Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rewitalizator wody - decyzja UOKiK

< poprzedni | następny > 25.04.2019

Rewitalizator wody - decyzja UOKiK
  • Prezes UOKiK stwierdził, że firma Dannte naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
  • Przedsiębiorca sprzedawał rewitalizator wody, a zawierana umowa dotyczyła rozbudowy instalacji wodnej.
  • Umowa zawierała postanowienie o braku możliwości odstąpienia od niej po instalacji urządzenia.


Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

Urząd wszczął postępowanie przeciwko firmie Dannte w październiku 2018 roku. Przedsiębiorca mailowo oraz telefonicznie przyjmował zamówienia na urządzenie do filtrowania wody, a wcześniej sprzedawał produkt również na prezentacjach. Przy zakupie rewitalizatora konsument otrzymywał do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy instalacji wodnej. Firma instalowała urządzenie w bardzo krótkim czasie, często nawet tego samego dnia. W umowie znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli usługa została w całości wykonana  a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia. Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Na tej podstawie prezes UOKiK stwierdził, że zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Dannte w terminie 14 dni od zakupu a przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd.

Urząd ustalił, że przedsiębiorca zaprzestał sprzedaży towarów poza lokalem przedsiębiorstwa 1 marca 2018 roku, a w konsekwencji zaniechał również stosowania praktyki wprowadzającej konsumentów w błąd, jeszcze przed wszczęciem postępowania. Dało to podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła ponad 15 tys. zł (15 456 zł). Przedsiębiorca może odwołać się od decyzji do sądu.

Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych na odległość na stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/. Konsument, który nie może odstąpić od umowy może zwrócić się o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220, 22 290 89 16 lub mailowo porady@dlakonsumentow.uokik.gov.pl.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, Dannte, umowa na odległość, poza lokalem, kara, postępowanie

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku
DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku

Prezes UOKiK przyłączył się do kampanii informacyjnej organizowanej przez Instytut Łączności - #GotowiNaDVBT2.     ...>

Gotowi na sezon jesienno-zimowy? - Inspekcja Handlowa sprawdza jakość kurtek i płaszczy
Gotowi na sezon jesienno-zimowy? - Inspekcja Handlowa sprawdza jakość kurtek i płaszczy

W wyniku kontroli Inspekcji Handlowej, okazało się, że co 5 przebadana odzież jest błędnie oznakowana.   ...>

Biedronka wykonuje  decyzję Prezesa UOKiK - bony dla konsumentów
Biedronka wykonuje decyzję Prezesa UOKiK - bony dla konsumentów

W wyniku decyzji Prezesa UOKiK właściciel sklepów Biedronka został zobowiązany do przeprowadzenia akcji edukacyjnej i quizu dla konsumentów.   ...>

Zgłoś swoją pracę magisterską lub doktorską i wygraj nawet 8000 zł
Zgłoś swoją pracę magisterską lub doktorską i wygraj nawet 8000 zł

29 października upływa termin przesłania prac na konkurs Prezesa UOKiK. Pula nagród wynosi 57 tys. zł. Zapraszamy do zgłoszenia swojej pracy. ...>

Kalkulator zmiany oprocentowania - policz i nie przelicz się
Kalkulator zmiany oprocentowania - policz i nie przelicz się

Przygotowaliśmy kalkulator, dzięki któremu możesz sprawdzić o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie.   ...>

Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci
Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci

Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała oznakowanie oraz bezpieczeństwo produktów dla maluchów - zabawek, krzesełek do karmienia oraz łóżeczek dziecięcych.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE