Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Polski Prąd i Gaz - klauzule w umowach

< poprzedni | następny > 13.05.2019

Polski Prąd i Gaz - klauzule w umowach
  • Sprzedawca energii elektrycznej i gazu nie może karać konsumenta za rozwiązanie umowy przed terminem.
  • Niedopuszczalne jest też automatyczne przedłużanie umów znów na czas określony.
  • UOKiK wszczął postępowanie o uznanie za niedozwolone 47 klauzul stosowanych przez spółkę Polski Prąd i Gaz (PPiG).


Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

Spółka Polski Prąd i Gaz (dawniej Polska Energetyka Pro) sprzedaje energię elektryczną i paliwo gazowe. UOKiK już raz nałożył na nią karę, m.in. za wprowadzanie konsumentów w błąd przez podszywanie się pod ich dotychczasowego sprzedawcę prądu (ta sprawa czeka na rozstrzygnięcie przez Sąd Apelacyjny). Przy okazji UOKiK nabrał wątpliwości co do niektórych postanowień  stosowanych przez PPiG we wzorcach umów zawieranych z konsumentami. Zwracali na nie również uwagę klienci w swoich skargach. Efektem jest postawienie zarzutów i wszczęcie postępowania w sprawie o uznanie 47 klauzul umownych za niedozwolone.

W postępowaniu kwestionujemy dwie grupy postanowień umownych. Pierwsza dotyczy opłat za przedterminowe rozwiązanie umów zawartych na czas określony - 48 lub 60 miesięcy. Polski Prąd i Gaz zastrzegał sobie, że jeśli konsument wcześniej zrezygnuje, to będzie musiał zapłacić tzw. „Opłatę Jednorazową”. W zależności od umowy wynosiła ona 11 lub 17 zł za każdy miesiąc, jaki został do końca okresu, na jaki została zawarta. Podobnie było w sytuacji, gdy to spółka rozwiązywała umowę z winy klienta.

Zdaniem UOKiK takie postanowienia są niedopuszczalne w branży energetycznej, w szczególności gdy umowy zawierane są na kilkuletnie okresy. Ograniczają bowiem fundamentalne prawo konsumenta do swobodnego wyboru sprzedawcy prądu czy gazu, które zostało zagwarantowane w prawie energetycznym. Nieco inna może być sytuacja w branży telekomunikacyjnej, gdzie opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umów na czas określony stanowią zwrot udzielonych klientom przy zawieraniu umów rabatów (ulg) lub zwrot kosztów za urządzenia np. telefony lub routery, które klienci nabyli po promocyjnej cenie, w związku z zawarciem umowy na usługi telekomunikacyjne.    

- Spółka Polski Prąd i Gaz nie może zniechęcać konsumentów wysokimi karami do zmiany sprzedawcy prądu lub gazu. Dodatkowo utrudnia w ten sposób rozwiązanie umów zawartych dlatego, że konsumenci zostali wprowadzeni w błąd np., że podpisują aneks z dotychczasową firmą. Wątpliwości budzi też brak równowagi w umowach. Spółka nakłada wysokie kary na klientów, a sama jest bezkarna, gdy się nie wywiąże z obowiązków – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. Zwraca też uwagę, że opłaty są wygórowane, a ich wysokości nie można wytłumaczyć kosztami poniesionymi przez PPiG. – Przykładowo, gdy konsument po 5 miesiącach rozwiąże umowę zawartą na 60 miesięcy, musi zapłacić 935 zł. Tymczasem spółka ma możliwość elastycznego reagowania na zmianę zapotrzebowania i może odsprzedać prąd lub gaz innemu odbiorcy - dodaje Marek Niechciał.      

Druga grupa klauzul, których dotyczy postępowanie UOKiK, ma związek z przedłużaniem umów. Polski Prąd i Gaz stosuje zasadę, że automatycznie przekształcają się one w kolejne umowy na czas określony, tym razem na 36 miesięcy. Aby temu zapobiec, konsumenci muszą złożyć specjalne oświadczenie najpóźniej 45 dni przez upływem terminu pierwszej umowy. – Zasada jest taka, że umowy na czas określony powinny wygasać z upływem terminu ich obowiązywania. Ten przypadek jest szczególny, bo chodzi o to, żeby konsumenci nie zostali bez prądu. Dlatego dopuszczamy automatyczne przedłużenie umowy, ale tylko na czas nieokreślony – tak aby klienci w każdej chwili mogli ją bez problemów rozwiązać  – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Za stosowanie klauzul niedozwolonych UOKiK może nałożyć na PPiG karę do 10 proc. jego obrotów z poprzedniego roku. Takie postanowienia w umowach nie mają mocy wiążącej.   

Podpisujesz umowę z firmą energetyczną, uważaj! Obejrzyj krótki film przygotowany przez Stowarzyszenie Aquila i dowiedz się, jak ustrzec się pułapek.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, klauzule niedozwolone, prąd, gaz, Polski Prąd i Gaz, postępowanie, Polska Energetyka Pro

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE