Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Sprzedawcy prądu i gazu - postępowanie Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 13.05.2020

Sprzedawcy prądu i gazu - postępowanie Prezesa UOKiK
  • Do UOKiK trafiły skargi na spółkę Enrex Energy.
  • Wynika z nich, że przedstawiciele firmy mogli podszywać się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu lub gazu.
  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał sygnały od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz z Urzędu Regulacji Energetyki dotyczące spółki Enrex Energy z Katowic. Dotyczą one zachowań przedstawicieli tej firmy podczas zawierania umów sprzedaży prądu i gazu w domach klientów. Ze skarg wynika, że handlowcy mogli się podszywać pod pracowników sprzedawcy, z którego usług wcześniej korzystali konsumenci, a także że często nie zostawiali im podpisanych dokumentów. W efekcie część osób mogła się zorientować, że zmieniła sprzedawcę prądu/gazu, dopiero po otrzymaniu rachunków, gdy minął już termin na odstąpienie od umowy.

- Konsekwentnie walczymy z nieuczciwymi metodami pozyskiwania nowych klientów. Nie zgadzamy się na to, aby sprzedawcy prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych podszywali się pod firmy, z którymi konsumenci mieli podpisane umowy i wprowadzali w błąd twierdząc, że chodzi tylko o podpisanie aneksu czy kontrolę instalacji. Takie praktyki są tym bardziej naganne, że ich ofiarami najczęściej padają seniorzy. Wszcząłem postępowanie wyjaśniające aby ustalić, czy są podstawy do postawienia spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Rady dla konsumentów

  • Zanim cokolwiek podpiszesz, dokładnie przeczytaj wszystkie dokumenty. Zwróć uwagę na nazwę, logo i adres firmy.
  • Nie daj sobie wmówić, że musisz od razu podpisać podsuwane dokumenty. Masz prawo skonsultować umowę np. z rodziną, sąsiadem, prawnikiem.
  • Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do dotychczasowego sprzedawcy prądu lub gazu i zapytaj, czy jego przedstawiciele roznoszą jakieś dokumenty do podpisania.
  • Jeśli cokolwiek podpisałeś, żądaj kopii umowy i wszystkich załączników.
  • Od umowy zawartej poza siedzibą firmy, a więc np. w domu, masz prawo odstąpić w ciągu 14 dni. Jeśli firma nie poinformuje cię o takim uprawnieniu, termin wydłuża się do roku. Formularz odstąpienia pobierz ze strony UOKiK.
  • Jeśli zostałeś wprowadzony w błąd, a termin na odstąpienie od umowy minął, możesz uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. W rozwiązaniu umowy pomoże ci miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Możesz także zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej: 801 440 220 lub 22 290 89 16, gdzie uzyskasz bezpłatną poradę finansowaną ze środków UOKiK.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, postępowanie, prąd, gaz, poza lokalem, seniorzy, Enrex Energy

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK
Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK

Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone ...>

Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku
Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku

Przed długim weekendem przypominamy konsumentom, że samodzielnie mogą sprawdzić jakość paliw na skontrolowanych stacjach. Wystarczy zajrzeć na mapę na stronie internetowej UOKiK.  ...>

Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej
Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej

W zeszłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 2,6 tys. zabawek, stwierdzając nieprawidłowości w 0,7 tys. z nich. Obejrzyj nasz najnowszy film, aby zobaczyć w jaki sposób poddajemy zabawki testom laboratoryjnym oraz na co zwrócić uwagę kupując dziecku zabawkę. ...>

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci. Zakwestionowała około 40 proc. z nich. Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania. ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE