Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Biedronka: szkolenie i voucher rabatowy - wykonanie decyzji UOKiK

< poprzedni | następny > 05.04.2019

Biedronka: szkolenie i voucher rabatowy - wykonanie decyzji UOKiK
  • W poniedziałek 8 kwietnia po południu ruszy szkolenie dla konsumentów z polubownego rozwiązywania sporów wraz z konkursem. Sprawdź na www.biedronka.pl.
  • Pierwsze 35 tys. osób, które ukończą quiz, otrzyma voucher rabatowy o wartości 10 zł.
  • Te działania to efekt decyzji UOKiK w związku z niewłaściwymi procedurami przyjmowania i rozpatrywania reklamacji przez przedsiębiorcę.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował sposób rozpatrywania reklamacji przez sieć sklepów Biedronka. Jeden z zarzutów związany był z brakiem informowania konsumentów, że w przypadku zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi, oprócz możliwości naprawy lub wymiany, a także zwrotu gotówki – możliwe jest również obniżenie ceny.

Przedsiębiorca nie umożliwiał także konsumentom złożenia reklamacji - na niektóre sprzedawane przez siebie towary - na piśmie. Musieli to zrobić za pomocą protokołu elektronicznego Biedronki. Dodatkowym utrudnieniem było to, że osobą uprawnioną do wypełnienia takiego formularza był jedynie kierownik sklepu lub jego zastępca.

- Konsument spodziewa się, że jego reklamacja zostanie przyjęta od razu, co potwierdzi pracownik sklepu na przykład na kopii pisma. Tymczasem musi czekać, aż kierownik wypełni formularz elektroniczny. W takiej sytuacji, jeśli nie ma czasu, klient może zrezygnować z dochodzenia swoich praw – mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.

Pracownicy sieci Biedronka mogli również nie potwierdzać w formie pisemnej przyjęcia od nich ustnych reklamacji oraz sposobu ich rozpatrzenia. Wyjątkiem było oświadczenie o odstąpieniu od umowy z powodu istotnej wady towaru.

W przypadku reklamacji artykułów nieżywnościowych, które nie są w stałym asortymencie, przedsiębiorca mógł uniemożliwiać konsumentom opisanie podstawy reklamacji (rękojmia lub gwarancja) oraz żądania wynikającego z tej podstawy (np. wymiany lub naprawy wadliwego towaru). Przez to firma mogła jednostronnie decydować o tym, że zgłoszenie będzie rozpatrywane na warunkach wskazanych w gwarancji i wynikających z nich uprawnień konsumenta.

Prezes UOKiK stwierdził także, że Biedronka mogła nie informować konsumentów w sposób dostateczny o okresie, w którym mogą złożyć reklamację, wszystkich formach jej złożenia, wymaganej treści oraz możliwych żądaniach przysługujących konsumentom z tytułu rękojmi za wady.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu lub zakończyć postępowanie polubownie - zobowiązać do zaniechania praktyk i usunięcia skutków, w tym w postaci zadośćuczynienia konsumentom. Dzięki chęci współpracy z urzędem Jeronimo Martins uniknął kary finansowej.

Szkolenie dla konsumentów

UOKiK zobowiązał Biedronkę do przeprowadzenia akcji edukacyjnej dla klientów. Na stronie internetowej www.biedronka.pl w poniedziałek 8 kwietnia po południu znajdzie się link z przekierowaniem do strony ze szkoleniem dla konsumentów. Składa się ono z materiałów dotyczących polubownego rozwiązywania sporów. Konsumenci dowiedzą się między innymi, czym jest polubowne rozwiązywanie sporów oraz kto może z niego skorzystać, jak i do kogo złożyć wniosek, a także jak wygląda postępowanie. Na zakończenie konsument rozwiązuje quiz sprawdzający zdobytą wiedzę. Pierwsze 35 tys. osób, które go ukończą, niezależnie od wyniku otrzyma voucher rabatowy o wartości 10 zł do wykorzystania w sklepach sieci Biedronka. Kupony będą wydawane w formie e-kodów i wysyłane na podany przez uczestnika adres e-mail lub numer telefonu. Będą ważne 3 miesiące od uruchomienia przez przedsiębiorcę szkolenia. Kod można wykorzystać jeden raz i nie można otrzymać z niego reszty.

Zmiany w procedurze reklamacyjnej

UOKiK zobowiązał Biedronkę do przyjęcia zasad pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami w zakresie reklamacji. W praktyce oznacza to, że jeśli wynik reklamacji nie będzie dla konsumenta satysfakcjonujący, będzie on mógł skorzystać z pozasądowego rozstrzygania sporu poprzez złożenie wniosku do Inspekcji Handlowej, a przedsiębiorca wyrazi zgodę na taki tryb procedowania. Ponadto, przedsiębiorca ma m.in. zmienić procedurę reklamacyjną, udostępnić formularz do samodzielnego wypełnienia przez klienta oraz doprecyzować w regulaminie termin, miejsce, formę, wymaganą treść i czas rozpatrzenia reklamacji. Musi też przeszkolić pracowników w zakresie ich przyjmowania i rozpatrywania.

Właściciel sieci Biedronka, spółka Jeronimo Martins Polska, powinna również poinformować o szkoleniu w sklepach oraz opublikować decyzję na swojej stronie internetowej.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, Biedronka, Jeronimo Martins, reklamacje, rękojmia, szkolenie, konkurs

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przeszukanie UOKiK: Dell
Przeszukanie UOKiK: Dell

UOKiK przeprowadził przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z sektora informatycznego.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy
Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy

Czy spółka Solgar Polska narzucała sprzedawcom detalicznym ceny suplementów diety? Czy konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej?   ...>

Zaproszenia na pokaz - kara za telefony
Zaproszenia na pokaz - kara za telefony

Spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) dzwoniła do konsumentów, mimo że się na to nie zgodzili. Urząd nałożył za to karę finansową.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych
Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych

Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.   ...>

UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"
UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"

Trwa ogólnopolska akcja UOKiK ostrzegająca konsumentów. Dotyczy ona nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z inwestowaniem oszczędności. ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości