Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Wady w samochodach Toyota i Citroën
< poprzedni | następny > 05.02.2010
Właścicieli niektórych modeli Toyoty i Citroëna czeka wizyta w autoryzowanym serwisie. Powodem są wykryte wady, o których poinformowali Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów producenci samochodów
Toyota Motor Poland powiadomiła Prezes UOKiK, że niektóre modele tej marki mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ich użytkowników. Problemem jest pedał gazu, który może ulec zablokowaniu w trakcie jazdy i w konsekwencji spowodować wypadek.
Toyota Motor Poland zadeklarowała, że właściciele wadliwych aut zostaną powiadomieni w najbliższych dniach listownie lub osobiście (podczas ich wizyt w punktach serwisowych) o problemie i zaproszeni do zgłoszenia się na bezpłatną naprawę wadliwego elementu. Dodatkowe informacje dla użytkowników można uzyskać u producenta, pod numerem tel. 22 449 05 00, od poniedziałku do piątku w godz. 8-17.
Wada dotyczy ok. 80 tys. aut obecnych na polskim rynku, a wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, Turcji, RPA, Czechach, Japonii i Francji w następujących latach:
- AYGO (luty 2005 – sierpień 2009),
- iQ (listopad 2008 – listopad 2009),
- Yaris (listopad 2005 – wrzesień 2009),
- Auris (październik 2006 – 5 stycznia 2010),
- Corolla (październik 2006 – grudzień 2009),
- Verso (luty 2009 – 5 stycznia 2010),
- Avensis (listopad 2008 –grudzień 2009),
- RAV4 (listopad 2005 – listopad 2009).
W całej Europie problem dotyczy ok. 1,8 mln aut.
Podobną wadę w swoich autach zgłosił Citroen Polska – tym razem w modelach Citroën C1, wyposażonych w skrzynię biegów MAP. Przedsiębiorca poinformował, że problem dotyczy ok. 100 egzemplarzy samochodów. Również w tym przypadku spółka zadeklarowała, że właściciele wadliwych aut zostaną powiadomieni listownie o problemie i zaproszeni do punktów serwisowych, gdzie bezpłatnie naprawiony zostanie wadliwy element.
W obu przypadkach, zgodnie z deklaracjami producentów, w Europie nie odnotowano dotychczas wypadków związanych z tą usterką.
Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca, który uzyskał informację, że wprowadzony przez niego na rynek produkt nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku, zgodnie z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów, zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 tys. zł. W 2009 roku do Urzędu wpłynęły 54 powiadomienia dotyczące wadliwych samochodów. Zgłaszane nieprawidłowości to m.in.: wada elektroniki układu kierowniczego, wada skrzyni biegów, możliwość obluzowania się pasów bezpieczeństwa, korozja elementów układu chłodzenia silnika, ryzyko odłączenia się kierownicy od kolumny kierowniczej, nieprawidłowe chłodzenie silnika, korozja systemu hamulcowego czy wyciek oleju napędowego.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: samochody, toyota, aygo, iq, yaris, auris, rav4,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (103 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie