Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Ponad 85 tysięcy złotych kary - urządzenia filtrujące wodę
< poprzedni | następny > 21.10.2019
- Prezes UOKiK stwierdził, że spółka Kangen z Opalenicy naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
- Przedsiębiorca sprzedawał urządzenie filtrujące wodę w trakcie pokazów.
- Klientami byli głównie seniorzy.
Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Urząd wszczął postępowanie przeciwko wspólnikom spółki Kangen w lipcu 2018 roku na skutek zawiadomienia Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tarnowie. Firma zapraszała konsumentów na prezentacje, w trakcie których oferowała urządzenie do filtrowania wody (rewitalizator wody). Przy zakupie, nabywcy otrzymywali do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy (modernizacji) instalacji wodnej o system filtracji wody. W umowie znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli została ona w całości wykonana a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia. Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, to stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Na tej podstawie prezes UOKiK stwierdził, że zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Kangen w terminie 14 dni od zakupu, a przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd.
W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że wspólnicy zaniechali praktyki od 18 marca 2019, ponieważ zamknęli działalność spółki. Ponadto, spółka stoi na stanowisku, że wszystkie spory z konsumentami zostały zakończone polubownie.
Ustalenia te dały podstawę do złagodzenia kar, suma nałożona na wspólników to ponad 85 tysięcy złotych (85 577 zł). Ponadto muszą oni poinformować konsumentów, z którymi zawarli umowy między 7 kwietnia 2017 a 18 marca 2019 o decyzji UOKiK na piśmie, listem poleconym. Przedsiębiorcy odwołali się od decyzji do sądu.
Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych poza lokalem na stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/. Konsument, który nie może odstąpić od umowy, może zwrócić się o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220, 22 290 89 16 lub mailowo porady@dlakonsumentow.pl oraz w Regionalnych Ośrodkach Konsumenckich: 22 299 60 90 (organizacja dlakonsumenta.pl).
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, kara, pokazy, seniorzy, Kangen
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (93,14 KB, docx, 2019.10.21)
- Wypowiedź prezesa UOKiK Marka Niechciała (3,03 MB, mp3, 2019.10.21)
- DECYZJA Nr RPZ 7/2019 (372,74 KB, pdf, 2019.10.21)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie