Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Dzień mediacji - polubowne rozstrzyganie sporów konsumenckich

< poprzedni | następny > 15.10.2021

Dzień mediacji - polubowne rozstrzyganie sporów konsumenckich
  • Sprzedawca odrzucił twoją reklamację? Nie jesteś zadowolony ze sposobu rozpatrzenia zgłoszenia? Rozwiąż spór polubownie.
  • 15 października w Międzynarodowy Dzień Mediacji przypominamy o możliwości skorzystania z polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich.
  • Pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich (ADR) to szybszy, tańszy i wygodniejszy sposób dochodzenia swoich praw.

ADR (ang. Alternative Dispute Resolution) – to pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich. Nie jest prowadzone przez sąd powszechny tylko przez  upoważnione do tego podmioty takie jak Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej czy Koordynator do spraw negocjacji działający przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki. W podmiotach sektorowych możesz polubownie rozwiązać sprawę, która dotyczy usług telekomunikacyjnych i pocztowych, energetyki, finansów, ubezpieczeń, transportu kolejowego oraz lotniczego. Ich działania uzupełnia Inspekcja Handlowa, która zajmuje się postępowaniem w kwestiach sprzedaży towarów i świadczenia usług z pozostałych obszarów tj. usługi turystyczne, deweloperskie czy remontowo-budowlane. Takie postępowanie jest szybsze niż sądowe – trwa około 90 dni – i jest z reguły bezpłatne. Zobacz rejestr podmiotów ADR, które mogą pomóc w twojej sprawie.

 

 

WAŻNE !

  • Jest to postępowanie poreklamacyjne. W praktyce oznacza to, że sprawa może być rozpatrzona, tylko jeśli konsument wyczerpał drogę reklamacyjną. Konieczne jest, aby w pierwszej kolejności spróbować rozwiązać spór bezpośrednio z przedsiębiorcą.
  • Udział w postępowaniu jest dobrowolny. Zarówno konsument, jak i przedsiębiorca muszą wyrazić zgodę na udział w postępowaniu.
  • Wyniki mediacji jak i koncyliacji są niewiążące, natomiast rozstrzygnięcia sądu polubownego lub postępowania arbitrażowego mają charakter wiążący np. wyroki Arbitra Bankowego są wiążące, ale tylko dla banków.

Przedsiębiorco, czy wiesz dlaczego warto rozstrzygać spory konsumenckie polubownie?

Spór konsumencki może być dla przedsiębiorców źródłem informacji m.in. o: produkcie, jego opakowaniu, oznakowaniu, sposobie jego sprzedaży, prezentacji i reklamie, łańcuchu dostaw, poddostawcach, procedurach reklamacyjnych. Komunikując się z adresatami produktów czy usług, przedsiębiorca otrzymuje darmową informację zwrotną na temat jakości jego oferty i jej ewentualnych uchybień. Dzięki temu może znaleźć źródło problemu i wdrożyć odpowiednie rozwiązania systemowe. Ponadto przedsiębiorca, wykazując otwartą postawę na polubowne rozwiązanie sporu konsumenckiego, może wzbudzić większe zaufanie potencjalnych klientów wobec swojej marki, a tym samym wpłynąć na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Szczegółowe informacje na temat systemu ADR znajdziesz na stronie polub polubowne.

Dodatkowe informacje dla konsumentów:
Punkt Kontaktowy ds. ADR/ODR (informacje o podmiotach ADR, pomoc w wypełnianiu wniosków)
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 332, 22 55 60 333
E-mail: kontakt.adr@uokik.gov.pl

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Europejskie Centrum Konsumenckie: 22 55 60 600, ECCNET-PL@ec.europa.eu – w sprawach transgranicznych
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa - w Twoim województwie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ADR, konsumenci, polubowne, ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Kary za promowanie systemów typu piramida - decyzje Prezesa UOKiK
Kary za promowanie systemów typu piramida - decyzje Prezesa UOKiK

Przedsiębiorcy Mateusz Gużda, Zbigniew Lemański i Bartłomiej Żukiewicz propagowali zakazane systemy promocyjne typu piramida – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.   ...>

Przewaga kontraktowa - nowe przepisy
Przewaga kontraktowa - nowe przepisy

Dziś weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym.   ...>

InPost zmienia praktyki po interwencji Prezesa UOKiK
InPost zmienia praktyki po interwencji Prezesa UOKiK

Brak opłat za weryfikację przesyłek, których wymiary nie zgadzają się z podanymi przez konsumenta, wydłużenie terminu na odbiór przesyłek z punktów o ograniczonej dostępności – to niektóre ze zmian wdrażanych przez przedsiębiorcę.   ...>

Kulki magnetyczne - niebezpieczna zabawka. Kontrola
Kulki magnetyczne - niebezpieczna zabawka. Kontrola

W związku z informacjami medialnymi o wypadkach związanych z kulkami magnetycznymi, Inspekcja Handlowa przeprowadziła interwencyjną kontrolę.   ...>

"Obligacje społeczne" - postępowanie wyjaśniające Prezesa UOKiK
"Obligacje społeczne" - postępowanie wyjaśniające Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające wobec spółek Obligacje Społeczne Prosta SA, KFG SA, KFG Leasing sp. z o.o. i Prius29 Sp. z o.o.   ...>

Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK
Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK

Dziś – z okazji Światowego Dnia Konkurencji - startuje kampania „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!”, która ma zwiększyć świadomość na temat naruszeń prawa konkurencji i zachęcić pracowników firm do przeciwdziałania im.   ...>

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE