Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK przewodniczy pracom ICPEN

< poprzedni | następny > 01.08.2006

UOKiK przewodniczy pracom ICPEN

Polska objęła prezydencję Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN). Przewodniczenie pracom organizacji zainauguruje październikowa konferencja poświęcona między innymi prawom pasażerów linii lotniczych

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network - ICPEN) powstała w 1992 roku w celu zapobiegania i zwalczania nieuczciwych praktyk marketingowych o wymiarze międzynarodowym. Głównym obszarem jej działania jest wzmacnianie i poprawa egzekucji przepisów chroniących prawa słabszych uczestników rynku - przede wszystkim w odniesieniu do transakcji o wymiarze transgranicznym, zwłaszcza dokonywanych drogą elektroniczną. Wymiana informacji w ramach Sieci umożliwia skuteczne prowadzenie postępowań i spraw sądowych przeciwko nieuczciwym lub nierzetelnym przedsiębiorcom. Do ICPEN należą instytucje odpowiedzialne za ochronę konsumentów z 33 krajów całego świata.

W listopadzie ubiegłego roku jednogłośnie przyjęto kandydaturę Polski do przewodniczenia pracom Sieci. 1 sierpnia nastąpiło formalne przejęcie prezydencji ICPEN. W jej ramach nasz kraj zorganizuje w październiku br. międzynarodową konferencję poświęconą prawom pasażerów linii lotniczych, a także polubownemu rozstrzyganiu sporów o charakterze transgranicznym oraz oszustwom internetowym.

W październiku zostaną również przedstawione wyniki realizowanych przez ICPEN projektów. Jednym z nich są Międzynarodowe Dni Przeszukiwania Internetu (Internet Sweep Day). UOKiK bierze w nich udział od 2002 roku. Do tej pory sprawdzono witryny m.in. pod kątem niezgodnej z prawem i wprowadzającej w błąd reklamy usług telefonii komórkowej skierowanej do dzieci i młodzieży, stron oferujących „szybki zysk”, artykuły paramedyczne oraz usługi turystyczne. Efektem były skierowane do przedsiębiorców liczne pisma wzywające do zmiany zawartości stron w taki sposób, aby były one zgodne z prawem. Większość przedsiębiorców dostosowała się do żądań UOKiK.

W ramach innej inicjatywy ICPEN - Miesiąca Przeciwdziałania Oszustwom (Fraud Prevention Month) - UOKiK zorganizował w marcu br. szereg działań mających na celu podnoszenie poziomu świadomości na temat prawnych możliwości zwalczania niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną (spam). Z inicjatywy Urzędu - przy współpracy z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji - odbyło się między innymi spotkanie dostawców usług internetowych w celu skoordynowania działań dotyczących zwalczania spamu oraz zainicjowania prac nad kodeksem dobrych praktyk w tym zakresie. Ponadto UOKiK wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową zorganizował warsztaty szkoleniowe dla prokuratorów na temat ścigania przestępców internetowych oraz zwalczania niechcianej korespondencji handlowej.

UOKiK jest również polskim administratorem międzynarodowej strony internetowej www.econsumer.gov, która stanowi ogólnoświatowy mechanizm składania skarg do ICPEN w systemie on-line. Konsumenci, którzy padli ofiarą nieuczciwych praktyk w internecie, mogą za jej pomocą zarejestrować swoją skargę. Jak podaje koordynująca projekt amerykańska Federalna Komisja Handlu (Federal Trade Commission - FTC), liczba sygnałów lawinowo rośnie - od 817 w 2001 roku, do ponad 11 tys. w roku ubiegłym.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE