Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

< poprzedni | następny > 14.10.2021

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
  • Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl.
  • To symulator portalu społecznościowego, w którym w bezpieczny sposób pokazujemy, jakie triki stosują oszuści.
  • Phishing, „this is not scam”, dropshipping czy inwestycje alternatywne – jeśli poruszasz się w tych tematach po omacku – ten portal jest dla ciebie!

Kupiłeś coś w sklepie internetowym, zapłaciłeś i nie otrzymałeś produktu? Dałeś się złapać w pułapkę. Twoje środki znalazły się już zapewne na koncie fikcyjnego sklepu czy w portfelu walutowym nieznanego oszusta. W takiej sytuacji warto wiedzieć, jak odzyskać pieniądze, a na przyszłość – jak uniknąć takich nieprzyjemności.

 


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

- Uważajmy, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. Zanim podamy swoje dane i zapłacimy, dokładnie sprawdźmy sprzedawcę i warunki umowy. We współpracy z Fundacją ProPublika przygotowaliśmy narzędzie kreowania bezpiecznych zachowań i nawyków konsumenckich w sieci – portal konsument.edu.pl. Symulator pokazuje nam, jakie triki stosują oszuści czy nieuczciwi sprzedawcy, przechodzimy przez procedury zakupu, rozmawiamy z chatbotem i poznajemy konsekwencje naszych działań. A wszystko to dzieje się w bezpiecznej przestrzeni, bo dajemy się złapać w różnego rodzaju pułapki jedynie w fikcyjnym świecie – tłumaczy Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Każda „pułapka” kończy się podsumowaniem: radami, co i jak należy sprawdzić przed skorzystaniem z oferty, a także informacją, gdzie udać się po pomoc.

Konsument.edu.pl to nowoczesne, bezpłatne narzędzie edukacyjne, które pokazuje mechanizmy wielu oszustw, począwszy od tych zakupowych, poprzez wyłudzanie tożsamości, kodu blik, fałszywe zbiórki charytatywne czy inwestowanie w alternatywne instrumenty finansowe. Jest to strona przypominająca portal społecznościowy, na którym pośród normalnych postów znajdują się „pułapki”. Oprócz tego portal konsument.edu.pl został stworzony z myślą o edukatorach - zawiera specjalne menu wraz z 10 scenariuszami lekcji. Zajęcia, które można przeprowadzić z użyciem symulatora, wpisują się w podstawę programową szkół ponadpodstawowych, ale również starszych klas podstawówki. To innowacyjne narzędzie może realnie wspierać naukę młodzieży i nie tylko.

- Szczególnie dokładnie i drobiazgowo zostały przygotowane materiały dla nauczycieli. Myślę, że dzięki temu, że będziemy edukować naszą młodzież, będziemy także edukować ich rodziców i ludzi dorosłych, bo powiem szczerze, że na tej stronie sama znalazłam wiele przydatnych informacji. Bardzo polecam pracę na tej platformie – mówi Jolanta Okuniewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie.

Charakter portalu jest całkowicie niekomercyjny i dostępny dla wszystkich użytkowników sieci. - Zachęcam do nauki przez zabawę na konsument.edu.pl, a także do wykorzystywania tego narzędzia do edukacji młodzieży – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Portal konsument.edu.pl – włącz się w promocje!

Zachęcamy do pobrania materiałów promocyjnych i umieszczenia ich na stronach internetowych, w social mediach oraz na innych nośnikach, które pomogą zwiększyć widoczność portalu. W razie pytań/sugestii związanych z symulatorem – prosimy o kontakt na: dk@uokik.gov.pl.

Więcej o projekcie >>>
Pobierz paczkę z kompletem materiałów >>>

 

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Tagi: ochrona konsumentów, szkolenie, edukacja, phishing, dropshipping, inwestycje alternatywne

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Kalkulator zmiany oprocentowania - policz i nie przelicz się
Kalkulator zmiany oprocentowania - policz i nie przelicz się

Przygotowaliśmy kalkulator, dzięki któremu możesz sprawdzić o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie.   ...>

Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci
Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci

Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała oznakowanie oraz bezpieczeństwo produktów dla maluchów - zabawek, krzesełek do karmienia oraz łóżeczek dziecięcych.   ...>

Czy sprzedawcy prawidłowo eksponują ceny?
Czy sprzedawcy prawidłowo eksponują ceny?

Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała, jak sprzedawcy informują o cenach. ...>

Zakup mieszkania lub domu - policz i nie przelicz się
Zakup mieszkania lub domu - policz i nie przelicz się

UOKiK radzi na co zwrócić uwagę kupując nieruchomość na kredyt.   ...>

Działania UOKiK i IH w skupach jabłek
Działania UOKiK i IH w skupach jabłek

Rynek rolno-spożywczy znajduje się pod baczną obserwacją Prezesa UOKiK. Najnowsze działania dotyczą kontroli w skupach jabłek.   ...>

Wyprawka szkolna - kontrola IH
Wyprawka szkolna - kontrola IH

Buty, ubrania, worki szkolne i plecaki – jakie mają oznakowanie? Czy nie zawierają niebezpiecznych substancji? Jaka jest ich jakość? Sprawdziliśmy to. ...>

Chcesz zaciągnąć pożyczkę? Uważaj na wyższe koszty
Chcesz zaciągnąć pożyczkę? Uważaj na wyższe koszty

Od 1 lipca nie obowiązują już przepisy z tarczy antykryzysowej, które mocno ograniczały pozaodsetkowe koszty kredytów konsumenckich. Teraz pożyczki, zwłaszcza chwilówki, mogą być nawet pięciokrotnie droższe – policz koszty, zanim podpiszesz umowę. ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE