Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

5,7 mln zł kary na Telekomunikację Polską

< poprzedni | następny > 19.04.2006

5,7 mln zł kary na Telekomunikację Polską

Telekomunikacja Polska musi zapłacić ponad 5,7 mln złotych kary za niewykonanie decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cezary Banasiński stwierdził, że pobierając w dalszym ciągu wygórowane opłaty za międzystrefowe połączenia telefoniczne spółka nie wywiązała się z nakazu UOKiK

W lipcu 1998 roku Prezes Urzędu wydał decyzję nakazującą Telekomunikacji Polskiej zaniechanie stosowania praktyk monopolistycznych polegających na utrzymywaniu nieuzasadnionej kosztami prowadzenia działalności struktury opłat za usługi telefoniczne oraz pobieraniu nadmiernie wysokich (średnio o ponad 62 proc. wyższych niż w krajach Unii Europejskiej) opłat za połączenia międzystrefowe na odległość powyżej 100 km.

Ze względu na opóźnienia w realizacji ww. obowiązków, Prezes UOKiK w październiku 2000 roku wszczął przeciwko TP SA postępowanie antymonopolowe. W jego wyniku 26 stycznia 2001 r. nałożono na spółkę karę pieniężną w wysokości 54 milionów złotych, za niewykonanie decyzji w części dotyczącej pobierania nadmiernie wysokich opłat za połączenia międzystrefowe.

Wyrokiem z 8 maja 2002 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił karę nałożoną przez Prezesa UOKiK. Z uwagi na fakt, że sąd nie zakwestionował orzeczenia Urzędu odnoszącego się do niezgodnej z prawem praktyki Telekomunikacji Polskiej, UOKiK kontynuował postępowanie dotyczące niewykonania decyzji z 1998 r. W marcu br. Prezes Urzędu działając na podstawie nowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ukarał TP SA sankcjami finansowymi w wysokości stanowiącej równowartość 10 tys. euro za każdy dzień niewykonania decyzji. Łączna kara za 148 dni zwłoki (okres od 1 września 2000 r. do 26 stycznia 2001 r.) wyniosła 5,7 mln złotych.

Dysproporcja w wysokości nałożonej na TP SA kary (mimo, że dotyczy niewykonywania decyzji w tym samym okresie) wynika z tego, że poprzednio obowiązująca ustawa obligowała Prezesa UOKiK do nałożenia kary w wysokości 1 proc. przychodu, za każdy rozpoczęty miesiąc niewykonywania decyzji. Obecnie obowiązująca ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje zupełnie inny system ustalania wysokości kar pieniężnych za niewykonanie decyzji (500 - 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki), co daje maksymalną kwotę za miesiąc 1,1 mln zł. Gdyby funkcjonowały przepisy nieobowiązującej obecnie ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów oraz wynikające z niej sztywne reguły, wymiar kary za każdy rozpoczęty miesiąc niewykonania decyzji kształtowałby się na poziomie około 10 mln. zł.

Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE