Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zmowa taksówkowa wykryta

< poprzedni | następny > 29.03.2010

Zmowa taksówkowa wykryta

Trzy gdańskie korporacje taksówkowe ustaliły wspólnie stawki za przejazd – uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę praktyki. Za nielegalne ustalanie cen taksówkarze będą musieli zapłacić ponad 81 tys. zł. Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej najczęściej wykrywającym niedozwolone porozumienia w tej branży

Ustalanie cen towarów lub usług jest jednym z najcięższych naruszeń prawa konkurencji. Negatywne konsekwencje niedozwolonych porozumień zawieranych przez przedsiębiorców mają wpływ na zachowania konkurentów oraz sytuację konsumentów – utratę dostępu do zróżnicowanych pod względem cen oraz jakości ofert. Przykładem ostatnich działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmierzających do eliminowania szkodliwych dla gospodarki praktyk antykonkurencyjnych jest decyzja wydana przez Delegaturę UOKiK w Gdańsku.

Postępowanie w sprawie gdańskich taksówkarzy zostało wszczęte w październiku 2009 roku, po przeprowadzeniu kontroli przedsiębiorców. Wykazało ono, że trzy korporacje – Hallo Taxi, Super Hallo Taxi i City Plus Neptun Taxi – wprowadziły w czerwcu 2009 roku identyczną opłatę początkową za kurs, a także ceny za kilometr jazdy oraz godzinę postoju. Ponadto stosowały takie same rabaty dla klientów.

W trakcie postępowania przeprowadzono m.in. kontrolę w drukarniach, które przygotowywały nowe cenniki dla taksówkarzy oraz w warsztacie zmieniającym taksometry. Z informacji zebranych przez Urząd wynika, że korporacje w tym samym okresie zleciły wydrukowanie materiałów informujących o jednakowych cenach. Ponadto dokonały zmian taksometrów. Prezes UOKiK uznała, że korporacje zawarły nielegalne porozumienie ustalając jednakowe ceny i rabaty na oferowane usługi. Świadczy o tym m.in. dokonywanie zmian cenników przez wszystkich uczestników zmowy jeszcze przed ich upublicznieniem.

Zdaniem Prezes UOKiK działania korporacji, do których należy blisko 60 proc. taksówkarzy świadczących swoje usługi na terenie Gdańska, przyczyniły się do ujednolicenia polityki cenowej. Jej konsekwencje odczuwają mieszkańcy miasta, którzy od ponad roku za taksówki płacą cenę ustaloną odgórnie przez korporacje, a nie będącą wynikiem zdrowej rywalizacji rynkowej.

Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą sankcje finansowe sięgające 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Na uczestników porozumienia została nałożona kara w łącznej wysokości 81 005 złotych. Ponadto Prezes UOKiK nakazała spółkom zaniechanie niedozwolonej praktyki. Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcy mają prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To siódma decyzja dotycząca nielegalnego porozumienia korporacji taksówkowych w polskich miastach, wydana przez UOKiK od 2004 roku. Podobne przypadki miały wcześniej miejsce w Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Tarnowie i Zielonej Górze. Polska należy do grupy krajów Unii Europejskiej, które najczęściej wykrywają zmowy w tej branży (podobną ilość decyzji wydała Finlandia – pięć oraz Francja – cztery). To efekt poważnego traktowania naruszeń przepisów na rynkach lokalnych oraz struktury UOKiK. Dzięki istnieniu dziewięciu delegatur terenowych Urzędu możliwe jest eliminowanie nieprawidłowości na rynkach o niewielkim zasięgu. Tylko w 2009 roku delegatury prowadziły 277 spraw związanych z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów i 160 antymonopolowych. Wydały 209 decyzji dotyczących ochrony słabszych uczestników rynku i 101 z zakresu ochrony konkurencji.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Gdańsku
ul. Podwale Przedmiejskie 30, 80-824 Gdańsk
Tel. (58) 301 51 75
Fax (58) 346 29 32
E-mail: gdansk@uokik.gov.pl

Tagi: zmowy cenowe, zmowa, ochrona konkurencji, porozumienia ograniczające konkurencję, kara pieniężna, korporacje taksówkarskie, wydarzenia

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE