Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku

< poprzedni | następny > 22.10.2009

Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku

Prawo ochrony konkurencji działa na korzyść konsumentów poprzez zapewnienie konkurencyjnego poziomu cen, zwiększenie wyboru i jakości dóbr i usług - powiedziała Prezes UOKIK, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podczas wczorajszej konferencji „Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku” zorganizowanej przez Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji Komisji Europejskiej

Synergia pomiędzy polityką ochrony konkurencji i polityką ochrony konsumentów - to najważniejszy temat poruszony podczas wczorajszej konferencji zorganizowanej przez DG ds. Konkurencji w Brukseli. Prezes UOKiK przedstawiła na niej korzyści płynące z modelu instytucjonalnego przyjętego w polskim ustawodawstwie, tj. połączenia w jednej instytucji polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów.

Praktyka UOKiK wskazuje, że powierzenie ochrony konsumentów organowi antymonopolowemu pozwala na prowadzenie każdej z polityk z szerszej perspektywy, uwzględniając wpływ decyzji z jednego obszaru na drugi. Fakt, iż obie dyscypliny są komplementarne daje możliwość przenoszenia rozwiązań prawnych lub proceduralnych, które okazały się skuteczne w jednej sferze na drugą. Przykładem jest wprowadzenie kar finansowych w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Rozwiązanie to sprawdziło się w przypadku działań sprzecznych z regulacjami antymonopolowymi. Zastosowanie analogicznych sankcji w przypadkach najbardziej dotkliwych naruszeń zbiorowych interesów słabszych uczestników rynku przyczyniło się do ich skuteczniejszego zwalczania. Ponadto, Urząd orzekając w sprawach antymonopolowych jednocześnie bierze pod uwagę konsekwencje dla słabszych uczestników rynku i stosuje najbardziej kompromisowe rozwiązania. Synergia wykorzystywana jest również przy działaniach edukacyjnych mających na celu zwiększanie świadomości zarówno przedsiębiorców, jak konsumentów.

Wśród pozostałych prelegentów konferencji znaleźli się między innymi: Neelie Kroes, Komisarz ds. Konkurencji, Robert Madellin, Dyrektor Generalny ds. Ochrony Zdrowia i Konsumentów, Paolo Martinello, Prezes Europejskiej Organizacji Konsumenckiej BEUC. Sesje tematyczne dotyczyły m.in. kwestii poprawy stosunków organów ochrony konkurencji z organizacjami konsumenckimi oraz roli konsumentów w procesie doskonalenia europejskiej polityki konkurencji.

Dodatkowe informacje:
Olga Jabłonowska, Naczelnik Wydziału Współpracy z Zagranicą UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 452
faks 22 826 11 86

E-mail: olga.jablonowska@uokik.gov.pl

Tagi: konferencja, konkurencja, konsumenci, ochrona konkurencji, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, synergia, Komisja Europejska

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE