Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kara za energię

< poprzedni | następny > 18.02.2010

Kara za energię

Spółka Enion nadużyła swojej pozycji na rynku dystrybucji energii elektrycznej – uznała Prezes UOKiK. Za ograniczanie konkurencji musi zapłacić karę w wysokości ponad siedmiu milionów złotych

Jednym z częstych przypadków naruszenia konkurencji jest nadużywanie pozycji rynkowej przez przedsiębiorców działających w sektorach, gdzie decydujący jest dostęp do infrastruktury, której powielenie jest niemożliwe lub nieopłacalne. Antykonkurencyjne praktyki polegają przede wszystkim na próbach wyeliminowania konkurentów oraz blokowaniu wejścia na rynek nowych przedsiębiorców. Przykładem jest sektor energetyczny, w którym od wielu lat trwa proces liberalizacji, mający doprowadzić do swobodnej rywalizacji podmiotów działających na tym rynku. Jednym z jego elementów było umożliwienie końcowym odbiorcom swobodnego wyboru sprzedawcy energii elektrycznej. Od 2004 roku taką możliwość mają wszyscy przedsiębiorcy, a od 2007 roku – również konsumenci.

Postępowanie przeciwko Enionowi – największemu sprzedawcy i właścicielowi sieci dystrybucji energii, m.in. w Małopolsce rozpoczęło się w marcu 2006 roku. Powodem była skarga jednego z niezależnych sprzedawców energii na tym obszarze – spółki Electrabel, która by dostarczać energię swoim kontrahentom musiała korzystać z infrastruktury Enionu.

Postępowanie UOKiK potwierdziło informacje skarżącego i wykazało, że do 2007 roku, korzystając z monopolu na rynku dystrybucji energii na terenie m.in. Małopolski, Enion narzucał swoim kontrahentom niekorzystne warunki umów. Stosowane zasady rozliczeń przedsiębiorców korzystających z sieci dystrybucyjnej spółki narażały ich na straty finansowe. Jednocześnie dzięki swoim praktykom Enion, prowadząc sprzedaż energii, mógł zaoferować odbiorcom lepsze warunki niż jego kontrahenci na rynku dystrybucji i jednocześnie konkurenci na rynku sprzedaży – tacy jak Electrabel. Zdaniem Urzędu, działanie Enion utrudniało przez to swobodę wyboru sprzedawcy, a tym samym rozwój konkurencji na rynku.

Druga zakwestionowana przez Urząd praktyka dotyczyła obowiązku złożenia zabezpieczenia finansowego przez kontrahentów Enion. W przypadku braku gwarancji finansowych spółka groziła swoim kontrahentom wstrzymaniem realizacji umowy dystrybucji. Urząd zakwestionował ustanowienie zabezpieczenia tylko jednostronnie na rzecz Enion, pomimo tego, że ryzyko braku bieżących rozliczeń i utraty płynności finansowej, występowało po obu stronach kontraktu. Taka praktyka stanowi przejaw nadużywania pozycji rynkowej przedsiębiorcy – zgodnie z przepisami, w tym zasadą ekwiwalentności świadczeń obowiązki i prawa stron kontraktu powinny być równe

Maksymalna sankcja finansowa za naruszenie prawa konkurencji wynosi do 10 proc. przychodu przedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. W tym przypadku została nałożona kara w wysokości 7 301 865 złotych. Okolicznością łagodzącą było zaprzestanie niedozwolonych praktyk w 2007 roku.

Nie jest to pierwsza kara dla spółki Enion nałożona przez UOKiK. We wrześniu 2009 roku Prezes Urzędu uznała, że przedsiębiorca ograniczał konsumentom możliwość reklamowania wadliwie działających urządzeń wskazujących zużycie energii elektrycznej. Przedsiębiorstwa energetyczne były już także karane za nadużywanie pozycji dominującej na rynku – m.in. spółka Enea za bezprawne obciążenie odbiorców energii podwójną opłatą abonamentową za styczeń 2008 roku.

Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednocześnie warto podkreślić, że w tym roku UOKiK zamierza przyglądać się rynkowi energetycznemu w Polsce. Właśnie przygotowywany jest raport na temat stanu konkurencji na tym rynku i ochrony prawnej konsumentów. Wyniki analiz przedstawimy 15 marca z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: energetyka, enion, Zakład Energetyczny Enion, nadużycie pozycji dominującej, reklamacje, kara pieniężna, sąd

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych
Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych

1256 partii warzyw i owoców w 98 supermarketach wzięła pod lupę w lutym Inspekcja Handlowa w ramach dodatkowych czynności kontrolnych zleconych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. ...>

Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK
Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą firmy Proton Polska Energia (wcześniej Gasoenergia Polskie Zakłady Energetyczne). Spółka wprowadzała konsumentów w błąd podszywając się pod dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej i gazu. ...>

Koronawirus a prawa pasażerów
Koronawirus a prawa pasażerów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomina, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży.   ...>

Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki
Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia TSUE interpretującego zapisy art. 49 ukk.   ...>

Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK
Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE