Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Warunkowa zgoda KE na połączenie w czekoladzie

< poprzedni | następny > 08.01.2010

Warunkowa zgoda KE na połączenie w czekoladzie

Komisja Europejska zgodziła się na warunkowe przejęcie angielskiego Cadbury przez amerykański koncern Kraft Foods. Uwzględniła uwagi zgłaszane przez polski Urząd Antymonopolowy

Komisja Europejska oraz krajowe organy antymonopolowe uprawnione są do badania rynkowych skutków fuzji i przejęć, a nawet blokowania transakcji, które mogą trwale zakłócić konkurencję na rynku. Oceniając koncentrację mogą wydać zgodę na jej dokonanie, uzależnić ją od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków bądź też zakazać transakcji. Uzyskanie zgody jeszcze przed jej faktycznym dokonaniem transakcji ma służyć ochronie konkurencji przed negatywnymi skutkami koncentracji.

Zasadniczym warunkiem, który przesądza o tym czy daną transakcję rozpatruje krajowy urząd antymonopolowy czy Komisja Europejska jest wymiar wspólnotowy danej koncentracji. Komisja Europejska rozpatruje zasadniczo transakcje, w których łączny światowy obrót wszystkich uczestników koncentracji wynosi ponad 5 mld euro, a łączny obrót przypadający na Unię, każdego z co najmniej dwóch uczestników koncentracji, wynosi więcej niż 250 mln euro. Z kolei Prezes UOKiK właściwy jest w sprawach koncentracji, które wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a których wysokość obrotu nie przekroczyła tych wielkości.

Po otrzymaniu zgłoszenia dotyczącego koncentracji na rynku europejskim Komisja przekazuje kopie zgłoszenia wszystkim krajowym urzędom antymonopolowym. W ramach ochrony konkurencji na europejskim rynku każde z państw członkowskich może wyrazić swoją opinię w sprawie i wnieść uwagi do wydawanej decyzji lub zgłoszonych propozycji warunków. Tak było w przypadku wydanej właśnie zgody warunkowej dla Kraft Foods i Cadbury, do której swoje zastrzeżenia zgłosił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W konsekwencji Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie przez amerykański koncern Kraft Foods angielskiego Cadbury Decyzja KE pod pewnymi warunkami. Transakcja jest uzależniona od sprzedaży działalności Cadbury w zakresie wyrobów czekoladowych w Rumunii i w Polsce.

Spółka Kraft jest producentem żywności i napojów działającym w ponad 150 krajach. Należą do niej takie marki jak Milka, Alpen Gold czy Toblerone. Cadbury działa w ponad 60 krajach na rynku produkcji i sprzedaży wyrobów czekoladowych i cukierniczych. Jest liderem rynku w Wielkiej Brytanii i Irlandii przede wszystkim dzięki marce Dairy Milk. W takich państwach jak Polska, Rumunia czy Portugalia obecny jest dzięki posiadaniu miejscowych marek. Obie spółki odgrywają ważną rolę na europejskim rynku wyrobów czekoladowych.

Nałożony przez Komisję Europejską warunek dotyczący polskiego rynku uwzględnia uwagi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cadbury posiada w Polsce m.in. markę Wedel, która jest najsilniejszą w naszym kraju marką czekolady z tradycjami oraz najbardziej cenną na rynku słodyczy. Ponadto spółka jest bezpośrednim konkurentem produktów Kraft Foods. Przykładowo: Alpejskie mleczko (Kraft Foods) konkuruje z Ptasim mleczkiem (Cadbury–Wedel), a na rynku czekolady: Milka z czekoladami Wedla.

Zdaniem polskiego Urzędu Antymonopolowego zgoda na przejęcie znacząco wzmocniłaby pozycję rynkową Kraft Foods w Polsce, podwajając udział w rynku tego koncernu. Dlatego Urząd sugerował sprzedaż przez Cadbury marki Wedel i związanych z nią aktywów. Obawy Urzędu dotyczyły silnego wpływu planowanej transakcji na polski rynek słodyczy, w szczególności czekolady w tabliczkach. Właśnie na nim Kraft Foods znacząco umocniłby swoją siłę rynkową, co mogłoby przyczynić się do ograniczenia konkurencji.

Sugestie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uwzględnia wydana właśnie warunkowa zgoda Komisji Europejskiej dla przejęcia angielskiego Cadbury przez amerykański koncern Kraft Foods.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: komisja europejska, cadbury, kraft foods, koncentracje, zgoda warunkowa, produkcja czekolady, ochrona konkurencji, Milka, Wedel

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE