Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ponad 85 tysięcy złotych kary - urządzenia filtrujące wodę

< poprzedni | następny > 21.10.2019

Ponad 85 tysięcy złotych kary - urządzenia filtrujące wodę
  • Prezes UOKiK stwierdził, że spółka Kangen z Opalenicy naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
  • Przedsiębiorca sprzedawał urządzenie filtrujące wodę w trakcie pokazów.
  • Klientami byli głównie seniorzy.


Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

Urząd wszczął postępowanie przeciwko wspólnikom spółki Kangen w lipcu 2018 roku na skutek zawiadomienia Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tarnowie. Firma zapraszała konsumentów na prezentacje, w trakcie których oferowała urządzenie do filtrowania wody (rewitalizator wody). Przy zakupie, nabywcy otrzymywali do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy (modernizacji) instalacji wodnej o system filtracji wody. W umowie znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli została ona w całości wykonana  a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia. Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, to stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Na tej podstawie prezes UOKiK stwierdził, że zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Kangen w terminie 14 dni od zakupu, a przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd.

W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że wspólnicy zaniechali praktyki od 18 marca 2019, ponieważ zamknęli działalność spółki. Ponadto, spółka stoi na stanowisku, że wszystkie spory z konsumentami zostały zakończone polubownie.

Ustalenia te dały podstawę do złagodzenia kar, suma nałożona na wspólników to ponad 85 tysięcy złotych (85 577 zł). Ponadto muszą oni poinformować konsumentów, z którymi zawarli umowy między 7 kwietnia 2017 a 18 marca 2019 o decyzji UOKiK na piśmie, listem poleconym. Przedsiębiorcy odwołali się od decyzji do sądu.

Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych poza lokalem na stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/. Konsument, który nie może odstąpić od umowy, może zwrócić się o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220, 22 290 89 16 lub mailowo porady@dlakonsumentow.pl oraz w Regionalnych Ośrodkach Konsumenckich: 22 299 60 90 (organizacja dlakonsumenta.pl).

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, kara, pokazy, seniorzy, Kangen

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK
Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK

Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone ...>

Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku
Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku

Przed długim weekendem przypominamy konsumentom, że samodzielnie mogą sprawdzić jakość paliw na skontrolowanych stacjach. Wystarczy zajrzeć na mapę na stronie internetowej UOKiK.  ...>

Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej
Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej

W zeszłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 2,6 tys. zabawek, stwierdzając nieprawidłowości w 0,7 tys. z nich. Obejrzyj nasz najnowszy film, aby zobaczyć w jaki sposób poddajemy zabawki testom laboratoryjnym oraz na co zwrócić uwagę kupując dziecku zabawkę. ...>

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci. Zakwestionowała około 40 proc. z nich. Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania. ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE