Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kara dla Enrex Energy - decyzja Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 04.10.2021

Kara dla Enrex Energy - decyzja Prezesa UOKiK
  • Spółka Enrex Energy nie zostawiała konsumentom podpisanych w ich domach umów na sprzedaż prądu lub gazu.
  • Taka praktyka utrudniała konsumentom dokładne zapoznanie się z warunkami kontraktu i ewentualne odstąpienie od niego.
  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Enrex Energy 200 tys. zł kary.


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

Spółka Enrex Energy z Katowic to sprzedawca prądu i gazu. Większość umów była zawierana w domach konsumentów, czyli poza siedzibą przedsiębiorstwa. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływały skargi na to, że przedstawiciele spółki nie zostawiali konsumentom podpisanych przez nich dokumentów.

„Nie otrzymałam wówczas swojej kopii umowy, ani formularza odstąpienia. Nie mogłam zatem na spokojnie jej przeczytać po wyjściu przedstawicieli handlowych. Zapewniono mnie, że dokumenty zostaną do mnie przesłane pocztą. O zmianie dostawcy dowiedziałam się w momencie otrzymania blankietów opłat (…)”

„Nie zostawił mi żadnych dokumentów. Moja żona dzwoniąc na infolinię Energii dowiedziała się, że prawdopodobnie zostaliśmy oszukani. Nie mogłem odstąpić w terminie od umowy, bo nie wiedziałem z kim ją zawarłem.”

Zgodnie z przepisami przedsiębiorca ma obowiązek wydać konsumentowi umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa. – Konsument musi mieć możliwość dokładnego zapoznania się z warunkami umowy, a także sięgnięcia do nich później – w razie jakichkolwiek wątpliwości – podkreśla Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Niewydawanie tych dokumentów przez spółkę Enrex Energy utrudniało także konsumentom skorzystanie z przysługującego im prawa do odstąpienia w ciągu 14 dni od umowy zawartej poza siedzibą firmy, ponieważ mogli nie wiedzieć, z kim ją podpisali i na jaki adres odesłać oświadczenie – dodaje.

Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożył na Enrex Energy karę finansową w wysokości 200 tys. zł (200 310 zł). Spółka musi też poinformować na swojej stronie o decyzji Prezesa Urzędu oraz powiadomić o niej osoby, z którymi zawarła umowy na sprzedaż prądu lub gazu między 1 sierpnia 2019 r. a 1 marca 2020 r. (to okres trwania zakwestionowanej praktyki). Z treści tych listów poszkodowani konsumenci dowiedzą się, że po uprawomocnieniu się decyzji będą mogli powołać się na nią w sądzie przy dochodzeniu roszczeń od Enrex Energy.

Zakaz zawieraniem umów na prąd i gaz w domach konsumentów

Przypominamy, że od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz zawierania umów dotyczących energii elektrycznej i gazu poza lokalem przedsiębiorstwa. Wszelkie umowy na prąd i gaz podpisane po tej dacie w domach konsumentów są z mocy prawa nieważne.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Urząd Regulacji Energetyki - Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych – tel. 22 244 26 36

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, prąd, gaz, decyzja, kara, Enrex Energy

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Black Friday, Cyber Monday - łap okazje, uważaj na pułapki
Black Friday, Cyber Monday - łap okazje, uważaj na pułapki

Wyprzedaże - okazje czy pułapki? Jak kupować mądrze? Na co zwrócić uwagę podczas zakupowego szaleństwa? – przypomina Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ...>

Aktualna sytuacja na rynku gazu
Aktualna sytuacja na rynku gazu

Prezes UOKiK stale monitoruje sytuację na rynku gazu. Efektem było m.in. wystąpienie do Komisji Europejskiej o zbadanie  potencjalnie antykonkurencyjnych praktyk Gazpromu na rynku europejskim.   ...>

Kierowco, zadbaj o opony na zimę!
Kierowco, zadbaj o opony na zimę!

Czy Twoje opony są dostosowane do trudnych warunków jazdy? Czy mają odpowiednią przyczepność na lodzie? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach informacyjnych, które zostały wprowadzone w maju 2021 roku.   ...>

Jak banki rozliczają prowizje przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego
Jak banki rozliczają prowizje przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego

Na skutek działań Prezesa UOKiK Bank Pocztowy i Plus Bank dołączyły do instytucji prawidłowo rozliczających się z konsumentami, którzy przed terminem spłacili pożyczki. ...>

Czy jesteśmy odpowiednio chronieni przed "cichym zabójcą"?
Czy jesteśmy odpowiednio chronieni przed "cichym zabójcą"?

Inspekcja Handlowa zweryfikowała 167 wykrywaczy tlenku węgla oferowanych przez 84 przedsiębiorców.   ...>

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku
DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku

Prezes UOKiK przyłączył się do kampanii informacyjnej organizowanej przez Instytut Łączności - #GotowiNaDVBT2.     ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE