Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

< poprzedni | następny > 27.02.2019

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
  • Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup.
  • To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach.
  • UOKiK wydał dwie decyzje i wszczął trzy postępowania dotyczące firm organizujących pokazy handlowe.


Wypowiedź Doroty Karczewskiej, wiceprezes UOKiK

Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem. Zapraszają na spotkania, których rzekomym celem są bezpłatne badania, a w rzeczywistości odbywa się tam sprzedaż produktów. Kolejne działania UOKiK dotyczą czterech firm sprzedających na pokazach.

ACS Medica

ACS Medica ze Śremu prowadziła sprzedaż na pokazach. W ofercie miała Matę ACS MED oraz Aplikator Magnetic Forte. Firma, dzwoniąc z zaproszeniem na prezentację, wprowadzała konsumentów w błąd. Informowała, że celem spotkania są bezpłatne badania medyczne lub zabiegi rehabilitacyjne. W rzeczywistości chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż. Ponadto konsumenci kupując aplikator otrzymywali broszurę informującą o właściwościach wody strukturyzowanej. - Materiały rozdawane konsumentom wprowadzały w błąd co do właściwości wody, która została poddana działaniu urządzenia. Ustaliliśmy, że przedsiębiorca nie wiedział, czy prezentowane informacje zostały poparte badaniami klinicznymi. Co więcej, oświadczył, że nie potwierdził ich producent – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

UOKiK nakazał firmie zaniechanie stosowania wyżej opisanych praktyk. Kara za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosła prawie 72 tys. zł (71 856 zł). Ponadto o  decyzji UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów,  którym sprzedał produkty między 7 marca 2017 r. a 19 grudnia 2018 r.

W listopadzie 2018 r. informowaliśmy o wszczęciu innego postępowania przeciwko temu samemu przedsiębiorcy.  Zakwestionowaliśmy wówczas dzwonienie do konsumentów, mimo braku ich wcześniejszej zgody. Spółka zaniechała stosowania tej praktyki. Dało to podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła prawie 6,5 tys. zł (6 467 zł).

Kolejne działania

UOKiK prowadzi  również postępowania przeciwko dwóm spółkom: Vitaldream z Białych Błot oraz R.A.M. Polska z Opalenicy. Obie prowadzą sprzedaż na pokazach i mają w ofercie Aplikator Pola Magnetycznego (APM), a konsumentów namawiają do zakupu zachęcając pakietami promocyjnym. Urząd podejrzewa, że wskazane spółki wprowadzają konsumentów w błąd co do możliwości zakupu tego urządzenia w ramach promocji. Ponadto wątpliwości wzbudził szeroki zakres zastosowania urządzenia APM prezentowany w rozdawanej w toku prezentacji broszurze.

Kolejne postępowanie dotyczy spółki Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania, która sprzedaje między innymi maty wibracyjne, odkurzacze piorące, zestawy naczyń czy materace rehabilitacyjne. W jej imieniu firmy telemarketingowe CSV Group oraz Keycraft - obie z Poznania, posługując się wprowadzającym w błąd hasłem wywoławczym: „Dzwonię z firmy RELAX LUX” (przy czym na rynku polskim nie funkcjonuje firma o takiej nazwie) zapraszają na prelekcje dotyczące ochrony zdrowia pod pretekstem odebrania darmowego upominku, tj. kamerki samochodowej HD, wyciskarki do owoców. W rzeczywistości jest to pokaz handlowy, podczas którego część produktów konsumenci rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie, w ramach losowania „nagrody głównej”. Jednak aby otrzymać „nagrodę” trzeba nabyć inny produkt za kilka tysięcy złotych – najczęściej materac rehabilitacyjny. Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg wynika również, że konsumenci nie otrzymują kopii wszystkich dokumentów zawierając umowę kredytu. Co więcej, sprzedawca sugeruje, że nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy. Takie działania mogą stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Prowadzone postępowania mogą zakończyć się nakazem zmiany praktyki oraz karami finansowymi w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorców.

Seniorze, uważaj!

  • Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.
  • Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi.
  • Uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu.
  • Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy.
  • Postaraj się konsultować decyzje z kimś bliskim.
  • Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
  • Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.
  • Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.
  • Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
  • W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, postępowanie, pokazy, poza lokalem, seniorzy, ACS Medica, Vitaldream, R.A.M. Polska, Better Day, Clavam

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Rynek odpadów - raport UOKiK
Rynek odpadów - raport UOKiK

Brak konkurencji, wyższe stawki za przetwarzanie i składowanie odpadów – to główne przyczyny podwyżki cen za odbiór śmieci w ostatnich dwóch latach. UOKiK opublikował raport w tej sprawie.   ...>

Wyroby garmażeryjne - kontrola inspekcji handlowej
Wyroby garmażeryjne - kontrola inspekcji handlowej

Pierogi, pyzy, surówki i inne wyroby garmażeryjne – kupujemy je, bo są wygodne i proste w przygotowaniu. Co czwarte gotowe danie wzbudziło zastrzeżenia podczas kontroli Inspekcji Handlowej.   ...>

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE