Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Jakość paliw w pierwszej połowie 2006 roku

< poprzedni | następny > 09.08.2006

Jakość paliw w pierwszej połowie 2006 roku

Poprawia się jakość paliwa w Polsce - wynika z kontroli przeprowadzonych w pierwszej połowie 2006 roku przez podległą Prezesowi UOKiK Inspekcję Handlową. Niespełna 3 proc. skontrolowanych stacji sprzedaje benzynę i olej napędowy  złej jakości - to ponad dwukrotnie mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku

Od 1 maja 2004 roku Polska przedstawia Komisji Europejskiej raporty na temat jakości paliwa znajdującego się w obrocie. W tym celu podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa kontroluje losowo wybrane stacje benzynowe. Na każdej pobierana jest jedna próbka. W pierwszej połowie 2006 roku zbadano ich 384. Blisko 2,9 proc. próbek nie spełniało wymogów jakościowych. W porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku jest to wynik lepszy o blisko 4 punkty procentowe.

Wyraźnie poprawiła się jakość sprzedawanego na stacjach oleju napędowego - kryteriów nie spełniało zaledwie niecałe 1 proc. próbek (w I połowie 2005 roku wskaźnik ten wyniósł blisko 7 proc.). Polepszyła się także jakość sprzedawanej w Polsce benzyny 95 i 98 - wadliwych okazało się nieco ponad 3,6 proc. pobranych próbek (w I połowie 2005 roku - 6,8 proc.).

Dążąc do wyeliminowania z obrotu paliwa niespełniającego wymogów jakościowych IH przeprowadziła kontrole na stacjach benzynowych i w hurtowniach, na które napłynęły skargi i informacje od konsumentów oraz organów ścigania, a także tych, na których w latach ubiegłych ujawniono nieprawidłowości. Inspektorzy pobrali 1235 próbek benzyny i oleju napędowego pochodzących z 638 stacji. Wymogów jakościowych nie spełniało 97 próbek - co stanowi niespełna 7,9 proc. zbadanych. W przypadku hurtowni wskaźnik ten wyniósł 5,4 proc. (3 próbki na 55 zbadanych z 23 hurtowni).

Niemal 17 proc. stacji, które skontrolowano na podstawie skarg, oferowało paliwa nieodpowiadające wymogom. Natomiast tylko 7 proc. stacji na których podczas poprzednich kontroli zakwestionowano paliwo, nadal sprzedawało benzynę i olej napędowy niewłaściwej jakości - to ponad cztery razy mniej niż w I połowie 2005 roku. Niewątpliwy wpływ na poprawę tych wyników miał wzrost świadomości przedsiębiorców w zakresie sankcji, jakie grożą za obrót paliwem złej jakości. Obowiązująca ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych przewiduje bowiem surowe kary - grzywnę w wysokości do 1 mln złotych lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

W efekcie przeprowadzonych kontroli Inspekcja Handlowa przesłała do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dane dotyczące 113 stacji i baz paliwowych, w przypadku których stwierdzono naruszenie warunków koncesji na obrót paliwami oraz naruszenie przepisów prawa energetycznego. Prezes URE jest bowiem uprawniony do zakazania sprzedaży paliwa tym przedsiębiorcom, którzy naruszają warunki koncesji.

Na poprawę jakości oferowanej benzyny i oleju napędowego w Polsce wpływa także ściślejsza współpraca Inspekcji Handlowej z organami ścigania - policją i Centralnym Biurem Śledczym. W efekcie kontroli przeprowadzonej w pierwszej połowie 2006 roku, IH skierowała do prokuratury 60 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, w 25 przypadkach wszczęto w tej sprawie dochodzenie.

Projekt nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, przyjęty 3 sierpnia przez Senat, utrzymuje dotychczasowe zasady nakładania kar oraz ich wysokość. Rozszerza jednak katalog paliw, które będą kontrolowane o gaz płynny LPG, lekki olej opałowy i biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek oraz zakres kontrolowanych podmiotów m.in. o producentów paliw. Sprawdzane będą także cysterny samochodowe i kolejowe. W efekcie, monitorowany będzie cały łańcuch dystrybucyjny (od stacji poprzez bazy, magazyny i hurtownie po wytwórców).

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Konferencja prasowa

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE