Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konsumencie, sprawdź czy nie przepłacasz za prowadzenie rachunku

< poprzedni | następny > 04.01.2021

Konsumencie, sprawdź czy nie przepłacasz za prowadzenie rachunku
  • O podwyżkach opłat za prowadzenie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów i za inne czynności bank powinien poinformować konsumenta.
  • Klienci, którzy nie korzystają aktywnie z konta bankowego, mogą rozważyć korzystanie z podstawowego rachunku płatniczego.


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

Konsumencie, sprawdź jakie opłaty pobiera obecnie twój bank za różne czynności – prowadzenie konta, przelewy, wypłatę gotówki z bankomatu i czy ich nie podniósł w ostatnim roku. - Obserwujemy, że banki podnoszą opłaty związane z prowadzeniem rachunku czy dokonywaniem przelewów. Zachęcam konsumentów, aby sprawdzili aktualne stawki za czynności bankowe. Seniorzy, którzy opłacają rachunki w okienku, powinni zwrócić uwagę, czy nie płacą za to więcej. Do czujności zachęcam również osoby, które robią przelewy przez internet. Jeżeli stawki wzrosły, warto rozważyć zmianę rachunku bankowego, a jeśli posiadamy rachunki w kilku bankach – ograniczenie ich liczby – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Każda zmiana wysokości opłat i prowizji powinna być przedstawiona konsumentowi na trwałym nośniku – wysłana zwykłym listem, e-mailem lub w systemie bankowości elektronicznej, o ile ten ostatni spełnia ustawowe cechy trwałego nośnika. To ważne, aby informacja dotarła do nas właśnie w formie trwałego nośnika, umożliwiającej nam jako konsumentom odtworzenie informacji przez określony czas i to w niezmienionej postaci, tj. bez ingerencji czy modyfikacji treści przez podmiot, który był twórcą informacji (np. bank).

Wybór sposobu dostarczania informacji powinien być uzgodniony z klientem i dostosowany do jego możliwości odczytania tych informacji (np. nie każdy klient może odtworzyć płytę CD/DVD). Banki przynajmniej raz w roku muszą informować klientów o wysokości pobieranych opłat. 

Płacisz co miesiąc sporą kwotę za prowadzenie konta, a niewiele z niego korzystasz? Albo w ogóle nie masz konta, ale rozważasz jego założenie? Alternatywą jest Podstawowy Rachunek Płatniczy (PRP), który banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe muszą mieć w swojej ofercie od sierpnia 2018 r. Jego założenie i prowadzenie jest bezpłatne, instytucja finansowa nie pobiera też opłat za podstawowe usługi – do określonych limitów.

- Podstawowy Rachunek Płatniczy to dobra propozycja szczególnie dla seniorów oraz osób o niewielkich dochodach. Kilka czy kilkanaście złotych comiesięcznej opłaty za prowadzenie konta to dla nich spory wydatek, a z rachunku korzystają do zrobienia kilku przelewów czy wypłaty pieniędzy z bankomatu. Zgodnie z polskim i unijnym prawem banki i SKOK-i mają obowiązek udostępnić konsumentom taką możliwość bezpłatnie. Cały czas monitorujemy sytuację na rynku i jeśli pojawią się nieprawidłowości, to podejmę stosowne działania aby zabezpieczyć prawa i interesy konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podstawowy Rachunek Płatniczy może założyć każdy, kto nie posiada innego rachunku w walucie polskiej. Jeśli masz płatne konto, możesz jednak je zamknąć i złożyć wniosek o otwarcie PRP, który w zakresie podstawowych, limitowanych funkcji, jest darmowe. Bank nie ma prawa ci odmówić. Pamiętaj, że PRP ma ograniczoną funkcjonalność, oferuje jednak podstawowe usługi.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, banki, finanse, konto, opłaty

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Konsumencie, sprawdź czy nie przepłacasz za prowadzenie rachunku
Konsumencie, sprawdź czy nie przepłacasz za prowadzenie rachunku

O podwyżkach opłat za prowadzenie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów i za inne czynności bank powinien poinformować konsumenta. Klienci, którzy nie korzystają aktywnie z konta bankowego, mogą rozważyć korzystanie z podstawowego rachunku płatniczego. ...>

#UOKiKtestuje - testujemy płyny do mycia naczyń
#UOKiKtestuje - testujemy płyny do mycia naczyń

Sprawdź, który z dostępnych na polskim rynku płynów do mycia naczyń radzi sobie najlepiej z brudem i tłuszczem.   ...>

Kontrola IH - domki, tunele, wigwamy i namioty dla najmłodszych
Kontrola IH - domki, tunele, wigwamy i namioty dla najmłodszych

Czy zabawki twojego dziecka, takie jak domek czy namiot są bezpieczne? Sprawdziliśmy 61 takich produktów - 35 z nich było źle oznakowanych. 5 na 22 miało błędy konstrukcyjne   ...>

Orange odda niewykorzystane środki z kont pre-paid
Orange odda niewykorzystane środki z kont pre-paid

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał spółkę Orange Polska do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid. ...>

30 lat ochrony konkurencji w Polsce
30 lat ochrony konkurencji w Polsce

Ponad 4 tys. wydanych decyzji z zakresu praktyk antykonkurencyjnych i ponad 12 tys. dotyczących koncentracji, dekoncentracji i przekształceń – to efekt 30 lat pracy polskiego urzędu antymonopolowego.   ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE