Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

One Debt Partners - postępowanie UOKiK

< poprzedni | następny > 20.12.2018

One Debt Partners - postępowanie UOKiK
  • UOKiK wszczął postępowanie przeciwko One Debt Partners.
  • Firma windykowała należności od osób, które zostały wcześniej wprowadzone w błąd przez operatora telekomunikacyjnego - PGT.
  • Jeśli dostałeś nakaz zapłaty z sądu, pomoże ci Stowarzyszenie Aquila.

Wypowiedź Zbigniewa Kaczmarka z delegatury UOKiK we Wrocławiu
Wypowiedź Zbigniewa Kaczmarka z delegatury UOKiK we Wrocławiu


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko spółce One Debt Partners dotyczy sposobu windykacji wierzytelności, które spółka nabyła od firmy telekomunikacyjnej PGT w lutym 2017. PGT działała pod marką „Telefonia Polska Razem” i podszywała się pod dotychczasowego operatora, telefonicznie oferując zmianę warunków umowy. W rzeczywistości konsumenci podpisywali nowy kontrakt. Prezes UOKiK wydał decyzję, w której stwierdził, że PGT stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Spółka One Debt Partners nie powinna windykować wierzytelności, które powstały w wyniku nieuczciwych praktyk. Zgodnie z dobrymi obyczajami, nabywca wierzytelności powinien wcześniej dowiedzieć się, w jaki sposób powstały. Informacje o decyzji UOKiK  dotyczącej PGT były powszechnie dostępne zarówno na stronie internetowej UOKiK, jak i w różnych serwisach branżowych i jeszcze przed zawarciem umowy pomiędzy spółkami w lutym 2017 – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Kolejną praktyką, którą kwestionujemy było to, że w treści wezwań do zapłaty windykator zamieszczał ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych dotyczących zobowiązania do Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Nie informował jednak, że dłużnik może zgłosić sprzeciw. Ponadto takie ostrzeżenie pojawiało się nawet w przypadku, gdy łączna kwota zobowiązań wynosiła mniej niż 200 zł, co jest niezgodne z przepisami.

Ze zgromadzonych informacji wynika, że firma windykacyjna One Debt Partners wysyłała do konsumentów informacje o zakupie wierzytelności już po podjęciu czynności windykacyjnych oraz dochodziła należności pomimo, że wystąpiła z pozwem sądowym o ich zapłatę.

Windykator powinien w pierwszej kolejności skontaktować się z dłużnikiem i przekazać mu informację, że zakupił jego dług. Jeśli konsument nie zapłacił dobrowolnie, a wierzyciel skierował sprawę do sądu, to do czasu jej rozstrzygnięcia nie powinien żądać od zapłaty, ponieważ może okazać się nienależna. Może to być próba wywarcia nacisku, a to narusza dobry obyczaj. Nasze postępowanie może zakończyć się nałożeniem na przedsiębiorcę kary w wysokości do 10 proc. jego obrotu z roku poprzedniego – dodaje Marek Niechciał.

Pomoc dla konsumentów

Wypowiedź Małgorzaty Miś prezes Stowarzyszenia Aquila
Wypowiedź Małgorzaty Miś prezes Stowarzyszenia Aquila


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Zawarłeś umowę z firmą, która podszyła się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu, gazu, usług telekomunikacyjnych? Dostałeś nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Jak najszybciej skontaktuj się ze Stowarzyszeniem Aquila, które udziela pomocy prawnej na etapie sądowym. Pamiętaj, że na obronę przed nakazem zapłaty masz tylko 14 dni od dnia, w którym go odbierzesz. Pomocy udzielają również miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @@UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, postępowanie, windykacja, usługi telekomunikacyjne, telekomy, One Debt Partners, PGT, Telefonia Polska Razem, stowarzyszenie Aquila

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK
Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK

Skutki wyroku TSUE C-260/18 odnoszą się do każdej umowy zawierającej klauzule niedozwolone. Banki nie mogą żądać wynagrodzenia za korzystanie z kapitału w przypadku unieważnienia umowy - wyjaśnia prezes UOKiK Marek Niechciał.   ...>

Bezpieczne święta - wyniki kontroli
Bezpieczne święta - wyniki kontroli

Liście porzeczki w oregano? Niebezpieczny bor i ftalany w zabawkach? Inspekcja Handlowa i laboratoria UOKiK sprawdziły przyprawy, zabawki, ryby. W sklepach w całej Polsce trwają kontrole fajerwerków.   ...>

Ciasta, pieczywo oraz ryby i bakalie na wagę - kontrola Inspekcji Handlowej
Ciasta, pieczywo oraz ryby i bakalie na wagę - kontrola Inspekcji Handlowej

Na początku 2019 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła żywność oferowaną w sprzedaży luzem. Zakwestionowała prawie dwie trzecie produktów. Większość zastrzeżeń dotyczyła oznakowania.   ...>

Internetowy bot pomoże szukać nielegalnych kopciuchów
Internetowy bot pomoże szukać nielegalnych kopciuchów

Na zlecenie Ministerstwa Rozwoju powstało oprogramowanie, które pozwoli Inspekcji Handlowej na automatyczną weryfikację ofert sprzedaży kotłów na paliwo w internecie. Dzięki temu łatwiej będzie „namierzyć” sprzedawane kopciuchy.  ...>

Dopilnuj, żeby Twoja inwestycja nie stała się iluzją! - start kampanii informacyjnej
Dopilnuj, żeby Twoja inwestycja nie stała się iluzją! - start kampanii informacyjnej

Dziś wystartował drugi etap społecznej kampanii informacyjnej Oczarowani. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na ryzyka związane z inwestowaniem w zakup tzw. condohoteli/aparthoteli. ...>

Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów
Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Kary za naruszanie zakazu geoblokowania i dostęp do tajemnicy skarbowej. To najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Część zmian już dziś wchodzi w życie. ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE