Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Sprawiedliwość proceduralna
< poprzedni | następny > 05.03.2010
Kwestia sprawiedliwości proceduralnej w postępowaniu administracyjnym jest obecnie szeroko omawiana na forach międzynarodowych poświęconych zagadnieniom prawa konkurencji. Była ona głównym tematem dyskusji na spotkaniu grupy roboczej OECD (WP 3 on Cooperation and Enforcement) 16 lutego 2010 r., na którym Prezes Urzędu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel odniosła się do ustawodawstwa polskiego w tym zakresie
Zasady proceduralne obowiązują we wszystkich fazach postępowania administracyjnego (także antymonopolowego) i mają charakter norm prawnych. Ich naruszenie może być przyczyną uchylenia decyzji przez sąd. Prowadzenie postępowania zgodnie z regułami sprawiedliwości proceduralnej to stosowanie w konkretnym przypadku określonych, obiektywnych kryteriów przez podmiot wydający decyzję administracyjną wobec strony tego postępowania.
Podstawowymi wartościami procesowymi, wyznaczającymi kryteria oceny danej procedury są m.in.: bezstronność, praworządność oraz czynny udział strony. Ważnym elementem sprawiedliwości proceduralnej jest jawność postępowania oraz rzetelne uzasadnianie wydawanych decyzji oparte na wnikliwej analizie faktycznej i prawnej. Ponadto, sprawa powinna być rozstrzygnięta bez zbędnej zwłoki, obiektywnie, a strony powinny być traktowane na zasadzie równości. Sprawiedliwość proceduralna może być zrealizowana tylko wtedy, gdy istnieją mechanizmy kontroli sądowej powziętych decyzji.
Prezes Urzędu omówiła praktyczne zagadnienia związane z prowadzeniem postępowań wyjaśniających i antymonopolowych – dot. m.in. terminów postępowań i analizy materiału dowodowego. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie antymonopolowe powinno być zakończone w terminie 5 miesięcy (2 miesięcy w sprawach koncentracji). Prezes przedstawiła przesłanki dla przedłużenia ww. terminów i wskazała, iż np. konieczność analizy zebranego materiału dowodowego, może wymagać przedłużenia czasu trwania procedury na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. W kontekście analizy materiału dowodowego Prezes podkreśliła, że w każdym z postępowań ciężar dowodu spoczywa na Prezesie UOKiK, jednakże strona ma prawo aktywnego dowodzenia faktów, tj. może składać wyjaśnienia i dokumenty z własnej woli. W tym zakresie Prezes przedyskutowała wymogi formalne wniosków dowodowych oraz ogólny proces oceny dowodów z dokumentów, z zeznać świadków i opinii biegłych. W swojej prezentacji Prezes poruszyła również kwestię upowszechniania orzecznictwa UOKiK, tj. zasady publikacji decyzji w Dzienniku Urzędowym oraz w ogólnodostępnej bazie, dzięki której każdy może zapoznać się z treścią i uzasadnieniem interesującego go rozstrzygnięcia. Wreszcie Prezes omówiła tzw. panelowe podejście do opracowywania projektu decyzji, które polega na bezstronnej ocenie projektu od strony prawnej i ekonomicznej przez komórki UOKIK.
Poszczególne państwa mają bardzo różne systemy egzekwowania prawa. Niezależnie jednak od tego czy system oparty jest na prawie administracyjnym czy na prawie cywilnym przejrzystość i bezstronność stanowią podstawowe wymogi postępowania antymonopolowego. Przyczyniają się do lepszego zrozumienia faktów stanowiących podstawę dochodzenia i zapewniają poprawę jakości dowodów, na których urzędy opierają swoje działania.
Na spotkaniu szczególną uwagę poświęcono kwestii jak i kiedy poszczególne jurysdykcje zawiadamiają strony o stawianych im zarzutach oraz o wszczęciu postępowania antymonopolowego, a także problemowi w jakim stopniu strony mogą współpracować z organem decyzyjnym. O ile wszystkie systemy uznają zasadę informowania stron o zarzutach im stawianych, o tyle sposób realizacji jej w praktyce jest bardzo zróżnicowany. Niektóre państwa mają otwartą politykę i kontynuują dialog ze stronami na wszystkich etapach postępowania udzielając im obszernych informacji na temat sprawy, jej zakresu i harmonogramu. Inne natomiast, odraczają komunikację z przedsiębiorcami do formalnego zamknięcia postępowania, oferując im jedynie uzgodnienia na formalnych przesłuchaniach (oral hearings) bądź też wybierają podejście ad hoc.
Należy podkreślić, że UOKiK priorytetowo traktuje kwestie przestrzegania procedur i sprawiedliwości w prowadzonych postępowaniach. Dąży także do ciągłego zwiększania przejrzystości i przewidywalności swoich działań. W celu realizacji tych postulatów w roku ubiegłym Urząd wydał wytyczne ws. programu leniency oraz wyjaśnienia w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję. Dokumenty stanowią instrukcję dla przedsiębiorców zamierzających skorzystać z programu łagodzenia kar oraz wskazują na sposoby ustalania sankcji przez organ antymonopolowy.
Dodatkowe informacje:
Marta Skrobisz, Główny Specjalista
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 311
faks 22 826 11 86
E-mail: marta.skrobisz@uokik.gov.pl
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: współpraca z zagranicą, oecd, sprawiedliwość proceduralna
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (110,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Prezentacja: Procedural Fairness (OECD Working Party No. 3 on Cooperation and Enforcement 16.02.2010) (476,44 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie