Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zgoda na koncentrację: Eurocash - Partner

< poprzedni | następny > 27.12.2018

Zgoda na koncentrację: Eurocash - Partner
  • UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez Eurocash kontroli nad spółką Partner.
  • Przeprowadzone postępowanie pokazało, że transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji.

Działalność uczestników koncentracji pokrywa się m.in. na rynku detalicznej sprzedaży artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku w sklepach tradycyjnych (o wielkości do 350 m2) i wielkopowierzchniowych (powyżej 350 m2). Eurocash posiada sieć własnych sklepów m.in. „Delikatesy Centrum”, „Eko”, a także sklepy zrzeszone w sieciach partnerskich nadzorowanych przez spółkę (np. „Euro Sklep”, „Groszek”, „Lewiatan”), oraz franczyzobiorców („Groszek”). Ponadto do grupy należy  platforma internetowa frisco.pl. Przejmowana spółka Partner posiada ponad 20 sklepów „Lewiatan”.

UOKiK skierował tę sprawę do drugiego etapu postępowania. Konieczne było  przeprowadzenie badania rynku, w którym urząd sprawdzał, czy działalność poszczególnych sklepów należących do obu spółek  pokrywa się ze sobą na lokalnych rynkach.

Analiza tej sprawy i dotychczasowe orzecznictwo urzędu pokazują, że konkurencja pomiędzy sklepami ma charakter asymetryczny. Placówki tradycyjne muszą rywalizować z  wielkopowierzchniowymi, które z kolei nie muszą się liczyć z konkurencją mniejszych sklepów. Sprzedawcy rywalizują ze sobą na lokalnych rynkach. Większe sklepy – na obszarze o promieniu do 10-15 minut jazdy samochodem. Teren rywalizacji pomiędzy tradycyjnymi sklepami wynosi do kilometra. Konsumenci robiąc zakupy w mniejszych placówkach zazwyczaj chcą dotrzeć tam pieszo w ciągu kilku lub najwyżej kilkunastu minut. Na żadnym z tak określonych rynków nie dojdzie do ograniczenia konkurencji.

- Po transakcji Eurocash nadal będzie musiał rywalizować z innymi sklepami, w zależności od miejscowości, wielkopowierzchniowymi lub tradycyjnymi. Oznacza to, że nie ma ryzyka, że sklepy podniosą ceny dla konsumentów. Konkurencja nie zostanie również ograniczona na rynku hurtowym – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

 Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.

Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji wygasają, jeżeli transakcja nie zostanie dokonana w terminie 2 lat od ich wydania. Na stronie internetowej urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez UOKiK postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji. Więcej informacji o zasadach łączenia przedsiębiorców  w przygotowanym specjalnie   opracowaniu.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konkurencji, kontrola koncentracji, Eurocash, Partner

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przeszukanie UOKiK: Dell
Przeszukanie UOKiK: Dell

UOKiK przeprowadził przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z sektora informatycznego.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy
Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy

Czy spółka Solgar Polska narzucała sprzedawcom detalicznym ceny suplementów diety? Czy konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej?   ...>

Zaproszenia na pokaz - kara za telefony
Zaproszenia na pokaz - kara za telefony

Spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) dzwoniła do konsumentów, mimo że się na to nie zgodzili. Urząd nałożył za to karę finansową.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych
Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych

Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.   ...>

UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"
UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"

Trwa ogólnopolska akcja UOKiK ostrzegająca konsumentów. Dotyczy ona nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z inwestowaniem oszczędności. ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości