Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Pożyczka przez internet

< poprzedni | następny > 10.11.2009

Pożyczka przez internet

Szybciej, wygodniej, taniej ale czy zawsze korzystnie możemy uzyskać pożyczkę przez Internet? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził 24 strony internetowe oferujące szybkie kredyty

Pożyczka bez BIK, Szybki kredyt dla każdego, Gotówka przez sms – takimi hasłami instytucje finansowe zachęcają nas do korzystania z ich internetowej oferty. Gdy bank nie chce udzielić nam kredytu, najczęściej wtedy wybieramy usługi tzw. parabanków. Tak uzyskane pieniądze szybko zasilą nasz portfel. Ale czy w każdym przypadku ich oferta jest dla nas korzystna? Urząd wziął udział w akcji przeszukiwania Internetu w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) i sprawdził 24 strony firm udzielających pożyczek w sieci.

Pożyczając pieniądze do 80 tys. zł zawieramy umowę o kredyt konsumencki, która musi określać m.in. całkowity koszt udzielonego kredytu. Ponadto decydując się na pożyczkę przez telefon, sms czy Internet zawieramy dodatkowo umowę na odległość. Od tak zawartej umowy możemy odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jednocześnie musimy zwrócić całą kwotę, ale przedsiębiorca ma prawo zatrzymać wpłaconą przez nas opłatę przygotowawczą. Obowiązkiem instytucji udzielających kredytów konsumenckich na odległość jest ponadto rzetelne informowanie o warunkach zobowiązania oraz o jego kosztach w ofertach i przekazach reklamowych. Jak pokazała kontrola UOKiK, nie w każdym przypadku obowiązek ten jest przestrzegany.

Sprawdzeni przedsiębiorcy zostali wybrani losowo po wpisaniu do wyszukiwarki haseł takich jak m.in. chwilówka, szybki kredyt, pożyczka bez BIK. W akcji brały udział delegatury Urzędu w Łodzi oraz w Katowicach. Najczęściej pojawiającym się problemem w skontrolowanych ofertach jest brak informacji dotyczących kosztów udzielanej pożyczki. Takie dane są wymagane przez prawo i służą porównaniu innych ofert. Co więcej, zawierając umowę na odległość powinniśmy zostać wcześniej poinformowani o zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych, prawie wypowiedzenia umowy – takich informacji również nie zawierały niektóre przeszukane strony.

Ponadto analiza ofert dostępnych w Sieci wykazała, że większość przedsiębiorców stronę internetową wykorzystuje jedynie do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dostępne formularze zgłoszeniowe po wypełnieniu dostarczają konsumentowi informacji czy ma szansę na pożyczkę. Zawarcie właściwej umowy następuje w siedzibie firmy.

Wątpliwości Urzędu wzbudziło też informowanie, że za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego tylko dana instytucja nie pobiera opłat. Zgodnie z prawem konsument nie może ponosić żadnych kosztów za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego.

W efekcie przeprowadzonej kontroli Urząd prowadzi obecnie dziewięć postępowań wyjaśniających.

Tegoroczna akcja przeszukiwania Internetu była prowadzona w ramach Internet Sweep Day Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów. Sieć powstała w 1992 roku w celu zapobiegania i zwalczania nieuczciwych praktyk marketingowych o wymiarze międzynarodowym. Głównym jej celem jest wzmacnianie i poprawa egzekucji przepisów chroniących prawa słabszych uczestników rynku – przede wszystkim w odniesieniu do transakcji o wymiarze transgranicznym, zwłaszcza dokonywanych drogą elektroniczną. Wymiana informacji w ramach Sieci umożliwia skuteczne prowadzenie postępowań i spraw sądowych przeciwko nieuczciwym lub nierzetelnym przedsiębiorcom. UOKiK bierze udział w Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu od 2002 roku.

Urząd wszczął postępowania odnośnie następujących stron:

  1. http://www.ewam.eu/
  2. http://www.kiosk.pdk.pl
  3. http://www.pocztowy.pl/indywidualni/
  4. http://www.sms365.pl/
  5. http://www.smskredyt.novem.pl/oferta
  6. http://www.szmidtinwest.pl/index.php
  7. http://www.tabubar.pl/
  8. http://www.wierzycielsa.com.pl/
  9. https://www.ekspreskasa.pl/ 

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: internet, kredyt konsumencki, kontrola, icpen, niedozwolone klauzule, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, banki, pożyczka, umowa, rejestr klauzul niedozwolonych, usługi na odległość

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE