Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Na co uważać w relacji z firmą oddłużeniową?

< poprzedni | następny > 27.04.2021

Na co uważać w relacji z firmą oddłużeniową?
  • Zanim skorzystasz z oferty firmy oddłużeniowej, sprawdź, jaką pomoc taki przedsiębiorca oferuje.
  • Dokładnie zapoznaj się ze wszystkimi warunkami umowy i upewnij się, ile i za co płacisz.
  • Uważaj, aby próbując wydostać się z pętli zadłużenia, nie wpaść w jeszcze gorsze tarapaty finansowe.
  • Urząd radzi, na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umów z firmami oddłużeniowymi.

W czasie pandemii wiele osób ma problemy z zachowaniem płynności finansowej i spłatą zaciągniętych pożyczek czy kredytów. Na rynku reklamują się różnego rodzaju firmy oferujące pomoc w zmniejszeniu zadłużenia. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierają sygnały dotyczące możliwych nieprawidłowości związanych z działalnością takich podmiotów. Weryfikujemy je pod kątem możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

- Przestrzegam konsumentów, aby nie podejmowali pochopnie decyzji o skorzystaniu z usług firm oferujących pomoc przy spłacie zadłużenia. Powinni w pierwszej kolejności dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, przeczytać wszystkie dokumenty, dowiedzieć się, co konkretnie taka firma oferuje i jakie wynagrodzenie pobierze. Może się bowiem okazać, że próbując się wydostać z pętli zadłużenia, konsument wpadnie w jeszcze gorsze tarapaty finansowe. Warto także pamiętać, że profesjonalną pomoc prawną świadczą miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów - z ich wsparcia możemy bezpłatnie skorzystać, gdy wystąpi spór z przedsiębiorcą – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

 

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy z firmą oferującą usługi oddłużeniowe?

  • OFERTY. Bądź ostrożny przy zapoznawaniu się z ofertami pomocy w redukcji czy restrukturyzacji zadłużenia, ułatwieniach jego spłaty, możliwości wyzbycia się długu dzięki upadłości konsumenckiej, przeprowadzenia mediacji z pożyczkodawcami czy usuwania danych z biur informacji gospodarczej. Często na stronach internetowych czy przez telefon firmy zapewniają o wysokiej skuteczności działania, ale pobierają za to wysokie opłaty, nie gwarantując przy tym osiągnięcia sukcesu. Pamiętaj, że wiążące dla stron jest to, co zostało zapisane w umowie. Dlatego umowę czytaj zawsze uważnie – zwracaj uwagę, czy jasno opisano, w czym pomoże Ci firma, a także za co płacisz. Sprawdź, czy są w niej zawarte zobowiązania do doprowadzenia do zmniejszenia zadłużenia, czy też firma deklaruje, iż jedynie dołoży starań w pomocy konsumentowi.
  • OPŁATY. Zwróć uwagę, czy przedsiębiorca wymaga zapłaty już przed podpisaniem umowy i oceną twojej sytuacji finansowej oraz zadłużenia. Jeśli tak, sprawdź, czy w przypadku odmowy przyjęcia zlecenia firma zwróci pieniądze. Kolejna ważna kwestia to rodzaj prowizji - czy jest to opłata jednorazowa i w jakiej wysokości, czy też opłaty abonamentowe (np. miesięczne), a może przedsiębiorca dodatkowo przewiduje też wynagrodzenie „od sukcesu” (success fee). Wysokość opłat może zależeć od rozmiaru zadłużenia, w sprawie którego przedsiębiorca zobowiązuje się podjąć negocjacje. Tym samym ostateczna kwota, którą będziesz zobowiązany zapłacić przedsiębiorcy, może okazać się bardzo wysoka i lepszym rozwiązaniem będzie pozostanie przy obecnej formule spłaty zobowiązań. Opłaty dla firmy oddłużeniowej to dodatkowe obciążenie dla budżetu domowego, niezależne od zobowiązań wynikających z dotychczasowego zadłużenia.
  • USŁUGI. Sprawdź, jakie usługi są rzeczywiście świadczone w ramach pobieranych opłat: czy są zdefiniowane ogólnie czy precyzyjnie, czy określono np. ilość godzin przeznaczoną na ich świadczenie, ilość sporządzonych pism, wyszczególniono inne czynności. Oceń zakres usług, czy dotyczą one jedynie wymiany korespondencji, czy też mają na celu doprowadzenie do zawarcia ugód. W drugim przypadku ważne jest, jaki termin daje sobie na to przedsiębiorca. Sprawdź, co stanie się z umową i opłatami, jeżeli przedsiębiorca nie osiągnie oczekiwanego skutku w negocjacji z twoim wierzycielem lub nawet nie podejmie działań w tym kierunku.
  • KONTROLA. Jeśli płacisz za usługę, powinieneś mieć możliwość sprawdzania postępów w jej realizacji. Upewnij się, czy przedsiębiorca gwarantuje raportowanie na ten temat, możliwość kontaktu i weryfikacji, czy usługa jest w ogóle realizowana.
  • WZAJEMNE FUNKCJONOWANIE UMÓW. Pamiętaj, że wciąż masz zawartą umowę kredytu i samo podpisanie kontraktu z firmą oddłużeniową nie wstrzymuje jej realizacji. Dowiedz się, czy i w jaki sposób przedsiębiorca gwarantuje realizację bieżących zobowiązań wynikających z powstałych długów, czy też w inny sposób zamierza pomóc w spłacie zadłużenia. W pierwszym przypadku weryfikuj, czy faktycznie to robi, czy też może jedynie wpłacasz pieniądze na jego konto, a on nie przekazuje ich kredytodawcy. Kontroluj spłaty u kredytodawcy. Upewnij się też, w jaki sposób te środki zostaną rozliczone w przypadku zakończenia realizacji umowy. Ważne jest również, czy firma oddłużeniowa pozwala konsumentom na samodzielny kontakt z wierzycielem, czy taką możliwość zastrzega tylko dla siebie.
  • WARUNKI UMOWY. Dokładnie przeczytaj umowę (nawet jeśli jest długa) i inne dokumenty oraz materiały dotyczące sposobu działania firmy oddłużeniowej. Zwróć uwagę m.in. na warunki i terminy wypowiedzenia kontraktu przez obie strony oraz sposoby rozliczenia wpłat w takiej sytuacji. Sprawdź, jakie grożą konsekwencje, gdy rozwiążesz umowę, np. zatrzymanie wpłaconych pieniędzy, kary umowne. Wykorzystaj internet jako źródło informacji – poszukaj tam opinii o ofercie firmy. Skorzystaj z bezpłatnej pomocy rzecznika konsumentów przy analizie warunków umowy.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, kredyty, długi, finanse

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE