aquila

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Rynek odpadów - raport UOKiK
Rynek odpadów - raport UOKiK

Brak konkurencji, wyższe stawki za przetwarzanie i składowanie odpadów – to główne przyczyny podwyżki cen za odbiór śmieci w ostatnich dwóch latach. UOKiK opublikował raport w tej sprawie.   ...>

Wyroby garmażeryjne - kontrola inspekcji handlowej
Wyroby garmażeryjne - kontrola inspekcji handlowej

Pierogi, pyzy, surówki i inne wyroby garmażeryjne – kupujemy je, bo są wygodne i proste w przygotowaniu. Co czwarte gotowe danie wzbudziło zastrzeżenia podczas kontroli Inspekcji Handlowej.   ...>

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE