Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Bezprawne praktyki - energetyka

< poprzedni | następny > 16.10.2009

Bezprawne praktyki - energetyka

Spółka Enion ograniczała konsumentom możliwość reklamowania wadliwie działających urządzeń wskazujących zużycie energii elektrycznej – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 8 mln zł

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie skargi konsumenckiej. Wynikało z niej, że Zakład Energetyczny Enion odmówił korekty należności za dostarczoną energię elektryczną pomimo tego, że urządzenie pomiarowe zawyżało jej zużycie.

W trakcie postępowania Prezes UOKiK sprawdzała m.in. procedury reklamacji stosowane przez Enion dotyczące prawidłowości działania liczników rejestrujących zużycie energii. Zgodnie z prawem każdy może zgłosić przedsiębiorstwu energetycznemu reklamację urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego, w tym również żądać jego laboratoryjnego sprawdzenia. Jeżeli nie stwierdzono nieprawidłowości w jego działaniu klient zakładu energetycznego może zostać obciążony kosztami badania. Konieczne jest jednak wcześniejsze laboratoryjne sprawdzenie takiego urządzenia..

Z materiałów zgromadzonych w toku postępowania wynika, że Enion obciążał konsumentów kosztami już po wstępnym zbadaniu urządzenia przez pracownika spółki. Sprawdzanie urządzenia przez przedsiębiorstwo energetyczne we własnym zakresie jest jedynie badaniem orientacyjnym, którego wyniki nie mogą być podstawą do stwierdzenia z całą pewnością, że urządzenie nie funkcjonuje poprawnie. Tym samym nie można na podstawie tych wyników obciążać konsumentów kosztami jego przeprowadzenia. Podstawę taką może stanowić jedynie badanie laboratoryjne.

Ponadto UOKiK zakwestionował także sposób postępowania przedstawicieli spółki przy sprawdzaniu prawidłowości funkcjonowania układu pomiarowo-rozliczeniowego. Dla każdego typu licznika energii elektrycznej ustalony jest dopuszczalny limit błędu wskazań. Jeżeli konsument ma wątpliwość co do poprawności jego działania jest on sprawdzany za pomocą licznika wzorcowego. Jeżeli badanie wykaże, że wskazania urządzenia mieszczą się w granicach dopuszczalnego limitu jest on uznawany za sprawnie działający i nie podlega dalszemu sprawdzaniu. Jak ustalił UOKiK spółka Enion oceniając poprawność licznika stosowała zawyżone limity. Zgodnie z tą praktyką za wadliwie działający był uznawany dopiero licznik, którego wskazania przekraczały, co najmniej dwukrotnie dopuszczalną granicę błędu danego urządzenia.

Zdaniem Urzędu działanie spółki nie ma uzasadnienia, gdyż żaden z przepisów nie upoważnia przedsiębiorcy do stosowania innych limitów błędów niż określone dla danego urządzenia.

Prezes UOKiK nakazała zmianę kwestionowanych praktyk. Na przedsiębiorcę została nałożona również kara w wysokości 8 549 016 zł. Ponadto spółka Enion została zobowiązana do opublikowania w dodatkach lokalnych do wybranych dzienników wydawanych na terenie działania spółki oświadczenia informującego o bezprawności działania. Oświadczenie ma zostać opublikowane w terminie 14 dni od uprawomocnienia się decyzji.

Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Krakowie
Pl. Szczepański 5, 31-011 Kraków
Tel. (12) 422 96 16, 421 75 79
faks 12 421 75 79, 421 74 98
E-mail: krakow@uokik.gov.pl

Tagi: energetyka, enion, Zakład Energetyczny Enion, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, reklamacje, kara pieniężna, sąd

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry