Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Podwójna jakość - nowe rozwiązania

< poprzedni | następny > 30.04.2019

Podwójna jakość - nowe rozwiązania
  • Parlament Europejski zagłosował za rozwiązaniami w sprawie podwójnej jakości produktów.
  • Oznacza to lepszą ochronę konsumentów i rozsądne prawo dla polskich przedsiębiorców. 

Przepis dotyczący podwójnej jakości (dual quality) zostanie wdrożony na szczeblu krajowym w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która jest implementacją unijnej dyrektywy 2005/29/WE. Państwa członkowskie mają 2 lata na przygotowanie nowych przepisów. Od tej pory nieuzasadnione różnicowanie produktów ze względu na kraj przeznaczenia będzie stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Już teraz przedsiębiorcy nie mogą stosować nieuczciwych praktyk rynkowych. Jednak dzięki nowym rozwiązaniom, praktyka podwójnej jakości została wprost wskazana w dyrektywie, co ułatwi konsumentom oraz organizacjom konsumenckim dochodzenie roszczeń.  - Przyjęte w nowej dyrektywie rozwiązanie jest rozsądne, bo pozwala na zbalansowanie interesów zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców – wyjaśnia Prezes Marek Niechciał.

Jeśli przedsiębiorca będzie stwarzał błędne wrażenie, że produkty sprzedawane pod tą samą marką w różnych krajach członkowskich UE są identyczne, podczas gdy w rzeczywistości mają one różną jakość i skład, to podobnie jak w przypadku innych nieuczciwych praktyk rynkowych, Prezes UOKiK będzie mógł interweniować. Nie każda różnica będzie oznaczała, że mamy do czynienia z podwójną jakością. Urząd będzie analizował każdy przypadek w zależności od konkretnych okoliczności. Korzystając z narzędzi przewidzianych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów będzie mógł np. nałożyć karę maksymalnie do 10 proc. obrotu.

Pierwsze testy porównawcze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2017 i 2018 r. porównywał jakość produktów spożywczych przeznaczonych na rynek Polski i Europy Zachodniej. Produkty sprawdziliśmy na dwa sposoby. Pomogła nam w tym Inspekcja Handlowa i nasze akredytowane laboratoria. Pierwsze testy porównawcze: pod koniec 2017 r. kupiliśmy artykuły spożywcze w Polsce i ich odpowiedniki w Niemczech. Drugie testy porównawcze: w II kwartale 2018 r. wytypowaliśmy do porównań oferowaną w Polsce żywność tej samej marki, która miała oryginalne etykiety producenta: po polsku (co znaczy, że była produkowana na nasz rynek) i tylko w obcej wersji językowej (co świadczy o tym, że miała trafić na rynki innych krajów Europy Zachodniej). Łącznie sprawdziliśmy 101 par produktów, istotne różnice dotyczyły 15.  Stwierdzono np. przypadki oferowania różnej ilości produktu w opakowaniach tej samej wielkości, stosowanie różnych receptur, które powodowały inny smak i zapach produktu, albo różnice w czytelności etykiet. Mimo różnic, nie zawsze można było rozstrzygnąć, która wersja produktu, tj. „polska” czy „zachodnia”, była lepsza z punktu widzenia konsumentów. Informacje z kontroli przekazaliśmy Wspólnemu Centrum Badawczemu - jednostce Komisji Europejskiej (Joint Research Centre – JRC). W październiku 2018 r. Centrum rozpoczęło ogólnounijną kampanię porównawczą markowych produktów żywnościowych na różnych rynkach UE, w której braliśmy udział. Czekamy na podsumowanie wyników  przeprowadzonych analiz.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, zakupy, dual quality, podwójna jakość, dyrektywa UE

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry