Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kara za utrudnianie postępowania antymonopolowego

< poprzedni | następny > 30.08.2006

Kara za utrudnianie postępowania antymonopolowego

Leroy Merlin musi zapłacić 80 tys. zł kary - uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński. Spółka nie udzielając informacji dotyczących cen finalnych oferowanych produktów w istotny sposób utrudniła prowadzenie postępowania antymonopolowego

8 września 2005 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe w związku z podejrzeniem zawarcia niezgodnego z prawem porozumienia pomiędzy producentem farb - spółką Polifarb Cieszyn-Wrocław oraz właścicielami siedmiu sklepów wielkopowierzchniowych oferujących produkty budowlane: Praktiker, Obi, Castorama, Nomi, Platforma, Bricomarche i Leroy Merlin. W zamian za utrzymywanie cen farb i lakierów na ustalonym przez producenta poziomie sklepy te miały otrzymywać specjalny rabat.

W toku postępowania UOKiK wystąpił do stron o udzielenie informacji dotyczących cen finalnych oferowanych produktów Polifarb Cieszyn. Leroy Merlin jako jedyny, pomimo trzykrotnego wezwania, nie udzielił odpowiedzi na zapytania kierowane z Urzędu. Zachowanie to w istotny sposób wpłynęło na wydłużenie postępowania antymonopolowego, które zgodnie z ustawą powinno być zakończone w ciągu pięciu miesięcy od dnia wszczęcia. Zatajone przez spółkę dane były bowiem niezbędne do prawidłowej oceny istnienia ewentualnego porozumienia.

Jeszcze w toku postępowania, Prezes UOKiK poinformował spółkę o możliwości nałożenia kary za nieudzielanie informacji lub za udzielanie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd. Umożliwiają to przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, zgodnie z którymi sankcje finansowe w takiej sytuacji mają charakter dyscyplinujący i prewencyjny. Wobec braku odpowiedzi ze strony spółki, Prezes UOKiK nałożył na nią karę w wysokości 80 tys. zł. Ustalając wysokość kary dla Leroy Merlin Prezes Urzędu wziął przede wszystkim pod uwagę stopień zawinienia przedsiębiorcy. Spółka nie udzieliła żądanych informacji, a także nie przestrzegała ustalonych przez organ antymonopolowy ram czasowych na udzielenie odpowiedzi.

Nie jest to pierwszy przypadek ukarania przedsiębiorcy odmawiającego współpracy w toku prowadzonego postępowania antymonopolowego. Pod koniec czerwca 2006 roku Prezes UOKiK za podobne praktyki ukarał Browary Łódzkie sankcją w wysokości 50 tys. złotych.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE